håller på med den roliga biten av projektet dvs el.
sökt runt på olika forum men inte hittat de svar jag söker.
Har släppt ner en om606 td i min w201 kaross
och hade tänkt använda de glödrelä som kom med motorn.
lånad bild - http://s305.photobucket.com/user/amr_co ... f.jpg.html
relät till vänster har ju en brun och vit kabel, gissar ju att den bruna är jord,
men vad/vart skall man dra den vita ?
tacksam för svar
glödrelä
Re: glödrelä
har ett likadant relä fast från 605 och brun ska ha jord som du trodde, den andra kabeln skall ha en pulserande plusmatning för att det skall glöda. jag har i nuläget bara en fjädrande trycknapp som ja får trycka upprepade ggr på så länge jag vill glöda. men tänkte prova sätta ett blinkrelä i mellan knappen och glödrelät o se om det funkar.
strömmen på den tjocka röda måste brytas när tändningen är av annars funkar det inte heller.
strömmen på den tjocka röda måste brytas när tändningen är av annars funkar det inte heller.
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
Re: glödrelä
Varför ska den va pulserande?
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: glödrelä
Nu spekulerar jag lite. Men jag tror att det går signaler av något slag genom den vita kabeln, åt båda håll.
Relät styrs av motorns styrenhet. Så relät aktiveras av motorstyrenheten, på den vita kabeln. Men relät kan också skicka tillbaka information till styrenheten om tex glödstift är trasiga.
Som sagt, det är lite spekulationer från mitt håll. Tror att det blir svårt att få det att funka bra. Det är nog lättare att stllet skaffa på ett relä av den äldre typen.
Relät styrs av motorns styrenhet. Så relät aktiveras av motorstyrenheten, på den vita kabeln. Men relät kan också skicka tillbaka information till styrenheten om tex glödstift är trasiga.
Som sagt, det är lite spekulationer från mitt håll. Tror att det blir svårt att få det att funka bra. Det är nog lättare att stllet skaffa på ett relä av den äldre typen.
Re: glödrelä
Det funkade att använda ett blinkrelä.
Men jag håller med Kjell, mycket bättre att använda ett äldre relä. man kan ju lika gärna ha ett vanligt slutande som att använda detta utan en styrbox som berättar vad det skall göra.
Men jag håller med Kjell, mycket bättre att använda ett äldre relä. man kan ju lika gärna ha ett vanligt slutande som att använda detta utan en styrbox som berättar vad det skall göra.
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests