Jag får inte ner min HC halt !
vart inne och besiktigat i omgångar och nu sist låg den på 227 (100)
Tips på vad jag kan göra ? Bilen är en 1991 1.8L och har gått 14.000 mil. topp fräsch, jag har bytt Olja, filter, luftfilter, bränslefilter, kablar, stift, lock, rotor, lamdasond, katalusator samt avgassystem.
bilen ryker inget och går kanon bra !
Någon som haft detta problemet på sin 190 ??
HC halt 190 -91
HC halt 190 -91
Ägare av:
MB W210 E200 -96
MB W220 S500 -01
BMW E38 728i -00
Mitsubishi L200 -96
Ford Ka -99
Rewaco family Skyline -02
Föredetta MB Åk:
W124 250D facelift -93
W124 200 -89
W201 190E -88
W123 240 TD -82
W124 230E -87
W201 190E -85
W124 230E -86
MB 307 D "biltransport" -78
W201 190E -91
W124 250D -91
W210 E240 -00
W210 E290TD -99
W124 E250D -93
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: HC halt 190 -91
Fotografen wrote:Hur ser lambda och CO ut?
CO : 0,0 (0,5)
CO 2500 0,3 (0,3)
Lamda : 0,01 (0,97-1,03)
HC : 227 (100) :(
Ägare av:
MB W210 E200 -96
MB W220 S500 -01
BMW E38 728i -00
Mitsubishi L200 -96
Ford Ka -99
Rewaco family Skyline -02
Föredetta MB Åk:
W124 250D facelift -93
W124 200 -89
W201 190E -88
W123 240 TD -82
W124 230E -87
W201 190E -85
W124 230E -86
MB 307 D "biltransport" -78
W201 190E -91
W124 250D -91
W210 E240 -00
W210 E290TD -99
W124 E250D -93
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: HC halt 190 -91
Känns som den går lite magert på tomgång. Tjuvluft? Hur är tomgången, låg, hög, jämn, ojämn?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: HC halt 190 -91
Rebelbenz wrote:Fotografen wrote:Hur ser lambda och CO ut?
CO : 0,0 (0,5)
CO 2500 0,3 (0,3)
Lamda : 0,01 (0,97-1,03) 1,01??
HC : 227 (100) :(
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: HC halt 190 -91
Fotografen wrote:Känns som den går lite magert på tomgång. Tjuvluft? Hur är tomgången, låg, hög, jämn, ojämn?
något något orolig på tomgång men knappt märkvärt ! ligger runt 700-900 varv. var kan den dra tjuvluft om den drar ? det märkliga är att bilen går kanon bra !
Ägare av:
MB W210 E200 -96
MB W220 S500 -01
BMW E38 728i -00
Mitsubishi L200 -96
Ford Ka -99
Rewaco family Skyline -02
Föredetta MB Åk:
W124 250D facelift -93
W124 200 -89
W201 190E -88
W123 240 TD -82
W124 230E -87
W201 190E -85
W124 230E -86
MB 307 D "biltransport" -78
W201 190E -91
W124 250D -91
W210 E240 -00
W210 E290TD -99
W124 E250D -93
Re: HC halt 190 -91
Fotografen wrote:Rebelbenz wrote:Fotografen wrote:Hur ser lambda och CO ut?
CO : 0,0 (0,5)
CO 2500 0,3 (0,3)
Lamda : 0,01 (0,97-1,03) 1,01??
HC : 227 (100) :(
1,01 menade jag !!! sorry
Rebelbenz wrote:Fotografen wrote:Känns som den går lite magert på tomgång. Tjuvluft? Hur är tomgången, låg, hög, jämn, ojämn?
något något orolig på tomgång men knappt märkvärt ! ligger runt 700-900 varv. var kan den dra tjuvluft om den drar ? det märkliga är att bilen går kanon bra !
Ägare av:
MB W210 E200 -96
MB W220 S500 -01
BMW E38 728i -00
Mitsubishi L200 -96
Ford Ka -99
Rewaco family Skyline -02
Föredetta MB Åk:
W124 250D facelift -93
W124 200 -89
W201 190E -88
W123 240 TD -82
W124 230E -87
W201 190E -85
W124 230E -86
MB 307 D "biltransport" -78
W201 190E -91
W124 250D -91
W210 E240 -00
W210 E290TD -99
W124 E250D -93
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: HC halt 190 -91
Om lambdan är 1,01 så drar den nog inte tillräckligt med tjuvluft för att påverka gången.
Spraya med startgas kring anslutningar och gör en visuell kontroll på vacumslangarna så ingen är söndertorkad.
Spraya med startgas kring anslutningar och gör en visuell kontroll på vacumslangarna så ingen är söndertorkad.
Re: HC halt 190 -91
Dieselpower wrote:Om lambdan är 1,01 så drar den nog inte tillräckligt med tjuvluft för att påverka gången.
Spraya med startgas kring anslutningar och gör en visuell kontroll på vacumslangarna så ingen är söndertorkad.
1,01 är väl ett jättebra värde för Lambdan va ?? om det visar sig vara tjuvluft den drar är det troligtvis det som är orsaken till felet på HC då ??
Ägare av:
MB W210 E200 -96
MB W220 S500 -01
BMW E38 728i -00
Mitsubishi L200 -96
Ford Ka -99
Rewaco family Skyline -02
Föredetta MB Åk:
W124 250D facelift -93
W124 200 -89
W201 190E -88
W123 240 TD -82
W124 230E -87
W201 190E -85
W124 230E -86
MB 307 D "biltransport" -78
W201 190E -91
W124 250D -91
W210 E240 -00
W210 E290TD -99
W124 E250D -93
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: HC halt 190 -91
Lamdan mäts vid 2500 varv, inte på tomgång...hög HC är oförbrända kolväten i förstor mängd vilket beror på misständningar eller gammal olja som ångar av sig gammalt mög som letar sig ut i avgasröret. Eftersom nu tändstift osv är nytt&bytt så borde inte dålig förbränning bero på tändsystemet utan något annat. Eftersom CO på tomgång är 0 så ligger mager tomgångsblandning nära till hands...vilket kan bero på tjyvluft eller att den helt enkelt behöver justeras. Men leta vacummläckor först, ska man ge sig på justerskruven rekommenderas tillgång till avgasmätare.
En "bra" godkänd brukar ligga på 0,2-0,4 i CO och 50-90 ppm på HC.
En "bra" godkänd brukar ligga på 0,2-0,4 i CO och 50-90 ppm på HC.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: HC halt 190 -91
Lamdan mäts vid 2500 varv, inte på tomgång...hög HC är oförbrända kolväten i förstor mängd vilket beror på misständningar eller gammal olja som ångar av sig gammalt mög som letar sig ut i avgasröret. Eftersom nu tändstift osv är nytt&bytt så borde inte dålig förbränning bero på tändsystemet utan något annat. Eftersom CO på tomgång är 0 så ligger mager tomgångsblandning nära till hands...vilket kan bero på tjyvluft eller att den helt enkelt behöver justeras. Men leta vacummläckor först, ska man ge sig på justerskruven rekommenderas tillgång till avgasmätare.
En "bra" godkänd brukar ligga på 0,2-0,4 i CO och 50-90 ppm på HC.
En "bra" godkänd brukar ligga på 0,2-0,4 i CO och 50-90 ppm på HC.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: HC halt 190 -91
Fotografen wrote:Lamdan mäts vid 2500 varv, inte på tomgång...hög HC är oförbrända kolväten i förstor mängd vilket beror på misständningar eller gammal olja som ångar av sig gammalt mög som letar sig ut i avgasröret. Eftersom nu tändstift osv är nytt&bytt så borde inte dålig förbränning bero på tändsystemet utan något annat. Eftersom CO på tomgång är 0 så ligger mager tomgångsblandning nära till hands...vilket kan bero på tjyvluft eller att den helt enkelt behöver justeras. Men leta vacummläckor först, ska man ge sig på justerskruven rekommenderas tillgång till avgasmätare.
En "bra" godkänd brukar ligga på 0,2-0,4 i CO och 50-90 ppm på HC.
Tusen tack för svaret ! ska genast leta vakumläkage :)
Ägare av:
MB W210 E200 -96
MB W220 S500 -01
BMW E38 728i -00
Mitsubishi L200 -96
Ford Ka -99
Rewaco family Skyline -02
Föredetta MB Åk:
W124 250D facelift -93
W124 200 -89
W201 190E -88
W123 240 TD -82
W124 230E -87
W201 190E -85
W124 230E -86
MB 307 D "biltransport" -78
W201 190E -91
W124 250D -91
W210 E240 -00
W210 E290TD -99
W124 E250D -93
Re: HC halt 190 -91
Tänkte bara berätta att jag felsökt ALLT jag kunnat med min kunskap, fick aldrig ner HC-halten, sista gången jag kollade låg den på 785 (100) på tomgång.
så gjorde ett sista försök idag och körde slut på all 95 oktan som fanns kvar i tanken och hällde i 5 liter Aspen miljöbensin för 4-taktare och 5 flaskor K-sprit och åkte in på ombesiktning, i början när hon var kall såg det oroligt ut men sakta men säkert stannade hon på 070 på tomgång :)
Så nu åker man ny besiktigad Mercedes, känns fint !!
troligtvis av någon anledning tycker inte min maskin om den feta 95 oktanen ?
så gjorde ett sista försök idag och körde slut på all 95 oktan som fanns kvar i tanken och hällde i 5 liter Aspen miljöbensin för 4-taktare och 5 flaskor K-sprit och åkte in på ombesiktning, i början när hon var kall såg det oroligt ut men sakta men säkert stannade hon på 070 på tomgång :)
Så nu åker man ny besiktigad Mercedes, känns fint !!
troligtvis av någon anledning tycker inte min maskin om den feta 95 oktanen ?
Ägare av:
MB W210 E200 -96
MB W220 S500 -01
BMW E38 728i -00
Mitsubishi L200 -96
Ford Ka -99
Rewaco family Skyline -02
Föredetta MB Åk:
W124 250D facelift -93
W124 200 -89
W201 190E -88
W123 240 TD -82
W124 230E -87
W201 190E -85
W124 230E -86
MB 307 D "biltransport" -78
W201 190E -91
W124 250D -91
W210 E240 -00
W210 E290TD -99
W124 E250D -93
Re: HC halt 190 -91
95 Oktan(om man kan kalla den så) det är väl ca 35-45% e 85 i den idag
Det finns bara 2 bilar en ny och en begagnad mercedes
Nuvarande
C200 CDI -10 aut sandbeige.met
300D -88 aut Perlmuttgrau.met (originalbil med låga mil)
300D -92 man Bornit.met
Audi 100 2,3E -93
Tidigare åkdon
E300TDT -98 aut 891 Alexandritgruen http://www.garaget.org/?car=336085
300TD -93 Man 744 Briliantsilber (FXX703)
230E -87 (ut 88 ) Aut 702 Rauchsilber met (EMN547)
200 86 Man 568 signalrot (gav bort den)
Volvo 242GT -78
Ford Granada 2,6L -76
Volvo 142 -72,-74
Toyota Corolla -76
Nuvarande
C200 CDI -10 aut sandbeige.met
300D -88 aut Perlmuttgrau.met (originalbil med låga mil)
300D -92 man Bornit.met
Audi 100 2,3E -93
Tidigare åkdon
E300TDT -98 aut 891 Alexandritgruen http://www.garaget.org/?car=336085
300TD -93 Man 744 Briliantsilber (FXX703)
230E -87 (ut 88 ) Aut 702 Rauchsilber met (EMN547)
200 86 Man 568 signalrot (gav bort den)
Volvo 242GT -78
Ford Granada 2,6L -76
Volvo 142 -72,-74
Toyota Corolla -76
- Dieselpower
- Superspammer
- Posts: 11224
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
- Location: Norrbotten, Luleå
Re: HC halt 190 -91
addo wrote:95 Oktan(om man kan kalla den så) det är väl ca 35-45% e 85 i den idag
Eu tillåter inte mer än 10% iblandning av etanol.
De flesta har väl 5% idag.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests