Bytt motor i min 190 d från en 2,0 till en 2,5 20 v
Så fort den blir varm så blir tomgången för hög,styrs
elektriskt,saknar den funktionen på min bil,hur fixar man det?
Bytt motor
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Bytt motor
Vad kommer nya motorn ifrån? Kan du ta en bild på bakkanten på insprutningspumpen?
Re: Bytt motor
Motorn kommer från en mb124 250d-95
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Bytt motor
Ser bakkanten på pumpen ut såhär: http://iloapp.kjenik.se/data/_gallery/p ... esized.jpg
Eller ser det ut såhär: http://iloapp.kjenik.se/data/_gallery/p ... esized.jpg
Eller ser det ut såhär: http://iloapp.kjenik.se/data/_gallery/p ... esized.jpg
Re: Bytt motor
Jag har två kontakter på pumpen,längre ner sitter en med 4 stift,tar bilder imorgon
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: Bytt motor
Okej, då skall vi se.
Då bör din pump ha en vakuumklocka i bakkant, längst upp på pumpen. Med anslutning riktad bakåt. Den är till för tomgångsjustering. Det sköter sig helt utan elstyrning. Ifrån klockan skall det gå en slang till en "givare" som skall sitta i topplocket. Sedan skall det gå en slang ifrån samma "givare" till någonstans med vakuum. "Givaren" är till för att styra vakuumet till klockan på pumpen. Den påverkas av motorns temperatur, eftersom den sitter i topplocket.
Så jag skulle börja att se till så att det funkar. Länken på vakuumschema nedan tror jag är rätt variant för din motor. Klockan på pumpen sitter alldeles till höger om nr 14 på bilden, och "givaren" i topplocket är den som sitter strax till vänster om nr 83. Kolla så att det finns vakuum, och att inga läckor finns. Finjustering av tomgång görs genom att vrida på hela vakuumklockan på pumpen. Börja med det, och funkar inte det, så finns det en grovjustering av tomgången inne i pumpen. Men den borde man inte behöva skruva på.
https://www.ilcats.ru/mercedes/?functio ... anguage=en
Då bör din pump ha en vakuumklocka i bakkant, längst upp på pumpen. Med anslutning riktad bakåt. Den är till för tomgångsjustering. Det sköter sig helt utan elstyrning. Ifrån klockan skall det gå en slang till en "givare" som skall sitta i topplocket. Sedan skall det gå en slang ifrån samma "givare" till någonstans med vakuum. "Givaren" är till för att styra vakuumet till klockan på pumpen. Den påverkas av motorns temperatur, eftersom den sitter i topplocket.
Så jag skulle börja att se till så att det funkar. Länken på vakuumschema nedan tror jag är rätt variant för din motor. Klockan på pumpen sitter alldeles till höger om nr 14 på bilden, och "givaren" i topplocket är den som sitter strax till vänster om nr 83. Kolla så att det finns vakuum, och att inga läckor finns. Finjustering av tomgång görs genom att vrida på hela vakuumklockan på pumpen. Börja med det, och funkar inte det, så finns det en grovjustering av tomgången inne i pumpen. Men den borde man inte behöva skruva på.
https://www.ilcats.ru/mercedes/?functio ... anguage=en
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests