Hej igår när jag besiktade bilen fungerade kupefläkten. På hemvägen snöade det blöt snö och mycket. Senare på kvällen fungerade den inte. Då man kör ca 80km/h så kommer det lite värme på full fläkt fart men absolut inte så mycket som de borde. Vad är felet ? Kan ju inte köra med bilen nu då fönstren blir dimmiga.
Mvh Oskar
Kupefläkt beter sig konstit.
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Kollat säkringen?
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Marie wrote:Kollat säkringen?
Jag har kollat säkrings boxen som finns på höger sida sett framifrån.
Finns det flera ? Läste att det skulle finnas en bakom batteriet men hur ser den ut ?
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Säkringen till fläkten sitter i boxen.
Ta reda på vilken säkring det är, ta ur den, se efter att den inte är korroderad och ful, ta en ny isf.
Putsa av blecken som håller säkringen med Scotch-Brite™ (det hårda gröna på en disksvamp) och sätt i säkringen.
(Denna lilla operation får man göra ibland med säkringarna, och efter ca 10 år så brukar säkringarna vara "slut" av korrosion.)
Ta reda på vilken säkring det är, ta ur den, se efter att den inte är korroderad och ful, ta en ny isf.
Putsa av blecken som håller säkringen med Scotch-Brite™ (det hårda gröna på en disksvamp) och sätt i säkringen.
(Denna lilla operation får man göra ibland med säkringarna, och efter ca 10 år så brukar säkringarna vara "slut" av korrosion.)
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Fotografen wrote:Säkringen till fläkten sitter i boxen.
Ta reda på vilken säkring det är, ta ur den, se efter att den inte är korroderad och ful, ta en ny isf.
Putsa av blecken som håller säkringen med Scotch-Brite™ (det hårda gröna på en disksvamp) och sätt i säkringen.
(Denna lilla operation får man göra ibland med säkringarna, och efter ca 10 år så brukar säkringarna vara "slut" av korrosion.)
Skall göra det. någon som vet nummer på säkringen ?
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
oskar190 wrote:Skall göra det. någon som vet nummer på säkringen ?
Kolla instruktionsboken.
Men varför inte gå över alla säkringarna när du ändå är igång...?
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Hynboholm wrote:oskar190 wrote:Skall göra det. någon som vet nummer på säkringen ?
Kolla instruktionsboken.
Men varför inte gå över alla säkringarna när du ändå är igång...?
Har ingen instruktionsbok. Vore ju smart att byta alla men affärerna stängda nu och jag skulle behöva bilen nu.
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Var ju självklart en säkring, som tur var :)
Den såg hel ut men skulle testa att gå igenom alla säkringar.
Så fösta jag testade så gick fläkten igång.
Den såg hel ut men skulle testa att gå igenom alla säkringar.
Så fösta jag testade så gick fläkten igång.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Kul att det löste sig enkelt!
Det där fenomenet känner jag till.
Jag har alltid haft mer eller mindre gamla, billiga och väl inkörda bilar, en del mer inkörda än andra... , och ska nåt tvärstanna så är det alltid lördagkväll, påskafton eller stängt av nån annan anledning och man ska iväg nånstans.
oskar190 wrote:Vore ju smart att byta alla men affärerna stängda nu och jag skulle behöva bilen nu.
Det där fenomenet känner jag till.
Jag har alltid haft mer eller mindre gamla, billiga och väl inkörda bilar, en del mer inkörda än andra... , och ska nåt tvärstanna så är det alltid lördagkväll, påskafton eller stängt av nån annan anledning och man ska iväg nånstans.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
-
- Hangaround
- Posts: 14
- Joined: Sat 15 Sep, 2012 00:51
- Location: Gotland
- Contact:
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Har samma problem med min 1,8l.
starta bilen en dag och fläkten var död. för alla andra som inte vet så är den en röd 16A säkring och den enda röda säkringen ( i min bil iallafall)
den sitter på 1:an
men när jag hade bytt så går fläkten upp och ner i varv, misstänker att det kan vara något lager i fläkten, men det kostar 4000 på en mercedes verkstad så jag får nog leva med det;)
starta bilen en dag och fläkten var död. för alla andra som inte vet så är den en röd 16A säkring och den enda röda säkringen ( i min bil iallafall)
den sitter på 1:an
men när jag hade bytt så går fläkten upp och ner i varv, misstänker att det kan vara något lager i fläkten, men det kostar 4000 på en mercedes verkstad så jag får nog leva med det;)
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Tiimpelimpen wrote:Har samma problem med min 1,8l.
starta bilen en dag och fläkten var död. för alla andra som inte vet så är den en röd 16A säkring och den enda röda säkringen ( i min bil iallafall)
den sitter på 1:an
men när jag hade bytt så går fläkten upp och ner i varv, misstänker att det kan vara något lager i fläkten, men det kostar 4000 på en mercedes verkstad så jag får nog leva med det;)
Fläktmotstånd vet jag inte vad det kostar men finns på skrotar. Men en ny kupéfläkt kostar 850kr på skruvat.se och 550kr inkl. frakt ifrån eBay.de.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Tiimpelimpen wrote:Har samma problem med min 1,8l.
starta bilen en dag och fläkten var död. för alla andra som inte vet så är den en röd 16A säkring och den enda röda säkringen ( i min bil iallafall)
den sitter på 1:an
men när jag hade bytt så går fläkten upp och ner i varv, misstänker att det kan vara något lager i fläkten, men det kostar 4000 på en mercedes verkstad så jag får nog leva med det;)
Jag lyckades som nybörjarmekare att byta fläkten själv. Du kan söka på forumet för att få instruktioner.
I vilket fall ska man ta bort vindrutetorkaren och sen sitter fläkten under en plastkåpa rakt ner där. Det var lite trångt att få tillbaks kåpan sen så den sprack lite när jag tryckte tillbaks den. Tror dock inte att det gjorde så mycket.
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
leifolof wrote:Tiimpelimpen wrote:Har samma problem med min 1,8l.
starta bilen en dag och fläkten var död. för alla andra som inte vet så är den en röd 16A säkring och den enda röda säkringen ( i min bil iallafall)
den sitter på 1:an
men när jag hade bytt så går fläkten upp och ner i varv, misstänker att det kan vara något lager i fläkten, men det kostar 4000 på en mercedes verkstad så jag får nog leva med det;)
Jag lyckades som nybörjarmekare att byta fläkten själv. Du kan söka på forumet för att få instruktioner.
I vilket fall ska man ta bort vindrutetorkaren och sen sitter fläkten under en plastkåpa rakt ner där. Det var lite trångt att få tillbaks kåpan sen så den sprack lite när jag tryckte tillbaks den. Tror dock inte att det gjorde så mycket.
Typ enklare att byta fläkt än att byta däck. Tar en ungefär 10-15min att göra om man inte har AC.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
Istället för att laga ny tråd tar jag upp nästa problem här.
När jag bromsar ingen skillnad fast jag kör i 80km/h eller står stilla på gården så sjunker
oljetryck, motor temp, bränslemätare till 0
Och olja och filter är nytt. körd max 500km.
Vad är problemet ???
Har inte kollat säkring ännu då det regnar ute,
men tänkte att ni har några andra lösningar som jag kan se efter på samma gång imorron.
När jag bromsar ingen skillnad fast jag kör i 80km/h eller står stilla på gården så sjunker
oljetryck, motor temp, bränslemätare till 0
Och olja och filter är nytt. körd max 500km.
Vad är problemet ???
Har inte kollat säkring ännu då det regnar ute,
men tänkte att ni har några andra lösningar som jag kan se efter på samma gång imorron.
Re: Kupefläkt beter sig konstit.
oskar190 wrote:Istället för att laga ny tråd tar jag upp nästa problem här.
När jag bromsar ingen skillnad fast jag kör i 80km/h eller står stilla på gården så sjunker
oljetryck, motor temp, bränslemätare till 0
Och olja och filter är nytt. körd max 500km.
Vad är problemet ???
Har inte kollat säkring ännu då det regnar ute,
men tänkte att ni har några andra lösningar som jag kan se efter på samma gång imorron.
Funkar bromsljusen? Låter som kortis någonstans.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests