Lätt koppling som tar rätt fort

190-serien tillverkades från 1982-1993
zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Sun 15 Jul, 2012 12:17

Hejsan. Har lite smått problem med min 190a där kopplingen tar rätt fort samt att den är jättelätt..

tänkte lämna iväg den nu i veckan för att få bromsvätskan bytt samt luftat system då jag inte vet när det är gjort sist. men kan det va något annat som är fel på?

har inte bus kört eller liknande utan den har bara blivit "slapp". Vissa växlar är som att dom nästan glider i :o så den är lite speciell och köra


Nån som har något tips va det kan vara? :-D
Last edited by zwizz on Sun 15 Jul, 2012 12:26, edited 1 time in total.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Lätt koppling som tar högt upp!

Postby torake » Sun 15 Jul, 2012 12:25

Låter som att fjäderbelastningen i tryckplattan gått åt skogen. När du säger att växlarna glider i, menar du att den slirar?

Du får be någon annan kunnig prova kopplingen i din bil, men jag skulle säga att det låter som dags att ta ned växellådan och byta tryckplatta och lamell.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar högt upp!

Postby zwizz » Sun 15 Jul, 2012 12:29

torake wrote:Låter som att fjäderbelastningen i tryckplattan gått åt skogen. När du säger att växlarna glider i, menar du att den slirar?

Du får be någon annan kunnig prova kopplingen i din bil, men jag skulle säga att det låter som dags att ta ned växellådan och byta tryckplatta och lamell.




Jassåjassså.. inte allt för billigt att laga alltså? :?

nej alltså jag åkte långkörning förra helgen (Runt 40 mil) och åkte på flera växlar och tyckte inte slirade något och inte luktade det bränd koppling eller något heller..

ja jag kanske borde ha åkt förbi mercedes och frågat.. men det här problemet kan inte uppstå över att man har lite olja i behållaren till bromsvätskan? kikade igår och den låg typ på MIN. nån tiondels mm under men runt MIN och inte MAX som det står i haynes? kan det ha något med saken att göra? :-)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby torake » Sun 15 Jul, 2012 13:45

Var det jag som läste tokigt eller stod det inte i första inlägget att den tog *högt*?

Tar den lågt är det en annan femma, det kan absolut bero på att den sugit luft.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Sun 15 Jul, 2012 14:06

Jag som va lite otydlig :P men den tar rätt fort alltså ja rätt lågt för man behöver inte släppa upp pedalen mycket innan den börjar ta

va förresten iväg nu och hivade i den lite mer bromsvätska så den ligger på "MAX" nu. tyckte det blev bättre direkt ialafall!

kanske borde uppsöka en mercaverkstad och boka ett byte av vätskan samt luftning? :-)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby torake » Sun 15 Jul, 2012 15:18

zwizz wrote:Jag som va lite otydlig :P men den tar rätt fort alltså ja rätt lågt för man behöver inte släppa upp pedalen mycket innan den börjar ta

va förresten iväg nu och hivade i den lite mer bromsvätska så den ligger på "MAX" nu. tyckte det blev bättre direkt ialafall!

kanske borde uppsöka en mercaverkstad och boka ett byte av vätskan samt luftning? :-)


Det behöver du ingen verkstad för, bara en bit slang, 7mm ringnyckel, ramper eller pallbockar och en medhjälpare som kan sitta och trampa på bromspedalen.

Medhjälpare trampar ned kopplingen, öppna nippeln på slavcylindern, stäng nippeln, medhjälpare släpper kopplingen, repetera.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Sun 15 Jul, 2012 15:30

torake wrote:
zwizz wrote:Jag som va lite otydlig :P men den tar rätt fort alltså ja rätt lågt för man behöver inte släppa upp pedalen mycket innan den börjar ta

va förresten iväg nu och hivade i den lite mer bromsvätska så den ligger på "MAX" nu. tyckte det blev bättre direkt ialafall!

kanske borde uppsöka en mercaverkstad och boka ett byte av vätskan samt luftning? :-)


Det behöver du ingen verkstad för, bara en bit slang, 7mm ringnyckel, ramper eller pallbockar och en medhjälpare som kan sitta och trampa på bromspedalen.

Medhjälpare trampar ned kopplingen, öppna nippeln på slavcylindern, stäng nippeln, medhjälpare släpper kopplingen, repetera.



Har verktygen hemma men resten av familjen och många har semester och är bortresta nu så det skiter sig nog tror jag :(

men vad kan mercedes tänkas ta för ett sånt byte samt luftning på alla hjul? :-)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby torake » Sun 15 Jul, 2012 16:27

Om de får loss alla nipplarna så är det en halvtimmes jobb max, med deras luftarverktyg (ansluts till alla nipplar och behållaren, sen är det bara för meken att jogga runt bilen och öppna nipplarna i tur och ordning.

Så en femhunka plus material. Vätska nån hundring och så eventuellt ett par nipplar som behöver bytas, har för mig alla 4 kostar 350kr totalt.

Men sen beroende på verkstad så måste man ju lägga på pilla-sig-i-naveln-avgift för mekanikern också :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Sun 15 Jul, 2012 17:31

torake wrote:Om de får loss alla nipplarna så är det en halvtimmes jobb max, med deras luftarverktyg (ansluts till alla nipplar och behållaren, sen är det bara för meken att jogga runt bilen och öppna nipplarna i tur och ordning.

Så en femhunka plus material. Vätska nån hundring och så eventuellt ett par nipplar som behöver bytas, har för mig alla 4 kostar 350kr totalt.

Men sen beroende på verkstad så måste man ju lägga på pilla-sig-i-naveln-avgift för mekanikern också :wink:



Runt tusenlapen alltså? isåfall va det inte mycket :) men ska kika me dom imorrn när dom har tid då jag antar att det inte är så bra och åka runt nu med "gammal" vätska som inte är bytt på ett tag vs ny vätska som är bytt idag? :P

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Mon 16 Jul, 2012 10:07

Har nu bokat ett byte av vätskan på MB. 1000 riksdaler kostar det!

dock sa han att sitter nipplarna fast så låter dom dom vara? och dom byter isåfall hela oket?


aja får väll hoppas att dom inte sitter fast :P

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby torake » Mon 16 Jul, 2012 10:43

WTF? Självklart sitter nipplarna fast, det gör dom nästan alltid på en gammal bil.

Man skall ta dom med induktionsvärmare eller gas, och sedan när man får loss den byter man nippeln.

Men kopplingen kommer säkert att gå bra att lufta.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Mon 16 Jul, 2012 11:44

torake wrote:WTF? Självklart sitter nipplarna fast, det gör dom nästan alltid på en gammal bil.

Man skall ta dom med induktionsvärmare eller gas, och sedan när man får loss den byter man nippeln.

Men kopplingen kommer säkert att gå bra att lufta.


Ja det antar jag att dom brukar göra med gamla bilar

ja men så sa inte han :P aja wellwell.. bromsarna är då inget fel på så bara kopplingen blir ordentligt luftad och klar så blir det nog bra igen! 8)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby Fotografen » Mon 16 Jul, 2012 15:21

zwizz wrote:
dock sa han att sitter nipplarna fast så låter dom dom vara?



Vad är det för rent ut sagt j#$%&a verkstad?
Synnerligen oproffsigt.
Naturligtvis kan det ibland vara så hoprostat och ruttet att oket måste bytas, men med lite gas brukar dom släppa.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Mon 16 Jul, 2012 16:35

Fotografen wrote:
zwizz wrote:
dock sa han att sitter nipplarna fast så låter dom dom vara?



Vad är det för rent ut sagt j#$%&a verkstad?
Synnerligen oproffsigt.
Naturligtvis kan det ibland vara så hoprostat och ruttet att oket måste bytas, men med lite gas brukar dom släppa.



Veho bil i Falun.. ;)
http://vehobil.se/

ja jag får ta det med dom början på nästa vecka (fick tid den 25e) :)

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Wed 25 Jul, 2012 17:12

Nu har jag haft den inne en sväng men dom har gjort fel. dom luftade BARA bromsarna fast jag sa bromsarna + kopplingen. Nåja den ska in på fredag igen och då ska dom även fixa kopplingen. allt till ett totalpris av 1500:-


men jag vart lite fundersam när han sa att man riskerar att kopplingscylindrarna börjar läcka om man luftar dom? vad är det för sanning i det?


Mvh


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests