190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgång.

190-serien tillverkades från 1982-1993
-BazemaN-
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sun 15 Jul, 2012 12:32

190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgång.

Postby -BazemaN- » Tue 12 Feb, 2013 18:18

Hej!
Är så att min 190e 1.8 -91 har börjat bete sig konstigt den senaste tiden, ibland när man frikopplar för att stanna i en korsning eller bara växla ner så kan motorn gå ner kraftigt i varv och ibland även stanna helt! :shock: Nån som har nån idé om va de kan vara?
Ibland när man står på tomgång pulserar den även mellan ungefär 7-1100rpm :x
Tacksam för hjälp då de är väldigt jobbigt att köra omkring såhär :-(

User avatar
Grisen
Expert
Expert
Posts: 566
Joined: Mon 26 Oct, 2009 23:51

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby Grisen » Tue 12 Feb, 2013 18:31

Har du inte kollat igenom tändsystemet så är det det första man ska göra.
Tändstift, tändkablar, fördelare, rotor.

-BazemaN-
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sun 15 Jul, 2012 12:32

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby -BazemaN- » Tue 12 Feb, 2013 18:46

Tändstiften är nybytta, men har inte kollat på resten.
Hur ser man om tändkablar, fördelare och rotor är bra då?
Är min första bil och är inte så insatt i sånt :-D

Mvh

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby dannefrokt » Tue 12 Feb, 2013 19:43

Låter som en kärvande tomgångsventil, hade samma problem med min 190, kunde dö när man släppte gasen och ojämn eller obefintlig tomgång. Ventilen hittar du fastkilad mellan insugsrören i en gummibussning, sitter en kabel på den med två stift och två slangar. Ta lös den, ta av slangarna och kolla om den kan röra sig fritt som den ska, bör gå väldigt lätt.
Leta även efter vakuumläckage eller lösa vakuumslangar här och där runt motorn.
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

-BazemaN-
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sun 15 Jul, 2012 12:32

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby -BazemaN- » Tue 12 Feb, 2013 19:54

Tack, ska kolla på de så fort jag får möjlighet! :-)

User avatar
Grisen
Expert
Expert
Posts: 566
Joined: Mon 26 Oct, 2009 23:51

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby Grisen » Wed 13 Feb, 2013 18:11

-BazemaN- wrote:Tändstiften är nybytta, men har inte kollat på resten.
Hur ser man om tändkablar, fördelare och rotor är bra då?
Är min första bil och är inte så insatt i sånt :-D

Mvh

Såhär brukar jag göra:

Öppna fördelarlocket (där alla tändkablar samlas) och leta efter sprickor. Minsta spricka - byt. Finns inga sprickor så putsa upp kontaktytorna. Rengör plasten omkring med T-röd. Rotorn är den snurrande armen. Kolla hur den ser ut längst ut på kontakten och putsa upp den lite. Om den är ordentligt sönderbränd måste den nog bytas.

Tändkablarna måste du nästan mäta upp. Det som brukar hända är att de börjar glappa mellan kontakterna och kabeln. Brukar också oxidera och bli dålig kontakt i hattarna.

Kan vara tomgångsventilen också, men det skadar aldrig att se över tändsystemet ändå!

-BazemaN-
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sun 15 Jul, 2012 12:32

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby -BazemaN- » Wed 13 Feb, 2013 19:55

Grisen wrote:
-BazemaN- wrote:Tändstiften är nybytta, men har inte kollat på resten.
Hur ser man om tändkablar, fördelare och rotor är bra då?
Är min första bil och är inte så insatt i sånt :-D

Mvh

Såhär brukar jag göra:

Öppna fördelarlocket (där alla tändkablar samlas) och leta efter sprickor. Minsta spricka - byt. Finns inga sprickor så putsa upp kontaktytorna. Rengör plasten omkring med T-röd. Rotorn är den snurrande armen. Kolla hur den ser ut längst ut på kontakten och putsa upp den lite. Om den är ordentligt sönderbränd måste den nog bytas.

Tändkablarna måste du nästan mäta upp. Det som brukar hända är att de börjar glappa mellan kontakterna och kabeln. Brukar också oxidera och bli dålig kontakt i hattarna.

Kan vara tomgångsventilen också, men det skadar aldrig att se över tändsystemet ändå!

Tack så mycket, ska kolla upp de imorgon! :-)
Har smörjt tomgångsventilen idag med 5-56 men har inte hunnit prova om de blivit bättre än.

User avatar
jokkepettersson
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 140
Joined: Thu 29 Dec, 2011 05:29
Location: kalix

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby jokkepettersson » Thu 14 Feb, 2013 23:06

Grisen wrote:
-BazemaN- wrote:Tändstiften är nybytta, men har inte kollat på resten.
Hur ser man om tändkablar, fördelare och rotor är bra då?
Är min första bil och är inte så insatt i sånt :-D

Mvh

Såhär brukar jag göra:

Öppna fördelarlocket (där alla tändkablar samlas) och leta efter sprickor. Minsta spricka - byt. Finns inga sprickor så putsa upp kontaktytorna. Rengör plasten omkring med T-röd. Rotorn är den snurrande armen. Kolla hur den ser ut längst ut på kontakten och putsa upp den lite. Om den är ordentligt sönderbränd måste den nog bytas.

Tändkablarna måste du nästan mäta upp. Det som brukar hända är att de börjar glappa mellan kontakterna och kabeln. Brukar också oxidera och bli dålig kontakt i hattarna.

Kan vara tomgångsventilen också, men det skadar aldrig att se över tändsystemet ändå!

sprickorna i locket kan vara så små så dom inte syns
Mercedes Benz w201 200 -86 MNA717
Mercedes Benz w115 220 D -75 HGF984
Mercedes Benz w123 220 D -78 KHR103
Mercedes Benz w124 200 -88 NKA378
Mercedes Benz w115 220 DT -73 GUA471
Mercedes Benz w124 200 E "cab" -90 OHS728
Mercedes Benz w202 180 -96 SRL970
Mercedes Benz w124 200 D -93 BMD514
Mercedes Benz w124 250 TD -93 JPB807
Mercedes Benz w210 220 CDI -98 EWE344
Mercedes Benz w123 230 -81 CPY653
Mercedes Benz w202 200 TE -98 KJL321
Mercedes Benz w210 300 D -97 FPW651
Mercedes Benz w126 420 SE -86 SBT262
Mercedes Benz w202 220 CDI -98 THZ253

User avatar
Grisen
Expert
Expert
Posts: 566
Joined: Mon 26 Oct, 2009 23:51

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby Grisen » Fri 15 Feb, 2013 16:59

jokkepettersson wrote:
Grisen wrote:
-BazemaN- wrote:Tändstiften är nybytta, men har inte kollat på resten.
Hur ser man om tändkablar, fördelare och rotor är bra då?
Är min första bil och är inte så insatt i sånt :-D

Mvh

Såhär brukar jag göra:

Öppna fördelarlocket (där alla tändkablar samlas) och leta efter sprickor. Minsta spricka - byt. Finns inga sprickor så putsa upp kontaktytorna. Rengör plasten omkring med T-röd. Rotorn är den snurrande armen. Kolla hur den ser ut längst ut på kontakten och putsa upp den lite. Om den är ordentligt sönderbränd måste den nog bytas.

Tändkablarna måste du nästan mäta upp. Det som brukar hända är att de börjar glappa mellan kontakterna och kabeln. Brukar också oxidera och bli dålig kontakt i hattarna.

Kan vara tomgångsventilen också, men det skadar aldrig att se över tändsystemet ändå!

sprickorna i locket kan vara så små så dom inte syns

Japp. Men ser man inget kan man prova putsa upp och sätta tillbaka först. Kostar ingenting. :)

-BazemaN-
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sun 15 Jul, 2012 12:32

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby -BazemaN- » Sat 16 Feb, 2013 23:36

Har öppnat fördelarlocket nu och de såg rätt fräscht ut, torkade rent de lilla som va och putsade upp kontaktytorna samt längst ut på rotorn, som också såg rätt fräsch ut :-)
Ska fara ut och prova såfort jag får tid :-D

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby Mimmi » Sat 16 Feb, 2013 23:53

Hej!

Eftersom det är Din första bil, grattis förresten (den minns man alltid :-) ) och Du själv skriver att Du "inte är så insatt i så´nt" kanske det är en god idé att be någon som är kunnig att titta på tänddelarna. Det är inte så enkelt att utan vana och utan bilder att titta på först se hur det skall/inte skall se ut att avgöra sådant.

OBS! Enbart ett tips i all välmening! Det är INTE alls min mening att förlöjliga Dig eller något liknande! Alla har vi varit nybörjare utan erfarenhet, skillnaden är bara att det är olika länge sedan och att man under årens lopp lärt sig mycket och inhämtat en massa kunskaper. Det kommer Du också att göra om Du är intresserad! :-)
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

-BazemaN-
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sun 15 Jul, 2012 12:32

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby -BazemaN- » Sun 17 Feb, 2013 01:03

Mimmi wrote:Hej!

Eftersom det är Din första bil, grattis förresten (den minns man alltid :-) ) och Du själv skriver att Du "inte är så insatt i så´nt" kanske det är en god idé att be någon som är kunnig att titta på tänddelarna. Det är inte så enkelt att utan vana och utan bilder att titta på först se hur det skall/inte skall se ut att avgöra sådant.

OBS! Enbart ett tips i all välmening! Det är INTE alls min mening att förlöjliga Dig eller något liknande! Alla har vi varit nybörjare utan erfarenhet, skillnaden är bara att det är olika länge sedan och att man under årens lopp lärt sig mycket och inhämtat en massa kunskaper. Det kommer Du också att göra om Du är intresserad! :-)

Hej!

Jo jag har tänkt på de med men tycker bara de är roligt att försöka göra så mycket som möjligt själv och lära mig endel samtidigt, och till hjälp har jag en Haynes bok och datorn :-) Men är de något jag inte känner att jag vill ge mig in på så kommer jag helt klart låta någon annan titta på de åt mig :-)

-BazemaN-
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sun 15 Jul, 2012 12:32

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby -BazemaN- » Sun 17 Feb, 2013 15:00

Har varit ut och provat nu men den vill fortfarande dö när man kopplar ibland :x
Nu har jag alltså smörjt tomgångsventilen, rengjort fördelarlocket (som såg fräscht ut, hittade inga sprickor) och kollat efter lösa vacuumslangar utan att hitta några :?
Vart ska man kolla efter andra vacuumläkage och hur gör man lättast de? Några tips på vad annars de kan va som strular?

Mvh :-)

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby dannefrokt » Sun 17 Feb, 2013 17:54

-BazemaN- wrote:Har varit ut och provat nu men den vill fortfarande dö när man kopplar ibland :x
Nu har jag alltså smörjt tomgångsventilen, rengjort fördelarlocket (som såg fräscht ut, hittade inga sprickor) och kollat efter lösa vacuumslangar utan att hitta några :?
Vart ska man kolla efter andra vacuumläkage och hur gör man lättast de? Några tips på vad annars de kan va som strular?

Mvh :-)


Alltså OVP-relät kan ju göra så det spökar med motorstyrningen. Kan vara ärgade stift så det blir dålig kontakt, kan även ha släppt lödningar innuti relät. Relät hittar du bakom batteriet bredvid styrboxen till motorn, du känner igen det på att det sitter en flatsäkring uppepå relät. Ta ur det och kolla ur stiften ser ut, rengör om dom ser dåliga och ärgade ut, sen kan du prova bilen igen. Går den lika dåligt så kan du ta isär relät och kolla hur lödningarna ser ut innuti.
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

-BazemaN-
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Sun 15 Jul, 2012 12:32

Re: 190e dör ibland när man frikopplar samt pulserade tomgån

Postby -BazemaN- » Sun 17 Feb, 2013 20:07

dannefrokt wrote:
-BazemaN- wrote:Har varit ut och provat nu men den vill fortfarande dö när man kopplar ibland :x
Nu har jag alltså smörjt tomgångsventilen, rengjort fördelarlocket (som såg fräscht ut, hittade inga sprickor) och kollat efter lösa vacuumslangar utan att hitta några :?
Vart ska man kolla efter andra vacuumläkage och hur gör man lättast de? Några tips på vad annars de kan va som strular?

Mvh :-)


Alltså OVP-relät kan ju göra så det spökar med motorstyrningen. Kan vara ärgade stift så det blir dålig kontakt, kan även ha släppt lödningar innuti relät. Relät hittar du bakom batteriet bredvid styrboxen till motorn, du känner igen det på att det sitter en flatsäkring uppepå relät. Ta ur det och kolla ur stiften ser ut, rengör om dom ser dåliga och ärgade ut, sen kan du prova bilen igen. Går den lika dåligt så kan du ta isär relät och kolla hur lödningarna ser ut innuti.

Ska kolla på de så fort jag får tid, tackar! :-)


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests