C250TD-99 SRS felkod 1D & 03

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: C250TD-99 SRS felkod 1D & 03

Postby Mr_B » Tue 19 Jun, 2012 11:40

Nå, sant, antar jag. Men det tar tid. I väntan på att verkstan ska ta sig tid och läsa felkoder, hoppades jag på att kunna göra något nyttigt. Jag som inbillade mig att det skulle vara enkelt att släcka lampan, på rätt sätt... *suck*
B!

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: C250TD-99 SRS felkod 1D & 03

Postby Mr_B » Thu 21 Jun, 2012 03:31

Finns det någon i Helsingborgsområdet med en W202'a av årsmodell som duger för att testa en lös sensormatta? Börjar nå vägs ände, nästa steg är att köra in Mercan till Mercedes, och få dem att laga det hela, men innan jag gör det vill jag helst ha verifierat att min nya matta faktiskt är ok. Den borde vara det eftersom bilen den kom ur har löst ut alla passagerarkuddarna... Alla kuddarna i hela bilen var utlösta om man ska vara ärlig. Jag har plockat ut mattan ur kudden, och synat den noga, men den vita lådan är fylld med smältlim, så den får behålla sina hemligheter.
B!

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: C250TD-99 SRS felkod 1D & 03

Postby Mr_B » Mon 25 Jun, 2012 17:08

Ingen som varit villig att testa min sensormatta, vilket kanske inte är helt oväntat. Varför peta i något som fungerar. Deras bil då alltså.

Sensorn för om det är barnstol monterad eller inte, är det den som sitter bultad i golvet, höger fäste fram, under passagerare stolen?
Felet kvarstår efter att felkoderna släckts, så jag börjar snegla i olika riktningar.

Var sitter nästa enhet på kedjan i systemet? Sladden som kopplas till sensormattan dyker ju under mattan, går under luftkanalen, och in i kabelstammen vid tröskeln. Var är "andra ändan" så att säga?
B!

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: C250TD-99 SRS felkod 1D & 03

Postby Mr_B » Wed 04 Jul, 2012 02:52

Mr_B wrote:Sensorn för om det är barnstol monterad eller inte, är det den som sitter bultad i golvet, höger fäste fram, under passagerare stolen?
Kan nu informera om att det är INTE barnstols-sensorn som sitter bultad i golvet under högre främre stolfästet, utan höger sidokollisionsdetektorn till SRS systemet. Så var transpondern sitter vet jag inte. Någon som har lust att dela med sig av den informationen? Jag tycker det vore logiskt om den sensorn satt i sensormattan, men den är bytt, och efter byte har jag samma felkod...

Nå, om inget annat börjar jag få en del delar över som kanske går att sälja av igen. Och i morgon åker jag till Mercedes och bokar en tid för felsökning, så får de ta det därifrån.
B!

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: C250TD-99 SRS felkod 1D & 03

Postby Mr_B » Wed 21 Nov, 2012 23:13

Van der Verhart wrote:AKSE kom på Facelift (97.06),du kan inte ta från en äldre bil.
f-n att man inte var mer vaken. Lampan är numera släckt, bilen stod på Mercedes i över en månad för att de skulle lista ut vad det var som spökade. Jag misstänker att den inte stod överst på prioriteringslistan, men vid någon tidpunkt kan man ju tycka att det börjar kännas pinsamt.

Deras tekniker fick (självklart) mer eller mindre samma felkod som jag fick, efter mycket huvudkliande grävdes en äldre diagnosutrustning fram, och samma felkod, men lite annorlunda "text" till felkoden kom fram. Det visar sig att SRS styrboxen klagar på att den ser utrustningen på passagerarsidan. Mer exakt, att den ser sensormattan, och barnstols-sensorn i passagerarstolen. (RFID-sensorn är förövrigt ingjuten i det vita plastblocket på sensormattan) Styrboxen kan dock inte verifiera att dessa fungerar korrekt, då den inte vet vad de är till... Och här någonstans blir det uppenbart för teknikern vad som är fel. Styrboxen är helt enkelt inte till en bil med airbag på passagerare-platsen enligt teknikern. Så numera är sladden till sensormattan lös under stolen. Felkoderna släckta, och lampan lyser inte längre, utan uppför sig som förväntat.

Men hur f-n är det möjligt att man fått "fel box" i bilen? AKSE ska inte finnas i bilar före Facelift, iom Facelift blev det standard med airbag på båda platserna fram... Eller?
Oavsett, om någon annan råkar ut för samma bekymmer, prova det enkla alternativet... plocka bort sladden till sensormattan, och släck felkoderna.

(Anledningen till att det dröjt med upplösningen... Jag har varit bortrest, bilen blev krockad precis innan den skulle lämnas in första rundan, och... Det har varit många turer helt enkelt.)
B!


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests