250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby pinewood » Tue 16 Oct, 2012 20:49

Tjena vet nån vars dem brukar tjuva luft ifrån?nå kännt ställe`? är som sagt en 250turbodiesel w202 C- klass 1998(?) vi har prövat byta filter men hjälpte ej, brukar öpnna spridarören för att släppa ut luften, men sen står den 12-24 timmar så är den död igen, så suger rätt bra , tänkte om det sitter nå filter i tanken som är igentäppt? eller är det bara det vanliga stora runda filtret? tror inte att det är pumpen som är dålig för den har inte ens gått 20.000 mil, sen är den relativt slö när den väl går antar att den suger luft, min gammla 200d w201 bettede sig likadant men då var det ett filter som var monterat längst bränsle slangen som var igentäppt innan diesel pumpen merca orginal vit filter ca 1 dm lång vet nån om det sitter sånt på w202;or oxo? släpper väll tillbaks bränslet till tanken tror jag
Diesel ska en bil drivas på...

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby frankbuick » Wed 17 Oct, 2012 21:23

vet inte om turbo pumpen är samma som "vanliga 250d 20v" men finns 15tal o-ringar som kan dra tjuvluft.
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby pinewood » Thu 18 Oct, 2012 17:28

nog är det säkert nå liknande iallfall, ok måste man ta isär hela pumpen?
Diesel ska en bil drivas på...

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby frankbuick » Thu 18 Oct, 2012 18:10

När den är segstartad efter den stått brukar det läcka från o-ringarna som sitter på rören uppe på pumpen. Ta en ficklampa och lys uppe på pumpen. Brukar bli blött av diesel då.sitter o-ringar på alla slangar som går från filtret till pumpen.
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby pinewood » Sat 10 Nov, 2012 18:16

ok men ska kolla backventilen först, http://www.skruvat.se/Branslefilter-P93896.aspx
är det den som sitter i tanken?
Diesel ska en bil drivas på...

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby pinewood » Sat 10 Nov, 2012 18:18

Diesel ska en bil drivas på...

User avatar
Jimmy ce34
Proffs
Proffs
Posts: 261
Joined: Thu 14 Jun, 2007 22:03
Location: vaggeryd

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby Jimmy ce34 » Sat 10 Nov, 2012 23:42

Om du inte har gjort det så byt alla returslangar mellan spridarna och fillter. Jag hade även ett utav tryckrören som var av nere vid pumpen... :-D
"power is nothing without control"

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby pinewood » Sun 11 Nov, 2012 13:54

hej har bytit alla returslangar mellan spridarna dock ej till filtret, ska göra det då, returslangarna mellan spridarna var stenhårda å gick av när man rörde i dem, satt j#$%&a dumt till långt ner :D
Diesel ska en bil drivas på...

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby Mr_B » Mon 26 Nov, 2012 16:53

Det här är tydligen inte helt ovanligt... Jag hade samma problem för 2 vintrar sedan på min 99'a. Det kunde ta 10+ minuter på startmotorn för att få igång skiten, och det är ju inte så lämpligt. La nästan 10 000:- i arbetstid på en verkstad för att försöka hitta, och laga felet, som bara uppstod när motorn var genomkall. Till slut verkade det som om det var fixat, och vi klappade oss på axlarna, gratulerade oss, och gick vidare. Yey, trycktestat från tank till pump, från pump till motor, och bytt "alla" o-ringar" Nästa vinter kom, och problemet var tillbaka. Temporär lösning, nytt lite större batteri, och parkera så motorhuven hamnar i förmiddagssolen. Halväggs genom vintern fick motorn ny ventilkåps-packning då det kladdade olja. I samband med det fick motorn ännu en ny inspektions-runda på insprutningsrören.

Efter det verkar det ha försvunnit, men det har inte varit kallt nog än i vinter, så jag tänker inte svära på det. Det var dock fortfarande "kallt satan" när jag fick tillbaka åket efter den rundan, så jag hoppas... Optimist?
B!

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby pinewood » Mon 26 Nov, 2012 20:27

joo det är det som är felet med diesel känslig för luft i bränslet,,, ska pröva byta o ringarna å ta å rengöra tanken :-D
Diesel ska en bil drivas på...

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: 250 Turbo Diesel Suger luft och död efter 24h

Postby Mr_B » Mon 04 Feb, 2013 22:07

Min har nu bråkat till och från hela vintern. Och jag TROR att jag vet "på ett ungefär" var det läcker. När det är kallare än -10 grader blir det ett par droppar diesel på marken, och hela pumpen är blöt även om den var torr när jag ställde bilen. Och, bilen startar först efter 5-10 minuter på startmotorn. När det är varmare än -10 grader, är pumpen torr både direkt efter körning, och efter att den stått still i flera dagar. Och startmotorn hinner inte dra runt motorn ett helt varv innan den startar. Jag inbillar mig att den startar på första cylindern som kompar.

Antagligen orelaterat, men varm är motorn betydligt tjurigare att starta. Jag skyller det på att glödarna slår ifrån, och det är det som gör det, men det kan vara helt fel. Om den tänder på första cylinderkompet kall, tänder den på tredje-femte när den är varm.

Retligt nog verkar det inte som om jag lyckas komma precis lagom i tid för att se var det läcker ifrån när det väl läcker, utan det är antingen "torrt" eller "dyngsurt" på pumpen. Så det blir antagligen inte lagat, utan bilen får parkeras i ett garage och hållas över -10 strecket nästa vinter... Märkligt hur det fungerar, men har bilen bara hunnit bli varm kan den stå i flera timmar utan problem, startar snällt.
B!


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests