Då har man blivit W201-ägare då!

190-serien tillverkades från 1982-1993
User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Karlie » Sun 09 Sep, 2012 21:50

Jahapp!

Efter att ha tittat lite till och från de senaste 2-3åren så har man nu blivit stolt (?) ägare till en W201. En 190E 2,0 från 1993 närmare bestämt. :-D

Vet egentligen inte alls vad jag ska med den till, men den liksom kom till mig på ett sätt som gjorde att jag var tvungen att förbarma mig över den. :P

Min sambo jobbar på Veho Bil här i stan (tidigare Philipson) och frågade mig i veckan om jag ville ta över en 190 som den tidigare servicechefen på anläggningen ville göra sig av med.
Han var andra ägaren på den, och köpte den 2003 av en äldre man som ägt den sen ny.
När han nu gått i pension behövdes inte andrabilen längre, och det var dags för den att få ett nytt hem.

Helmut, som han heter ( yeah i know, Maries W140 heter väl också Helmut, men detta får vara "lill-helmut" :-) ) har gått 21.000 mil i dagsläget, och har klarat sig ganska så bra igenom åren tackvare sina 2 tidigare ägare.
Han har ingen fräsig utrustning whatsoever, förutom eltaklucka, centrallås och ett sjuhelvetes stort "high capacity-battery".

Nu senaste åren har han blivit mer och mer bortglömd och har inte riktigt fått den uppmärksamhet och omvårnad som han förtjänar.
Detta skall det dock bli radikal ändring på. Omvårnad skall han få, och många nya upptäcksfärder skall det bli! Passande nog har vi nyligen gjort oss av med kombin, så han skall faktiskt få bli uppgraderad till "förstabil" här nu under vintern i väntan på att vi hittar en nyare kombi igen. Sköter han sig så finns det stor risk för att han blir kvar framöver. :mrgreen:


Här är han innan han fick sig en redig omvårnad. Lite trött, repig, full av ingrodd smuts, spindelnät överallt etc.

Image

Image

Image

Image

Image

Igår var det dags att ge honom en välbehövlig duvning av gamle polermaskinen.

Image

Lånade en av lokalerna på mitt tidigare jobb, och efter några timmars gnidande började han få upp lystern igen. Gillar verkligen den antracitgråa färgen när den får lite djup i sig. Mercedes äldre modeller är kända för att ha en mjuk lack, och det är faktiskt ganska så lätt att få bort mycket av skavankerna som kommit under åren. :-)

Nyrekondad och med ny olja & filter ger han nu ett betydligt roligare och fräschare intryck än tidigare.

Image

Image

Image

Image

Inredningen var i förvånadsvärt bra skick, och han blev riktigt fräsch invändigt efter lite allmänt städande.
Image

Image


På "attgöra-listan" finns det dock en del småsaker kvar. Bland annat får det bli ett nytt avgasystem från katten och bak, då det är hål på flera ställen. Vidare är nya "clips/hållare" eller vad man skall kalla det till solskydden i taket beställda, och justeringen av backspegeln på förarsidan behöver få sig en översyn då funktionen är nada i nuläget. Takluckan fungerar fint, sånär som på "tilt-funktionen" som inte vill fungera. Fram och tillbaka fungerar den fint iaf.
I övrigt tror jag faktiskt att det mesta fungerar och är okej! :-D

Skall inte skriva världens novell här, men jag känner att jag behöver lite info och tips angående 190:in.

Så vitt jag förstått skall det vara en av de bättre byggda bilarna från Mercedes under 80/90-tal? Verkar ha samma pålitlighet och hållbarhet som storebror W124? Isf bådar det riktigt gott. :-)

Är M102 en vettig motor? Har förstått att förgasarversionerna var riktig tråkiga, men insprutaren verkar vara ganska okej. Borde gå ganska så billigt?
Är det några speciella grejer som skiljer sig mellan årsmodellerna? Några för/nackdelar? Ös på med lite tips rent allmänt ni som haft W201 ett tag :)

Sköter han sig över vintern finns det stor risk för att han blir lite lägre till våren och får ett stuk liknande denna;

Image

Först och främst skall han dock sättas på prov i vinter. Framtiden får utvisa om han blir en trogen vapendragare som man kan lita på, eller om han är en surfan som bara ställer till det för en. :wink:
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Hynboholm » Sun 09 Sep, 2012 22:03

Grattis!
Kul att läsa lite från dig igen!

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby MB S-KLASSE » Sun 09 Sep, 2012 22:34

Klart trevlig bil du inhandlat ! :lol:

W201 är en av mina favoriter.......snygg design och enormt mkt bil för pengarna
Kör själv en W201:a som bruksbil 3000 mil/år (190D 2.0 1990 nu 31300 mil och helt rostfri )

W201 och W124 klart bra bilar..... innan "förfallet" W202 och W210
W212, W204, W169

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Dieselpower » Sun 09 Sep, 2012 23:03

M102 med insprutning funkar utmärkt.
Hade jag hittat en W201 i det där skicket med en OM602 med el utan turbo skulle jag slagit till direkt.
Om den inte är svindyr förstås...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Marie » Sun 09 Sep, 2012 23:47

Grattis!

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Bullmerca » Mon 10 Sep, 2012 00:04

W201 är riktigt bra bilar. Jag har haft 4 stycken och har en fortfarande som jag haft i 5år. Den krånglar aldrig och finns ingen rost överhuvudtaget på den. Är också en 190E 2,0 -92. Problemet är bara för mig som är fullvuxen 100+ så är den trång :-)
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Karlie » Mon 10 Sep, 2012 22:04

Hynboholm wrote:Grattis!
Kul att läsa lite från dig igen!


Tackar!

Kul att vara tillbaka faktiskt. Besöker forumet ofta, men har varit ganska tyst av mig senaste tiden. :-) Lär nog bli ändring på det när projekttråden kommer igång till vintern igen. :wink:

MB S-KLASSE wrote:Klart trevlig bil du inhandlat ! :lol:

W201 är en av mina favoriter.......snygg design och enormt mkt bil för pengarna
Kör själv en W201:a som bruksbil 3000 mil/år (190D 2.0 1990 nu 31300 mil och helt rostfri )

W201 och W124 klart bra bilar..... innan "förfallet" W202 och W210


Tack! Ja, känns bra än så länge faktiskt. Håller med dig om designen. Tycker W201 är bra mkt roligare än arvtagaren W202 & 203. Samma gällande dess karaktär. Känns gedigen, och robust, precis som W124:an.


Dieselpower wrote:M102 med insprutning funkar utmärkt.
Hade jag hittat en W201 i det där skicket med en OM602 med el utan turbo skulle jag slagit till direkt.
Om den inte är svindyr förstås...


Ja f-n, diesel hade ju vart det ultimata. Särskilt för en annan som varit dieselfrälst bra länge. Men det får duga med bensin tills jag hittar min framtida kombi :-D

Bullmerca wrote:W201 är riktigt bra bilar. Jag har haft 4 stycken och har en fortfarande som jag haft i 5år. Den krånglar aldrig och finns ingen rost överhuvudtaget på den. Är också en 190E 2,0 -92. Problemet är bara för mig som är fullvuxen 100+ så är den trång :-)


Låter som att jag har en del att se fram emot. 8) Kan förstå att den blir lite liten för dem som ligger runt 100+ :-) Trots att jag definitivt inte är någon tungviktare så måste jag säga att det är ovant att köra en så pass liten Mercedes. :P

Är uppväxt i W108 & W126 såväl som W123 och W124 och har avverkart en o annan själv igenom åren. Men har alltid lyckats hålla mig ifrån lillmercan hittils. Hur som måste ja säga: I like! :-D Riktigt kul att köra en mindre bil för en gångs skull :lol: :mrgreen:



Har i nuläget avverkat ca 10 mil med 190in och har noterat några saker. Dels testade jag att vrida ljusvredet åt vänster, för att aktivera själva "parkeringslljusen" på ena sidan. Så som man brukar ha i Tyskland. Brukar använda den funktionen när jag just står efter sidan någonstans och tycker det är ganska smidigt. Det vill dock inte lysa på Helmut. Är det så att det inte fungerar på grund av att den är svensksåld eller kan det vara något annat tjall?

Noterade även att tempen ligger strax över 80 grader som sig bör när man kör inne i stan, men att den går ner och lägger sig ganska prick på 80 vid landsvägskörning. Är detta normalt för W201, eller bör man kanske byta termostat för att få upp värmen en aning inför vintern?
Av det jag hört mig för så verkar det snarare vara bra att den är lite "kall", då dessa bilar tydligen gillar att gå upp en del i temp under varma sommardagar.

Nåväl, var iaf uppe en sväng till min fader idag, och när jag kom tillbaks såg jag att Helmut stod o småsneglade lite försiktigt mot garagedörren. Han hade upptäckt en ny kompis! 8) :mrgreen:

Image
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
190-90
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 361
Joined: Sun 16 May, 2004 22:59

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby 190-90 » Mon 10 Sep, 2012 22:19

Har i nuläget avverkat ca 10 mil med 190in och har noterat några saker. Dels testade jag att vrida ljusvredet åt vänster, för att aktivera själva "parkeringslljusen" på ena sidan. Så som man brukar ha i Tyskland. Brukar använda den funktionen när jag just står efter sidan någonstans och tycker det är ganska smidigt. Det vill dock inte lysa på Helmut. Är det så att det inte fungerar på grund av att den är svensksåld eller kan det vara något annat tjall?

Noterade även att tempen ligger strax över 80 grader som sig bör när man kör inne i stan, men att den går ner och lägger sig ganska prick på 80 vid landsvägskörning. Är detta normalt för W201, eller bör man kanske byta termostat för att få upp värmen en aning inför vintern?
Av det jag hört mig för så verkar det snarare vara bra att den är lite "kall", då dessa bilar tydligen gillar att gå upp en del i temp under varma sommardagar.



Jess, lamporna är av importskäl,

samt tempen är så normal som den kan bli.
_____
C180CGI -12

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Marie » Mon 10 Sep, 2012 22:21

Karlie wrote:Har i nuläget avverkat ca 10 mil med 190in och har noterat några saker. Dels testade jag att vrida ljusvredet åt vänster, för att aktivera själva "parkeringslljusen" på ena sidan. Så som man brukar ha i Tyskland. Brukar använda den funktionen när jag just står efter sidan någonstans och tycker det är ganska smidigt. Det vill dock inte lysa på Helmut. Är det så att det inte fungerar på grund av att den är svensksåld eller kan det vara något annat tjall?


Det är för att den är svenskspecad.

Helmut lider av precis samma åkomma...

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Karlie » Tue 11 Sep, 2012 21:42

Marie wrote:Det är för att den är svenskspecad.

Helmut lider av precis samma åkomma...



Jahapp, då har man lärt sig något nytt även idag :-D Tackar för det!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Karlie » Sun 16 Sep, 2012 22:21

I helgen blev det första längre sträckan i min ägo. Fram och tillbaka till Oslo. Med 3pers, packning och ett avgasystem som håller på att gå av så landade han på blyga 0,72L/milen.

Måste säga att jag är riktigt imponerad av M102:an. Har aldrig åkt så billigt med en Mercedes-bensinare :)
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
speeds_
Expert
Expert
Posts: 879
Joined: Sat 28 Aug, 2010 13:20
Location: Rättvik
Contact:

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby speeds_ » Sat 22 Sep, 2012 11:00

2,0orna går enormt billigt måste jag säga! Fick ner min W124 på 0,59 landsväg långkörning 50 mil. :-D

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Cpt Tuttle » Tue 25 Sep, 2012 22:42

Marie wrote:
Karlie wrote:Har i nuläget avverkat ca 10 mil med 190in och har noterat några saker. Dels testade jag att vrida ljusvredet åt vänster, för att aktivera själva "parkeringslljusen" på ena sidan. Så som man brukar ha i Tyskland. Brukar använda den funktionen när jag just står efter sidan någonstans och tycker det är ganska smidigt. Det vill dock inte lysa på Helmut. Är det så att det inte fungerar på grund av att den är svensksåld eller kan det vara något annat tjall?


Det är för att den är svenskspecad.

Helmut lider av precis samma åkomma...


På min sverigespecade W123 så finns funktionen, kanske är annorlunda på dem?
Däremot så slocknar dimljusen när man slår över på halvljus (som det skall vara dvs).
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Karlie
Expert
Expert
Posts: 662
Joined: Mon 11 Jan, 2010 20:37
Location: Karlstad
Contact:

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Karlie » Sun 04 Nov, 2012 21:27

Strax över 300mil har avverkats, och med nytt originalsystem från katalysatorn och baköver så mår min gamle vän prima.
Det enda som triskats var blinkers vänster fram som enbart fungerade sporadiskt vid inköp. Rengörande av kontakter med smärgelduk och WD40 gav nada, och trots uppmätande av kablar så fungerade blinkersen enbart ibland. Jäkligt störande. Hur pinsamt är det inte att hålla på att bli besegrad av en 20år gammal 190? :-D
Hur som, bytte ut ena sockeln (den som sitter mellan lampsockel och kablar) och efter det har allting fungerat fint.
Det som slog mig var att det inte var original lampsockel. Har 190 vita blinkers på de sista årsmodellerna, eller har det alltid varit orange så att mina är utbytta? Har sett rätt många med vita, men har aldrig fått någon uppfattning om det är original eller ej?

En annan tanke - Har upptäckt att centrallåset fungerar vid båda dörrarna, samt skuffen. Dvs att låser man upp skuffen så låser man upp samtliga dörrar, samma med passagerardörren.
Har ägt några Mercedes förut med vanligt centrallås på nyckel, men har aldrig reflekterat över detta förut. Men antar att detta är standard? Riktigt grymt hur som. Jag som alltid varit van med gamla Volvos som centrallåset enbart fungerar vid förardörren. 8)
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Då har man blivit W201-ägare då!

Postby Marie » Sun 04 Nov, 2012 21:34

Cpt Tuttle wrote:
Marie wrote:
Karlie wrote:Har i nuläget avverkat ca 10 mil med 190in och har noterat några saker. Dels testade jag att vrida ljusvredet åt vänster, för att aktivera själva "parkeringslljusen" på ena sidan. Så som man brukar ha i Tyskland. Brukar använda den funktionen när jag just står efter sidan någonstans och tycker det är ganska smidigt. Det vill dock inte lysa på Helmut. Är det så att det inte fungerar på grund av att den är svensksåld eller kan det vara något annat tjall?


Det är för att den är svenskspecad.

Helmut lider av precis samma åkomma...


På min sverigespecade W123 så finns funktionen, kanske är annorlunda på dem?
Däremot så slocknar dimljusen när man slår över på halvljus (som det skall vara dvs).


123 är inte 201, 124 eller 140....


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests