Bytt motor

190-serien tillverkades från 1982-1993
Moppos
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Sun 17 Nov, 2019 19:28

Bytt motor

Postby Moppos » Tue 19 Nov, 2019 22:28

Bytt motor i min 190 d från en 2,0 till en 2,5 20 v
Så fort den blir varm så blir tomgången för hög,styrs
elektriskt,saknar den funktionen på min bil,hur fixar man det?

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Bytt motor

Postby Kjell Niklasson » Wed 20 Nov, 2019 10:11

Vad kommer nya motorn ifrån? Kan du ta en bild på bakkanten på insprutningspumpen?

Moppos
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Sun 17 Nov, 2019 19:28

Re: Bytt motor

Postby Moppos » Wed 20 Nov, 2019 18:30

Motorn kommer från en mb124 250d-95

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Bytt motor

Postby Kjell Niklasson » Wed 20 Nov, 2019 19:37


Moppos
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Sun 17 Nov, 2019 19:28

Re: Bytt motor

Postby Moppos » Wed 20 Nov, 2019 22:38

Jag har två kontakter på pumpen,längre ner sitter en med 4 stift,tar bilder imorgon

Kjell Niklasson
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2059
Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
Location: Västerlanda

Re: Bytt motor

Postby Kjell Niklasson » Mon 25 Nov, 2019 19:22

Okej, då skall vi se.

Då bör din pump ha en vakuumklocka i bakkant, längst upp på pumpen. Med anslutning riktad bakåt. Den är till för tomgångsjustering. Det sköter sig helt utan elstyrning. Ifrån klockan skall det gå en slang till en "givare" som skall sitta i topplocket. Sedan skall det gå en slang ifrån samma "givare" till någonstans med vakuum. "Givaren" är till för att styra vakuumet till klockan på pumpen. Den påverkas av motorns temperatur, eftersom den sitter i topplocket.

Så jag skulle börja att se till så att det funkar. Länken på vakuumschema nedan tror jag är rätt variant för din motor. Klockan på pumpen sitter alldeles till höger om nr 14 på bilden, och "givaren" i topplocket är den som sitter strax till vänster om nr 83. Kolla så att det finns vakuum, och att inga läckor finns. Finjustering av tomgång görs genom att vrida på hela vakuumklockan på pumpen. Börja med det, och funkar inte det, så finns det en grovjustering av tomgången inne i pumpen. Men den borde man inte behöva skruva på.

https://www.ilcats.ru/mercedes/?functio ... anguage=en


Return to “W201”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests