Motorbyte till en diesel.

190-serien tillverkades från 1982-1993
heedstrom
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Wed 25 May, 2011 16:57

Motorbyte till en diesel.

Postby heedstrom » Sat 05 Dec, 2015 18:08

Har en 190 2.0 bensin som strulat lite på senaste tiden. Så tanken var att sätta ner en om605 som jag har liggandes. Men då är frågan vad man ska använda sig av för motorfästen/kuddar till den. Finns det till någon annan motor eller ska man tillverka egna?

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Motorbyte till en diesel.

Postby Cpt Tuttle » Sun 06 Dec, 2015 00:00

Är det annorlunda delar mellan 10V och 20V? För det finns ju 190D 2,5....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Motorbyte till en diesel.

Postby Kjell Niklasson » Sun 06 Dec, 2015 02:17

Som kaptenen skriver, så passar det fint med fästen ifrån 190 2,5d.

Edit: När jag tänker på saken, kom jag på att motorfästen ifrån OM601 och OM602 passar, sålänge dom kommer ifrån en w201 eller en w124. Alltså fästet mellan motorblock och motorkudde. Det är likadana fästen.

heedstrom
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Wed 25 May, 2011 16:57

Re: Motorbyte till en diesel.

Postby heedstrom » Sun 06 Dec, 2015 10:51

Tack så mycket för hjälpen, då ska jag skaffa mig ett par sånna. Sen en annan fråga, tripmätaren har stannat så har någon en aning om var man ska felsöka?:)

User avatar
EvoPeter
Expert
Expert
Posts: 595
Joined: Thu 04 Mar, 2010 21:14
Location: Sundsvall

Re: Motorbyte till en diesel.

Postby EvoPeter » Fri 05 Feb, 2016 00:00

Är nog kuggen som är paj eller slirar på stången.

Motorfästen ifrån om601 eller om602 passar till om605 i 190n.
///Peter Eliasson (070-6311411)

Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests