Utväxling i slutväxel, och ABS?

190-serien tillverkades från 1982-1993
Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby Kjell Niklasson » Sun 28 Jun, 2015 12:03

Har köpt mig en 190'a med ABS och 3.46 slutväxel. Slutväxeln har jag tänkt byta till en 3.07. Hur blir det med ABS'en då? Givaren mäter ju på ingående axel i slutväxeln.

Är det olika styrenheter, eller är det olika tandhjul i slutväxlarna?

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby Kjell Niklasson » Sun 28 Jun, 2015 12:24

Hittade svaret själv, i EPC. Det finns olika tandhjul till slutväxeln. Hittade vid en snabb koll 28, 29 och 31 tandshjul.

Det tolkar jag som att man bör kunna byta utväxling/sluväxel utan att få problem med ABS systemet.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby torake » Sun 28 Jun, 2015 12:29

Jäkla bra fråga, har planerat göra samma operation själv men inte tänkt så långt. Förrän nu. Det är samma givare och samma hus, så tandhjulens diameter kan inte varieras. Tandbredden går inte heller att variera så mycket av signaltekniska skäl (28 vs 31 tänder är bara 10% skillnad), så den enda rimliga slutsatsen är att:

1. ABS:en tittar inte på hjulens inbördes hastighet, utan jämför bara hastigheten med hur den såg ut för ett ögonblick sedan (om den var 50km/h för en hundradels sekund sedan och nu plötsligt är 15km/h, då håller hjulet på att låsa och då skall den lätta på trycket.
2. ABS:en tittar på de inbördes hastigheterna men tillåter en stor variation i hjulens inbördes hastighet utan att bråka.
3. Det är olika programvara i ABS-enheterna beroende på vilken slutväxel man har.

Det är för ASD, ASR och ESP som de inbördes hjulhastigheterna är viktiga, inte för ABS.

TL;DR Min gissning är att du inte behöver göra ett skit åt ABS, den kommer att funka lika bra som förut.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby Kjell Niklasson » Sun 28 Jun, 2015 22:30

Det är klart, ABS styrenheten behöver ju inte veta om alla hjulen snurrar lika fort. Det är ju snabba förändringar som är intressant. Bra tänkt. ABS var ju fortfarande hyfsat nytt på 190'ans tid.

Jag tänker testa att byta slutväxel och se hur det blir. Skall bara ha tag på en först.

User avatar
300 te 4 matic
Expert
Expert
Posts: 654
Joined: Mon 30 Jan, 2006 18:04
Location: Lidingö

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby 300 te 4 matic » Fri 03 Jul, 2015 12:48

Kjell Niklasson wrote:Det är klart, ABS styrenheten behöver ju inte veta om alla hjulen snurrar lika fort. Det är ju snabba förändringar som är intressant. Bra tänkt. ABS var ju fortfarande hyfsat nytt på 190'ans tid.

Jag tänker testa att byta slutväxel och se hur det blir. Skall bara ha tag på en först.



Jag har bytt utväxling flera gånger på 190 ( bytt hela klumpen och ibland hela bakvagnsbryggan komplett ) och aldrig haft problem med ABS systemet efter bytet.
Image

Oj va den gick min mb 450 sel 6,9
W201 2,0 93
W201 1,8 sportline 93 dtm92 jubileumsmodell
W201 2,6
300 te 4 matic 1992
320 ca 1997
500E 1993
420 se 1998
ML 2004 270 cdi
560 sec 1989
Volvo Amazon 22234 vf

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby Kjell Niklasson » Tue 07 Jul, 2015 20:55

300 te 4 matic wrote:Jag har bytt utväxling flera gånger på 190 ( bytt hela klumpen och ibland hela bakvagnsbryggan komplett ) och aldrig haft problem med ABS systemet efter bytet.


Bra, tackar för det svaret.

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby EvoPeter » Fri 05 Feb, 2016 00:02

Har inte heller själv haft några problem ifrån 3,96 i utväxling till 3,27.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox

Emiiil
Expert
Expert
Posts: 931
Joined: Tue 14 Mar, 2006 15:47
Location: Luleå
Contact:

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby Emiiil » Thu 11 Feb, 2016 22:51

W201 och W124 mäter väl hastigheten på framhjulen och hastigheten på ingående axel på bakaxeln?
Så då går det att byta utväxling eftersom ABSen inte vet hur fort bakhjulen snurrar individuellt.

W202 och W210 och nyare mäter ute vid hjulen på alla 4 hjul, då strular det med ABS efter byte av bakaxel.
Emil -88

190E - 90
190E 2.6 - 89
Vito 115CDI - 07
C43 AMG - 98

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby Kjell Niklasson » Thu 11 Feb, 2016 23:12

Ja, det stämmer, men eftersom givaren bak mäter före utväxlingen, så kommer varvtalet fram och bak inte stämma överens vid byte av utväxling. Det verkar Mercedes ha löst med olika tandhjul till dom olika utväxlingarna.

Nu har jag inte ännu testat att byta själv, men det är ju flera som svarat på min fråga att det funkar fint att byta.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby M116 » Tue 16 Feb, 2016 13:59

Kan nån visa på dessa olika kransar i EPC? Jag har enkom hittat ett nummer på bakre ABS-impulsgivarkrans till min 202.028 ART No: 210 357 00 82 på samtliga utväxlingar under denna chassienummerserie, trots att det finns bakaxelutväxlingar från 3,69 till 2,85 beroende på motor/växellåda :roll:
Kollar man dessutom upp en 202.018 som har bakaxelutväxlingarna 3,91 3,64 och 3,23 så är det samma (210 357 00 82) krans till denna modellserie........
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby torake » Tue 16 Feb, 2016 15:28

Utan att undersöka närmare tror jag att delnumret du hittat är kransen som sitter längst ut på drivaxeln. För bilar med fyrkanals ABS, alltså.

Tänderna ser inte ut att vara något man kan byta...
Image

Bilden är från 124/126:ans klump

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby Kjell Niklasson » Tue 16 Feb, 2016 17:44

Jodå, det är utbytbart. Det är pressat på plats, med stor säkerhet. Här är en screenshot ifrån EPC på en w201, 2.6'a. Nr 47. Det skulle inte gå att byta inre lager om inte tandhjulet hade gått att ta bort.

Image
Last edited by Kjell Niklasson on Tue 16 Feb, 2016 18:58, edited 3 times in total.

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Utväxling i slutväxel, och ABS?

Postby Kjell Niklasson » Tue 16 Feb, 2016 17:51

Om tandhjulen mäter på drivvaxlarna, finns det inget behov av att ha olika tandhjul. Då mäter man efter utväxlingen.

Angående w202, så antar jag utan att veta att samtliga har givarna monterade ute vid hjulen? När jag CDI konverterade min 190'a behövde jag montera två extra abs givare. Det löste jag genom att montera spindlar bak ifrån en w202, med uttag för givare. Sedan knackade jag på lösa tandhjul på mina 190 drivaxlar, det passade alldeles utmärkt. Jag vill minnas att det var 210 artikelnummer på tandhjulen.

Edit: Jag rättar mig själv angående w202. Det finns med givare slutväxeln. Och en massa olika tandhjul att välja på. Likadan konstruktion som W201/124/126. Och många av tandhjulen har 124 artikelnummer.


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests