Jag är ett klantigt mähä, skulle undersöka om jag hade ström fram till ciggtändaren, det hade jag, men i processen inser jag att jag skall ta ur radion och det gjorde att bondkopplingarna föll isär och jag har nu ingen aning om vilken tåt gör vad från 190ans sida.
Kan någon hjälpa mig identifiera vad varje tåt gör. Ledsen för stora bilder.
Denna lilla var indragen mor radion. Den är GråBlå, brun, brun, röd, gul/svart med gröna prickar.
Och den mer samlade härvan,
Hur kopplas dessa mot en ISOkoppling? Känner mig helt rudis på detta.
//John l
Radiotystnad... (Stora Bilder!)
Radiotystnad... (Stora Bilder!)
Last edited by nomolas on Mon 02 Feb, 2015 11:25, edited 1 time in total.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: Radiotystnad... (Stora Bilder!)
Går inte att se bilderna.
En isokoppling skall se ut så här http://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_10487
Och kabelfärgerna från bilen tror jag möjligen kan vara så här:
En isokoppling skall se ut så här http://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_10487
Och kabelfärgerna från bilen tror jag möjligen kan vara så här:
internet wrote:Memory (+12v Constant) Red
Ignition (+12v Switched) Black/Yellow
Ground (-) Brown
Illumination Gray/Blue
Dimmer (none)
Power Antenna Blue
S p e a k e r s
Right Front (+) Black/Green
Right Front (-) Black
Left Front (+) Black/Red
Left Front (-) Black
Right Rear (+) Black/Green
Right Rear (-) Black
Left Rear (+) Black/Red
Left Rear (-) Black
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Radiotystnad... (Stora Bilder!)
Tackar! Då har jag lite att börja med.
Ser du "mellan" bilden i min signatur då?
torake wrote:Går inte att se bilderna.
Ser du "mellan" bilden i min signatur då?
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: Radiotystnad... (Stora Bilder!)
nomolas wrote:Tackar! Då har jag lite att börja med.torake wrote:Går inte att se bilderna.
Ser du "mellan" bilden i min signatur då?
Jag ser bara bilden nedanför '"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72', de båda ovanför i din signatur saknas (liksom de båda som skulle varit i ditt första inlägg i denna tråd).
Re: Radiotystnad... (Stora Bilder!)
@Marie
Nu skall jag ha rättat till det. Tack för hjälpen, nu skall jag bara lyckas fixa radion.
Nu skall jag ha rättat till det. Tack för hjälpen, nu skall jag bara lyckas fixa radion.
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: Radiotystnad... (Stora Bilder!)
Varje gång man använder de där uschla skarvhylsorna så kortar man bilens härva med cirka 1cm eftersom man förstör kabeländen. Och på nått sätt så har alltid gamla bilar jättekort härva... För att undvika problem i framtiden föreslår jag att du löder på iso-kontaktens kablage direkt på bilkablaget och sätter en liten stump krympslang över varje skarv. Om man i framtiden vill ha någon annan kontakt kan man klippa isokontaktens kablage och skarva i den istället. En lödd skarv med krympslang står sig i många år och håller att rycka och dra i.
Och har man en korrekt isokontakt så kan man plugga i Alpines, Pioneers m.fl. huvudenhetspecifika kontakter i den istället för att klippa och skarva på nytt.
Och har man en korrekt isokontakt så kan man plugga i Alpines, Pioneers m.fl. huvudenhetspecifika kontakter i den istället för att klippa och skarva på nytt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Radiotystnad... (Stora Bilder!)
torake wrote:Varje gång man använder de där uschla skarvhylsorna så kortar man bilens härva med cirka 1cm eftersom man förstör kabeländen. Och på nått sätt så har alltid gamla bilar jättekort härva... För att undvika problem i framtiden föreslår jag att du löder på iso-kontaktens kablage direkt på bilkablaget och sätter en liten stump krympslang över varje skarv. Om man i framtiden vill ha någon annan kontakt kan man klippa isokontaktens kablage och skarva i den istället. En lödd skarv med krympslang står sig i många år och håller att rycka och dra i.
Och har man en korrekt isokontakt så kan man plugga i Alpines, Pioneers m.fl. huvudenhetspecifika kontakter i den istället för att klippa och skarva på nytt.
Jag märker det, tänkte köra med sockerbitar och skarva denna gång, då kan det lödas ihop i framtiden. Jag tackar för tipset. Återkommer med rapport om helknas eller lyckas fixa det. :)
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
Re: Radiotystnad... (Stora Bilder!)
Så.
Efter lite svärande och grunnande, men torakes hjälp med färgerna så har jag fått ljud i bilen igen med styrning på tändningen också. Det har visst bytts stereo ett antal ggr i bilen och bakhögtalarna går fortfarande på orginalkablestammen, men de hade snällt gjort lite förlängningar med rätt färger jmf med ISO. Nu vet jag det. Fram sitter det egna högtalare med egna sladdar men de var lättare att klura ut. Och det verkar finnas färdigdragna lågnivåskablar ifall jag vill ha basdunkslåda. :D
Nu sitter allt i en kopplingslist. Smidigt.
Passade på att göra en fulkopplade 12Vs uttag, cigguttaget var dött, inte strömmen fram.
Så tackar för hjälpen!
Efter lite svärande och grunnande, men torakes hjälp med färgerna så har jag fått ljud i bilen igen med styrning på tändningen också. Det har visst bytts stereo ett antal ggr i bilen och bakhögtalarna går fortfarande på orginalkablestammen, men de hade snällt gjort lite förlängningar med rätt färger jmf med ISO. Nu vet jag det. Fram sitter det egna högtalare med egna sladdar men de var lättare att klura ut. Och det verkar finnas färdigdragna lågnivåskablar ifall jag vill ha basdunkslåda. :D
Nu sitter allt i en kopplingslist. Smidigt.
Passade på att göra en fulkopplade 12Vs uttag, cigguttaget var dött, inte strömmen fram.
Så tackar för hjälpen!
~John~
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Bluebird - Mercedes-Benz C200 -17 [W205] (MBklubben Leasing...)
GrauBein - Mercedes-Benz 190E 2.0 "Sportline" -90 [W201] - TILL SALU!
GoldieBär - Mercedes-Benz 200 -84 [W123]
"Pärlan" - Mercedes-Benz 280S -72 [W108]
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~
Ex-Stjärnor:
Röda Faran a.k.a. "Ruby" - Mercedes-Benz A200 -14 [W176] ►(Återlämnad efter leasing...)◄
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: Radiotystnad... (Stora Bilder!)
torake wrote:Varje gång man använder de där uschla skarvhylsorna...
Är väl sällan fel på själva hylsorna, däremot brukar småpojkarna ha problem att få tag i rätt verktyg att klämma dom med.
Hade kurs i klämteknik i höstas, de som höll i kursen hade gjort jämförande dragprov på lödd och korrekt klämd kontakt och i båda fallen gav kabeln upp före själva skarven.
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: Radiotystnad... (Stora Bilder!)
DieselThomsen wrote:torake wrote:Varje gång man använder de där uschla skarvhylsorna...
Är väl sällan fel på själva hylsorna, däremot brukar småpojkarna ha problem att få tag i rätt verktyg att klämma dom med.
Hade kurs i klämteknik i höstas, de som höll i kursen hade gjort jämförande dragprov på lödd och korrekt klämd kontakt och i båda fallen gav kabeln upp före själva skarven.
Problemet uppkommer när man vill öppna skarven, för att t.ex. byta mellan en pioneer och en alpine-kontakt. Och man kan ju inte inte lämna kvar skarvhylsorna om man inte vill ha en härva som ser ut som ett plockepinn. Så då klipper man strax innan skarvhylsan, och vips är kabelhärvan en cm kortare. Upprepa tio ggr sen har du problem.
Löda är överlägset. Bäst kontakt, störst kontaktyta, aldrig ärg och går att öppna utan att skada kabeln.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests