Byte spännarm/spännhjul/dämpare drivremmen 190D 2.0 (W201)

190-serien tillverkades från 1982-1993
User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Byte spännarm/spännhjul/dämpare drivremmen 190D 2.0 (W201)

Postby MB S-KLASSE » Wed 01 Aug, 2012 15:33

Har upptäckt att spännhjulet står lite snett i förhållande
till närliggande remskivor. Remmen är lite utanför själva
spännhjulet också i framkant Är väl då lagret i spännarmen som är
är dåligt.......
Tänkt byte rubbet dvs spännarm, spännhjul och dämparen.
Enklast är väl att ta bort remmen och sen lossa övre dämpfästet, spännfjädern
upptill och därefter lossa själva spännarmen som är skruvad i blocket i
spännarmens lagringspunkt ( med en insexfattad bult)........ och sen bara
lyfta ut hela "paketet" ?
Lyfta i de nya grejerna som ett färdigmonterat paket också

Är det så man gör smartast ? Eller är det ngt jag inte tänkt på ?

Verkstad vill ha 1000 kr i arbetskostnad (ca 1 h ) för detta jobb men
känns som om man borde kunna klara det själv :roll:
W212, W204, W169

crister
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1043
Joined: Wed 11 Feb, 2009 00:25

Re: Byte spännarm/spännhjul/dämpare drivremmen 190D 2.0 (W20

Postby crister » Wed 01 Aug, 2012 16:26

tro du måste bort med remskivan på vattenpumpen, hade lös på min för 2 veckor sen men lite dålit minne
släpp på remspänningen först sen fläkt å remskivan, skruva loss stora insexskruven..

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Byte spännarm/spännhjul/dämpare drivremmen 190D 2.0 (W20

Postby Dieselpower » Wed 01 Aug, 2012 16:28

Remskivan på vattenpumpen måste bort på OM602 så jag skulle tro att det samma gäller 601.
Om lagret är utbytbart på din spännarm så byt bara det, onödigt dyrt att byta hela armen.

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Byte spännarm/spännhjul/dämpare drivremmen 190D 2.0 (W20

Postby MB S-KLASSE » Wed 01 Aug, 2012 17:36

Just det ja.... Tack för info .Hela spännarmen följer ju med ut då man lossar dess
fästbult i blocket.Spännarmen tar då i remskivan om remskivan sitter kvar

Har en splittny spännarm köpt för en billig peng så det blir att byta till denna
W212, W204, W169

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Byte spännarm/spännhjul/dämpare drivremmen 190D 2.0 (W20

Postby Kjell Niklasson » Wed 01 Aug, 2012 22:22

Det går att lossa armen utan att ta bort remhjulet. Men det blir enklare om man tar bort hjulet. Problem uppstår om bulten som håller armen går trögt i lagret, då följer ju armen med ut när man skruvar loss armen. Men om bulten lossar lätt, så kan ju armen vara tryckt imot kåpan medans man lossar bulten. Och när bulten är borta är det lätt att trixa ut armen med remhjulet på plats.

En miss jag gjort en gång, är att sätta dit fel bricka bakom armen. Det sitter en ganska tjock bricka imellan armen och bröstkåpan. Kolla så att det är likadant. Jag fick dit en som var smalare, så att armen gick trögt. (Antagligen kom brickan jag försökte sätta dit ifrån en annan motormodell, men det kan vara bra att jämföra kanske.)

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Byte spännarm/spännhjul/dämpare drivremmen 190D 2.0 (W20

Postby MB S-KLASSE » Wed 01 Aug, 2012 22:54

Så bulten är lös i lagret?....... Provade trycka/pressa ut den på den nya omonterade
oanvända spännarmen men verkar sitta fast.
Kanske tog jag i för lite ?
W212, W204, W169

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Byte spännarm/spännhjul/dämpare drivremmen 190D 2.0 (W20

Postby MB S-KLASSE » Fri 03 Aug, 2012 08:12

Bulten sitter stenhårt inpressat i lagret på den nya spännaren.....
Då är det bara att montera bort remskivan på vattenpumpen som gäller
W212, W204, W169


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests