pressa ur hjulnavet.

190-serien tillverkades från 1982-1993
oskar190
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 17 Oct, 2011 19:02

pressa ur hjulnavet.

Postby oskar190 » Sun 03 Nov, 2013 16:55

Håller på och renoverar bakvagnen. Med nya hjullager och bromssköldar. Problemet är att jag fick fel sköldar och det är redan ihop monterat. Så min fråga är går det att pressa ur navet igen utan att lagret går sönder ? Att kapa skölden och sen punkta ihop det är ingen ide då det inte går igenom besiktningen. Behöver snabba svar.
Last edited by oskar190 on Mon 18 Nov, 2013 12:10, edited 1 time in total.

lodin92
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 142
Joined: Tue 06 Oct, 2009 17:38
Location: Umeå

Re: drivaxlar w201

Postby lodin92 » Sun 03 Nov, 2013 17:50

.
Last edited by lodin92 on Wed 18 Dec, 2019 21:48, edited 1 time in total.

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: pressa ur hjulnavet.

Postby EvoPeter » Thu 28 Nov, 2013 03:01

oskar190 wrote:Håller på och renoverar bakvagnen. Med nya hjullager och bromssköldar. Problemet är att jag fick fel sköldar och det är redan ihop monterat. Så min fråga är går det att pressa ur navet igen utan att lagret går sönder ? Att kapa skölden och sen punkta ihop det är ingen ide då det inte går igenom besiktningen. Behöver snabba svar.


Intressant, vem på bilprovningen har sagt de? Själv har jag plockat bort mina fram.

EDIT: En kille i samma fråga fick detta som svar ifrån bilprovningen angående bromssköldar:
"I de fall de inte är bärande för bromskomponenter så bedöms de bara om risk finnes att de lossar och kan falla ner på vägbanan vid körning så anmärkning riktas heller inte mot dessa i de fall de ev skulle saknas."

Så om du lyckas få dom att sitta kvar efter att du punktat dit dom och satt en punkt längst ut så ska dom nog gå igenom.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: pressa ur hjulnavet.

Postby Hynboholm » Thu 28 Nov, 2013 09:28

EvoPeter wrote:Så om du lyckas få dom att sitta kvar efter att du punktat dit dom och satt en punkt längst ut så ska dom nog gå igenom.


Bak försöker jag låta bli att kapa och svetsa.
Dom gånger jag varit tvungen så har jag kapat med en tunn kapskiva och svetsat ihop det med
en smal plåtremsa på baksidan som förstärkning. Ofta är det ju tunt gods i (eftermarknads) sköldarna.
För att få bra prestanda på handbromsen så är det ju viktigt att det är bra passform
mellan bromsskivan och skölden, och tätt så att skräp inte kryper in i onödan!

oskar190
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 17 Oct, 2011 19:02

Drivaxlar

Postby oskar190 » Thu 02 Jan, 2014 18:26

Vilka drivaxlar passar till en bil med asd ? och hur långa är dom ?

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: pressa ur hjulnavet.

Postby EvoPeter » Fri 07 Nov, 2014 12:41

Besiktigade min 190 utan bromssköldar bak i somras utan anmärkning. Så på 190n är det inga problem.

Tänkte ifall någon fler har dessa funderingar.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: pressa ur hjulnavet.

Postby Fotografen » Fri 07 Nov, 2014 17:52

Besiktade en 123 UA en gång med parkeringsbromsbanden fastsatta med gammal telefontråd...men det berodde nog troligen på att besiktningsgubben inte visste exakt hur det handbromseriet sitter ihop :lol: bromsverkan var helt OK. Sedan kapade jag ur en tårtbit ur en ny sköld och svetsade ihop, gick igenom året därpå.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: pressa ur hjulnavet.

Postby pasi » Mon 10 Nov, 2014 19:02

oskar190 wrote:Håller på och renoverar bakvagnen. Med nya hjullager och bromssköldar. Problemet är att jag fick fel sköldar och det är redan ihop monterat. Så min fråga är går det att pressa ur navet igen utan att lagret går sönder ? Att kapa skölden och sen punkta ihop det är ingen ide då det inte går igenom besiktningen. Behöver snabba svar.

Jag svetsade ihop mina sköldar på 210:an, inga problem på bes.syns inte ens. Jag punktade inte utan körde helsvets.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: pressa ur hjulnavet.

Postby pasi » Mon 10 Nov, 2014 19:04

Hynboholm wrote:
EvoPeter wrote:Så om du lyckas få dom att sitta kvar efter att du punktat dit dom och satt en punkt längst ut så ska dom nog gå igenom.


Bak försöker jag låta bli att kapa och svetsa.
Dom gånger jag varit tvungen så har jag kapat med en tunn kapskiva och svetsat ihop det med
en smal plåtremsa på baksidan som förstärkning. Ofta är det ju tunt gods i (eftermarknads) sköldarna.
För att få bra prestanda på handbromsen så är det ju viktigt att det är bra passform
mellan bromsskivan och skölden, och tätt så att skräp inte kryper in i onödan!


precis, viktigt med att det blir tätt just bak.. jag helsvetsade ihop mina på 210:an och jag köpte originalsköldar.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests