Lätt koppling som tar rätt fort

190-serien tillverkades från 1982-1993
torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby torake » Wed 25 Jul, 2012 20:28

Suck. :roll: Finns det ingen annan verkstad du kan vända dig till?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Björne sl
Proffs
Proffs
Posts: 222
Joined: Fri 23 Apr, 2010 16:13
Location: Vällingby

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby Björne sl » Wed 25 Jul, 2012 21:17

zwizz wrote:Nu har jag haft den inne en sväng men dom har gjort fel. dom luftade BARA bromsarna fast jag sa bromsarna + kopplingen. Nåja den ska in på fredag igen och då ska dom även fixa kopplingen. allt till ett totalpris av 1500:-


men jag vart lite fundersam när han sa att man riskerar att kopplingscylindrarna börjar läcka om man luftar dom? vad är det för sanning i det?


Mvh


Jä..la klåpare :twisted: byt verkstad ! :pukeright:

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Wed 25 Jul, 2012 21:45

Ja jag hade också den upplevelsen att det inte va riktig sanning i det. :)

det är det som är drygt att veho bil är den enda mercaverkstan här i Falun. måste åka till avesta eller mora för att komma till en annan.. :(

men visst det finns ju andra verkstäder men vet inte hur duktiga dom är på just mercedes.. :?

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby crister » Thu 26 Jul, 2012 02:02

ja man kan undra vad det är för sanning i att cylindern kan börja läka vid luftning :roll:
skall man vara orolig för det å överväga att inte lufta kopplingen då :roll: :wink:
det var nån som sa tidigare BYT VERKSTAD!!!

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby MB S-KLASSE » Thu 26 Jul, 2012 08:28

Finns en risk att den kan sen kan börja läcka om man
trycker ned kopplingspedalen för mycket vid själva
luftningen
Det kan ha bildats en " vändkant" av smuts/rost som
själva packningen kan skadas av om den passerar denna vändkant
Men en van kunnig verkstad bör ju veta detta och inte trampa
ned kopplingspedalen för långt
W212, W204, W169

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Thu 26 Jul, 2012 08:46

MB S-KLASSE wrote:Finns en risk att den kan sen kan börja läcka om man
trycker ned kopplingspedalen för mycket vid själva
luftningen
Det kan ha bildats en " vändkant" av smuts/rost som
själva packningen kan skadas av om den passerar denna vändkant
Men en van kunnig verkstad bör ju veta detta och inte trampa
ned kopplingspedalen för långt



Det som va så kul va att killen i kundservice där som bokar tider osv sa just att risken är stor att det börjar läcka. Då ifrågasatte jag det sen pratade han med mekanikern som sa att "nej men det är lugnt" :shock:

så jag antar att dom borde veta va dom gör?

om inte annat. vad gör jag om det blir fel och det visar sig att det börjar läcka? det är ju inte jag som kund som gör fel då utan verkstaden? så då borde dom väll ta på sig det och fixa? :-)

eller jag som tänker fel?

Mvh

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby MB S-KLASSE » Thu 26 Jul, 2012 09:13

Jag tycker du skall påminna dem att vara försiktig med kopplingspedalen
när de luftar......... man kan typ lägga en träkloss som mothåll mot golvet
så pedalen ej riktigt bottnar .... då minimerar man risken att packningen i både
slav och kopplingscyl kan ta stryk

Jag tror risken för läckage på just slav/kopplingscyl är liten trots allt...
Större risk med på bromsarna med huvudbromsvcylindern då ju kopplingspedalens
normala arbetsområde är från i stort sett helt nedtryckt pedal till fullt uppläppt.
Bromsens normala arbetsområde däremot börjar ju en bit uppfrån golvet så i huvudbromscyl
borde det lättare kunna bli en "vändkant" som är farlig för packningen
W212, W204, W169

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby torake » Thu 26 Jul, 2012 10:21

Finns alltid en risk att nått annat går sönder när man mekar med en gammal bil, men då lagar man det, det är så det fungerar.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att verkstäder är dåliga och därför ovilliga att hantera äldre bilar, mekanikerna är vana att göra service och enklare byten av delar på 0-5 år gamla bilar, kommer nån in med ett problem som kräver lite erfarenhet och klurighet så klarar de inte av det utan kommer med undanflykter istället. På samma verkstad kan det så klart finnas duktigare mekaniker, men skulle tippa att de inte har betalt för att hjälpa mindre duktiga kollegor hela tiden.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Thu 26 Jul, 2012 16:58

MB S-KLASSE wrote:Jag tycker du skall påminna dem att vara försiktig med kopplingspedalen
när de luftar......... man kan typ lägga en träkloss som mothåll mot golvet
så pedalen ej riktigt bottnar .... då minimerar man risken att packningen i både
slav och kopplingscyl kan ta stryk

Jag tror risken för läckage på just slav/kopplingscyl är liten trots allt...
Större risk med på bromsarna med huvudbromsvcylindern då ju kopplingspedalens
normala arbetsområde är från i stort sett helt nedtryckt pedal till fullt uppläppt.
Bromsens normala arbetsområde däremot börjar ju en bit uppfrån golvet så i huvudbromscyl
borde det lättare kunna bli en "vändkant" som är farlig för packningen



Ska göra det! Ja man ska väll helst undvika att fler skador ska uppstå..

ja dom har ju lyckats med bromsarna utmärkt då dom kändes ännu bättre igår t.o.m då jag tog en liten tur och provade :)

aja vi får se imorrn hur det går. ;) kommer återkomma efterråt!

stort tack för hjälp sålänge ialafall!

mvh

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Thu 26 Jul, 2012 17:00

torake wrote:Finns alltid en risk att nått annat går sönder när man mekar med en gammal bil, men då lagar man det, det är så det fungerar.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att verkstäder är dåliga och därför ovilliga att hantera äldre bilar, mekanikerna är vana att göra service och enklare byten av delar på 0-5 år gamla bilar, kommer nån in med ett problem som kräver lite erfarenhet och klurighet så klarar de inte av det utan kommer med undanflykter istället. På samma verkstad kan det så klart finnas duktigare mekaniker, men skulle tippa att de inte har betalt för att hjälpa mindre duktiga kollegor hela tiden.



Må vad jag som är trött idag men förstår inte vad som skulle hända om nu dom har sönder en av cylindrarna eller t.o.m bägge. ? står jag som kund för det eller kommer verkstaden ta det?

tänkte så inte dom står "nej men den gick sönder för att det är vanligt att det blir så med gamla bilar" eller liknande..?

verkar då som dom har någon vettig person då han som fixade bromsarna ialafall visste vad han pratade om. :)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby torake » Thu 26 Jul, 2012 19:57

Du som kund får vara beredd att stå för ytterligare arbeten som behövs, så länge arbetet fortskrider fackmässigt och de förvarnar dig. Inget konstigt att verkstan ringer upp och säger hej vi har upptäckt X det kommer att kosta Y kr hur vill du att vi skall göra?

I detta fall har du ju inte mycket val, vill du ha kopplingen luftad måste den luftas, så enkelt är det.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Thu 26 Jul, 2012 20:36

torake wrote:Du som kund får vara beredd att stå för ytterligare arbeten som behövs, så länge arbetet fortskrider fackmässigt och de förvarnar dig. Inget konstigt att verkstan ringer upp och säger hej vi har upptäckt X det kommer att kosta Y kr hur vill du att vi skall göra?

I detta fall har du ju inte mycket val, vill du ha kopplingen luftad måste den luftas, så enkelt är det.



Så igentligen kort sagt så går det som det ska så kostar det 1500:- som dom har sagt

och har jag otur så kan det bli något cylinderbyte eller reparation av nån av cylindrarna? :?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby torake » Thu 26 Jul, 2012 21:36

zwizz wrote:
torake wrote:Du som kund får vara beredd att stå för ytterligare arbeten som behövs, så länge arbetet fortskrider fackmässigt och de förvarnar dig. Inget konstigt att verkstan ringer upp och säger hej vi har upptäckt X det kommer att kosta Y kr hur vill du att vi skall göra?

I detta fall har du ju inte mycket val, vill du ha kopplingen luftad måste den luftas, så enkelt är det.



Så igentligen kort sagt så går det som det ska så kostar det 1500:- som dom har sagt

och har jag otur så kan det bli något cylinderbyte eller reparation av nån av cylindrarna? :?


Det låter som en ganska bra sammanfattning.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Thu 26 Jul, 2012 21:43

torake wrote:
zwizz wrote:
torake wrote:Du som kund får vara beredd att stå för ytterligare arbeten som behövs, så länge arbetet fortskrider fackmässigt och de förvarnar dig. Inget konstigt att verkstan ringer upp och säger hej vi har upptäckt X det kommer att kosta Y kr hur vill du att vi skall göra?

I detta fall har du ju inte mycket val, vill du ha kopplingen luftad måste den luftas, så enkelt är det.



Så igentligen kort sagt så går det som det ska så kostar det 1500:- som dom har sagt

och har jag otur så kan det bli något cylinderbyte eller reparation av nån av cylindrarna? :?


Det låter som en ganska bra sammanfattning.


Då är jag med. aja får se hur det blir imorrn då! såg att cylindrarna kostar 1452:- nya. så ingen heelt fruktansvärd summa men hade ju vart skönt och slippa det :lol:

zwizz
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Mon 30 Aug, 2010 14:45

Re: Lätt koppling som tar rätt fort

Postby zwizz » Fri 27 Jul, 2012 17:30

Sådärja! Gick ju fint det där och kopplingen blev som ny! 8)

dock indikerade dom att tändningslåset kan va på G att gå sönder då det va glappt och att han har haft samma problem på sin. aja får väll handla ett nytt sånt då :lol:


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests