Precis köpt en 190e 2.3-16v.
Svart med halvskinn, automat. 13500 mil ca, 4 ägare och nuvarande har haft den sedan 2007. Körförbud p.g.a att en bromsledning gick sönder på bilprovningen. Bilen har stått ett par år, och stod tills idag uppallad i ett garage utan bromsskivor etc.
Alla detaljer är nyköpta och bilen skall åka trailer till verkstaden nu i början på veckan.
Startade snällt och höj/sänkning fungerade. (Påkostade dämpare för ett par år sedan)
Dock så är den rostig på framskärmarna, och framstötfångaren är trasig. Huven är en typ SEC huv i glasfiber (eller nå annat plast).
Vidare så är den silvergrå på saccoplanken, så de skall lackas i 199 de med.
Planen är att byta till orginalhuv och nya skärmar. Undrar då om det är samma skärmar på en 16v som på övriga 201:or?
Ngn som kanske rentav vill köpa huven som sitter på?
Reparering av 190e 16v.
Reparering av 190e 16v.
Last edited by Jojjet on Sun 25 Oct, 2015 19:51, edited 1 time in total.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Restaurering av 190e 16v.
Grattis till ett bra köp! Sechuven borde du bryta sönder, sådant borde inte få finnas....
Tyvärr är det andra skärmar, breddarna är nämligen skruvade. Men vill du spara en hacka så kan du köpa vanliga standardskärmar och borra egna hål i.
Tyvärr är det andra skärmar, breddarna är nämligen skruvade. Men vill du spara en hacka så kan du köpa vanliga standardskärmar och borra egna hål i.
Re: Restaurering av 190e 16v.
Ska man vara petig så är 16v-huven unik med två extra förstärkningar som inte vanliga har.
2.5-16v Evolution 1 König-Pilsener
Re: Restaurering av 190e 16v.
Tack för info, misstänkte att det skiljer endel. Var ju så på 500en och amgn också. Jajja, tillsvidare får det bli en "vanlig" huv, lite rädd plasthuvar som inte ger med sig vid kollision.
Lär behöva endel tips "efter vägen" med denna bil..
Lär behöva endel tips "efter vägen" med denna bil..
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Restaurering av 190e 16v.
Det var ju synd... vi slängde en huv & koffurtlucka för två år sedan...
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: Restaurering av 190e 16v.
Besiktad idag, skönt att få köra den. Aldrig kört en 16v tidigare, lite gokart över den.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Restaurering av 190e 16v.
Härligt!
När får vi se några bilder på den då?
När får vi se några bilder på den då?
David Hellgren -85
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Mercedes 300TE 3.4 AMG -92
Mercedes 190E 2.3 16v -87 svensksåld
Mercedes C63 AMG kombi -08 (såld)
Mercedes E55 AMG -03 (såld)
Mercedes C230 Kompressor -97 med C43 AMG optik (såld)
Mercedes 190E 2.3 16v -87 (såld)
Re: Restaurering av 190e 16v.
Hellgren wrote:Härligt!
När får vi se några bilder på den då?
Inte tvättad på minst ett år, garagedammet är fortfarande kvar. Togs direkt från garaget till verkstaden, så hann inte tvätta den.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Reparering av 190e 16v.
Tagit in den i garaget idag och städat den invändigt och smort in skinnet.
Noterade att instrumentbrädan är sprucken, alltså bredvid knapparna vid mätarhuset. Endel har träpanel där, så jag antar att det går att byta bara de delarna. Nån med erfarenhet?
Noterade att instrumentbrädan är sprucken, alltså bredvid knapparna vid mätarhuset. Endel har träpanel där, så jag antar att det går att byta bara de delarna. Nån med erfarenhet?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Reparering av 190e 16v.
Tänkte du på den till höger om mätarhuset? Den är utbytbar och även den till vänster.
Re: Reparering av 190e 16v.
speeds_ wrote:Tänkte du på den till höger om mätarhuset? Den är utbytbar och även den till vänster.
Ja, precis.
Båda behöver bytas... Ngn som har till övers? Efter att ha kollat lite närmare på den så tro jag nästan att det börjar bli dags att leta donator i "rätt" färg.
Har inte haft lös skärmbreddarna bak, men jag antar att båda skärmkanterna kommer att behöva bytas.
Precis fått tag i blinkers, den ena är trasig. Orange, jajjamen.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Reparering av 190e 16v.
Har typ ingen tomgång när den är kall. Startar direkt om man ger lite gas, och när den är varm går den klockrent.
Tips?
Tips?
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.
Re: Reparering av 190e 16v.
Ta och titta på tomgångsmotorn + allt där omkring.
Kan finnas mycket klägg som kan vara segt/hårt vid kyla men löst vid värme.
Kan finnas mycket klägg som kan vara segt/hårt vid kyla men löst vid värme.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: Reparering av 190e 16v.
Jojjet wrote:Har typ ingen tomgång när den är kall. Startar direkt om man ger lite gas, och när den är varm går den klockrent.
Tips?
Ovp relät?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Reparering av 190e 16v.
huven er spesiell på 2.3-16,2.5-16 og EVO å det er utgått så du må bruke fra vanlig 190, alt er jo bedre enn "sec".
Du kan fint bruke framskjermer fra std. 190. Det er bare å brette opp skjermkanten å borre hul til listen, eller fjerne skruene på hjulbuelistene å så lime de på slik at du slipper skruehull som ruster. Jeg limte på mine lister å jeg slipte bort alt metall uten for listen på baksiden slik at jeg har plass til skikkelige hjul.
Bytt ovp, sjekk tenningsdeler å evt bytt vanntempføler.
Du kan fint bruke framskjermer fra std. 190. Det er bare å brette opp skjermkanten å borre hul til listen, eller fjerne skruene på hjulbuelistene å så lime de på slik at du slipper skruehull som ruster. Jeg limte på mine lister å jeg slipte bort alt metall uten for listen på baksiden slik at jeg har plass til skikkelige hjul.
Bytt ovp, sjekk tenningsdeler å evt bytt vanntempføler.
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests