Lite frågor, koppling motorkuddar

190-serien tillverkades från 1982-1993
User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Lite frågor, koppling motorkuddar

Postby palton » Mon 15 May, 2017 09:19

Har nu när suget föll på införskaffat mig en w201 2,3. Men den har som alla gamla bilar problem.
Kopplingen kopplar ur väldigt långt ner och känns som att den inte kopplar ur 100%. Det är ett långt slag innan man känner att den börjar koppla ur med pedalen. Spontant trodde jag att det var luftning som behövdes. Men när jag öppnar på slaven så kommer det ingenting? Hur mycket man än pumpar med pedalen så kommer det inte en droppe. Trasig huvudcylinder? Jag kollade så att nippeln inte var igensatt men den är helt ok.

Gällande motorkuddar, i prinicip hela motorns rörelser fortplantar sig i karossen. När jag kör iväg så skorrar det och dånar det i hela bilen. Över 3000 varv är det ett olidligt dån i bilen, detta oavsett växel. Men känner verkligen att motorn skulle vara skruvad direkt i karossen utan något mellan. Gör jag rätt analys som tror 99% på totalslut kuddar? Hur kan jag se att de är dåliga visuellt? Det ser inte ut som att det varit någon läckage eller så. Bilen är manuellt växlad om det har betydelse.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Lite frågor, koppling motorkuddar

Postby palton » Wed 17 May, 2017 15:47

Tycker mig ana att kopplingen skulle blivit en aning bättre efter luftningsförsöket. Tänker mig att om man kopplar på en slang på slaven doppad i en bunke olja och pumpar för livet, kan man förvänta sig något resultat då? Eller ska man försöka att pumpa in olja den vägen så att eventuell luft kommer ut via oljebehållaren i motorrummet? Ska man då pumpa med kopplingen medan man pressar i olja bakvägen?
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Lite frågor, koppling motorkuddar

Postby palton » Fri 19 May, 2017 16:25

Har nu testat att trycksätta behållaren med 2-2,5 bar och öppnat nippeln på slaven, inget kommer ut. INte en tendens. Kan man då anta att den inte släpper igenom och att det är den som är problemet. Ska tillägga att medan jag hade tryck på systemet och kände på kopplingspedalen så kändes den 100% som den ska göra när allt är ok men så fort jag släpper trycket så återgår den till sin forna funktion(defekt).
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests