Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

190-serien tillverkades från 1982-1993
User avatar
JWD712
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Thu 23 Jun, 2005 11:28
Location: skogen

Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby JWD712 » Sat 06 Aug, 2016 14:35

Jag behöver hjälp med hur jag ska lura bränslepumpsreläet att tro att bilen är igång och alltså ge konstant ström till bränslepumpen.
Har satt ner 606 i en -92 190 1,8 och vill använda original kablage till min bränslepump
Men de som händer nu är att den startar å känner inte av bränsletyck så den provar igen å igen, men den fattar ju aldrig att bilen startat.
Bränslepumpen får gärna gå för fullt direkt från tändningsläget.
Nån som är duktig på elscheman å kan hjälpa?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby torake » Sat 06 Aug, 2016 15:21

Bränslepumpreläet vill ha en varvtalssignal från tändmodulen, det är pinne 1 i diagnosuttaget, har för mig det är den grön-gula kabeln (på W126/M103 men har för mig det är samma på alla samtida K-jet och KE-jet).

Om du kan få tag i en pulsad signal 5 eller 12V med frekvens motsvarande 26-200Hz någon annanstans ifrån så duger den att använda. Anledningen till att man inte vill låta pumpen vara styrd av enbart tändningen är att vid t.ex. en krock eller stort läckage så fortsätter pumpen gå till tanken är tom - inte så kul med 50 liter diesel på vägen. Brandkåren kommer inte gilla dig något vidare när de sanerat klart. :evil:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
JWD712
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Thu 23 Jun, 2005 11:28
Location: skogen

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby JWD712 » Sat 06 Aug, 2016 18:56

Tack för svar de borde ju gå å lösa på nått enkelt sätt:)

User avatar
JWD712
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Thu 23 Jun, 2005 11:28
Location: skogen

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby JWD712 » Sat 06 Aug, 2016 18:58

Duger signalen från dieselns magnetvarvgivare tro du?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby torake » Sat 06 Aug, 2016 19:06

Det är möjligt men du kan behöva förstärka signalen med en liten transistorbrygga. Den löder du ihop med delar från kjell&co för en hundring.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
JWD712
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Thu 23 Jun, 2005 11:28
Location: skogen

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby JWD712 » Sat 06 Aug, 2016 19:27

Ok ok får mäta å kolla, va händer om man ger den konstat 12v då förutom att de är osäkert vid krock, även om de inte hjälper så mkt för går en ledning av får den ju inte bränsletyck å kommer ju då göra kortare pump försök så länge tändning är påslagen.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby torake » Sat 06 Aug, 2016 19:35

När relät haft varvtalssignal och den försvinner bryter den pumpen till dess varvtalssignalen kommer tillbaka eller startmotorsignalen kommer eller strömmen bryts helt och återkommer.
Tror inte du skulle vara ensam i världen om att fulkoppla bränslepumpen på tändning men det är inte 100% rätt och nu har jag fått påtala det. :mrgreen:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
JWD712
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Thu 23 Jun, 2005 11:28
Location: skogen

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby JWD712 » Sat 06 Aug, 2016 19:41

Nä fast gåre å lösa rätt så gör ja gärna de:) så de ä bra du påtalar:)
Ska mäta lite för ja håller ändå på försöka lösa de med inkoppling av varvräknaren. Ha du koll på de å lr;) hur man kopplar ihop me elr reläet?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby torake » Sat 06 Aug, 2016 19:44

Du får mäta med multimeter. Ställ in på växelström.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
JWD712
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Thu 23 Jun, 2005 11:28
Location: skogen

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby JWD712 » Sat 06 Aug, 2016 19:57

Jepp få mäta lite å kolla, tack för hjälpen

User avatar
JWD712
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Thu 23 Jun, 2005 11:28
Location: skogen

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby JWD712 » Sun 07 Aug, 2016 13:56

Dum fråga men menade du att jag kopplar in signalen på pinne 1 i diagnosuttaget å att den kabel går till reläet, lr måste jag under reläet å koppla?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby torake » Sun 07 Aug, 2016 16:06

Det är ju snyggare att koppla under reläet, men kabeln går direkt från X11-kontakten till reläet så rent elektriskt spelar det ingen roll.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
JWD712
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 373
Joined: Thu 23 Jun, 2005 11:28
Location: skogen

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby JWD712 » Sun 07 Aug, 2016 17:08

Absolut tänkte bara nu när ja testar att ja få till det så kan ja prova där innan jag klipper mig in nånstans.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp att förstå bränslepumpsreläet

Postby torake » Sun 07 Aug, 2016 17:13

Det kan du absolut göra!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests