pressa ur hjulnavet.
pressa ur hjulnavet.
Håller på och renoverar bakvagnen. Med nya hjullager och bromssköldar. Problemet är att jag fick fel sköldar och det är redan ihop monterat. Så min fråga är går det att pressa ur navet igen utan att lagret går sönder ? Att kapa skölden och sen punkta ihop det är ingen ide då det inte går igenom besiktningen. Behöver snabba svar.
Last edited by oskar190 on Mon 18 Nov, 2013 12:10, edited 1 time in total.
Re: pressa ur hjulnavet.
oskar190 wrote:Håller på och renoverar bakvagnen. Med nya hjullager och bromssköldar. Problemet är att jag fick fel sköldar och det är redan ihop monterat. Så min fråga är går det att pressa ur navet igen utan att lagret går sönder ? Att kapa skölden och sen punkta ihop det är ingen ide då det inte går igenom besiktningen. Behöver snabba svar.
Intressant, vem på bilprovningen har sagt de? Själv har jag plockat bort mina fram.
EDIT: En kille i samma fråga fick detta som svar ifrån bilprovningen angående bromssköldar:
"I de fall de inte är bärande för bromskomponenter så bedöms de bara om risk finnes att de lossar och kan falla ner på vägbanan vid körning så anmärkning riktas heller inte mot dessa i de fall de ev skulle saknas."
Så om du lyckas få dom att sitta kvar efter att du punktat dit dom och satt en punkt längst ut så ska dom nog gå igenom.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: pressa ur hjulnavet.
EvoPeter wrote:Så om du lyckas få dom att sitta kvar efter att du punktat dit dom och satt en punkt längst ut så ska dom nog gå igenom.
Bak försöker jag låta bli att kapa och svetsa.
Dom gånger jag varit tvungen så har jag kapat med en tunn kapskiva och svetsat ihop det med
en smal plåtremsa på baksidan som förstärkning. Ofta är det ju tunt gods i (eftermarknads) sköldarna.
För att få bra prestanda på handbromsen så är det ju viktigt att det är bra passform
mellan bromsskivan och skölden, och tätt så att skräp inte kryper in i onödan!
Re: pressa ur hjulnavet.
Besiktigade min 190 utan bromssköldar bak i somras utan anmärkning. Så på 190n är det inga problem.
Tänkte ifall någon fler har dessa funderingar.
Tänkte ifall någon fler har dessa funderingar.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: pressa ur hjulnavet.
Besiktade en 123 UA en gång med parkeringsbromsbanden fastsatta med gammal telefontråd...men det berodde nog troligen på att besiktningsgubben inte visste exakt hur det handbromseriet sitter ihop bromsverkan var helt OK. Sedan kapade jag ur en tårtbit ur en ny sköld och svetsade ihop, gick igenom året därpå.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: pressa ur hjulnavet.
oskar190 wrote:Håller på och renoverar bakvagnen. Med nya hjullager och bromssköldar. Problemet är att jag fick fel sköldar och det är redan ihop monterat. Så min fråga är går det att pressa ur navet igen utan att lagret går sönder ? Att kapa skölden och sen punkta ihop det är ingen ide då det inte går igenom besiktningen. Behöver snabba svar.
Jag svetsade ihop mina sköldar på 210:an, inga problem på bes.syns inte ens. Jag punktade inte utan körde helsvets.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: pressa ur hjulnavet.
Hynboholm wrote:EvoPeter wrote:Så om du lyckas få dom att sitta kvar efter att du punktat dit dom och satt en punkt längst ut så ska dom nog gå igenom.
Bak försöker jag låta bli att kapa och svetsa.
Dom gånger jag varit tvungen så har jag kapat med en tunn kapskiva och svetsat ihop det med
en smal plåtremsa på baksidan som förstärkning. Ofta är det ju tunt gods i (eftermarknads) sköldarna.
För att få bra prestanda på handbromsen så är det ju viktigt att det är bra passform
mellan bromsskivan och skölden, och tätt så att skräp inte kryper in i onödan!
precis, viktigt med att det blir tätt just bak.. jag helsvetsade ihop mina på 210:an och jag köpte originalsköldar.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests