Hjul lager, fram.

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Hjul lager, fram.

Postby meki » Thu 07 Feb, 2013 12:39

Nån som provat handla från mister auto?Verkar ha bra priser och kvalitet på grejorna,verkar va lite bök när man ska betala.
Ett hundratal mb

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjul lager, fram.

Postby torake » Thu 07 Feb, 2013 13:01

Pasi var inte så nöjd, de var långsamma på att leverera, och när leveransen kom var den inte komplett.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Hjul lager, fram.

Postby Mr_B » Thu 07 Feb, 2013 14:40

huckstar wrote:Du talar lite mot dig själv när du letar efter billiga lager och sen ändå pratar om att lämna bilen till en verkstad?? :roll:
Har man råd med verkstad har man råd att lägga några hundra extra på Orginal hjullager också.
Problemet är inte priset, utan det faktum att jag känner mig lurad när "original" kostar det dubbla. Och att det är en verkstad som ska göra jobbet är tveklöst. Det är för allas vår säkerhet. Jag skulle inte sätta mig i bilen och provköra den runt kvarteret om jag gjort jobbet. Jag må vara bra på mycket, och skäms inte för att säga det, men likaså är det saker jag absolut inte ska hålla på med, kritiska bilkomponenter är en sådan.

*visar en vänsterhand utan tumme - visar baksidan av högerhand, också utan tumme - Visar höger hands handflata, och se på f-n, där sitter båda tummarna, mitt i näven*
B!

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Hjul lager, fram.

Postby vic viper » Thu 07 Feb, 2013 14:55

Många piratdelstillverkare hävdar ju att de kan dokumentera att deras del håller samma eller bättre kvalitet än motsvarande originaldel, märkligt nog har jag aldrig sett ett sådant dokument och vad garanterar att det är just en sådan del som ligger i förpackningen?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Hjul lager, fram.

Postby Mr_B » Thu 07 Feb, 2013 16:46

Det heter nu inte "piratdel" längre, utan "tredjepartstillverkad reservdel", men resonemanget är det samma. 'Tillverkaren' har sitt namn att försvara och att hålla ett visst minimum av kvalité ligger i deras intresse. På gott och ont lutar det åt att jag får lagerna från Europart i alla fall, det verkar som om de har "hittat" ett par. Slipper frakten, har handlat (hjul)lager till allt från truckar till lastbilar där sedan tidigare,och får en personlig kontakt för feedback när jag hämtar dem. Att det bara är 5 minuter bort är ju inte fel det i heller.

Det förvånar mig inte om det är lager från samma källa som MBSCA-shoppen saluför, priset är snarlikt. Jag får väll titta på dem och se om det finns något som identifierar tillverkaren när (om?) de kommer.
B!

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Hjul lager, fram.

Postby huckstar » Thu 07 Feb, 2013 21:41

Kan ju även passa på att säga att det mercedes ofta säljer i sina orginal förpackningar är av märket febi bilstein,
febi bilstein går att köpa för väldigt bra pris i tyskland och andra diverse sidor, även svenska sidor har bra pris på febi bilstein. :wink:

Så det kan ju inte kallas för varken tredjepart eller pirat.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Hjul lager, fram.

Postby meki » Thu 07 Feb, 2013 22:02

O mekonomen ha väl ofta bra märke och kvalitet,men dyyyra,i bland kan samma originala del på mb vara billigare.
Ett hundratal mb

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Hjul lager, fram.

Postby V70tdi » Thu 07 Feb, 2013 22:12

huckstar wrote:Kan ju även passa på att säga att det mercedes ofta säljer i sina orginal förpackningar är av märket febi bilstein,
febi bilstein går att köpa för väldigt bra pris i tyskland och andra diverse sidor, även svenska sidor har bra pris på febi bilstein. :wink:

Så det kan ju inte kallas för varken tredjepart eller pirat.


Så länge man håller sig till delar av känt fabrikat så brukar det inte vara några problem. Men delar där tillverkare/ursprung är okänt brukar ofta vara lika mycket skräp som dom är billiga. Hjullager från Biltema har jag köpt och provat på VW, Audi och Volvo med uruselt resultat. Sista gången jag köpte Biltema då jag fick för mig att jag behövde lagret snabbt så såg det ut så här:
Image
Gängade upp hålet och åkte sommaren med ras i höstas. Har inte lyckats köpa ett lager där som har hållit mer än några månader.
Dumsnål jo jag vet :lol:
Mister Auto är jag däremot toknöjd med. Billigt Bra kvalitet med märkesdelar. Bosch, Brembo, MANN, mfl :thumbright: men lite lång leveranstid som enda -
Skruvat.se nja Topran vad är det för märke annat än liknande lågpris likt Biltema :-(
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Hjul lager, fram.

Postby Marie » Thu 07 Feb, 2013 22:37

huckstar wrote:Kan ju även passa på att säga att det mercedes ofta säljer i sina orginal förpackningar är av märket febi bilstein,
febi bilstein går att köpa för väldigt bra pris i tyskland och andra diverse sidor, även svenska sidor har bra pris på febi bilstein. :wink:

Så det kan ju inte kallas för varken tredjepart eller pirat.


Både ja och nej.
De *får* inte vara helt identiska med det Mercedes köper av dem, enligt de avtal Mercedes har med sina underleverantörer. Och sen vet du inte heller om kvalitetskontrollen är lika hård som på det Mercedes köper.

Standardkomponenter som rullningslager och skruv bör inte vara någon större risk att köpa av välrenommerade tillverkare, för där handlar det ju om just *standardkomponenter* och sällan special, ritat och konstruerat av ingenjörerna på Mercedes. Hjulupphängningsdetaljer däremot är sådant där Mercedes vanligen äger ritningarna och underleverantören inte får kopiera och sälja i eget namn, utan att ändra en hel del...
Last edited by Marie on Thu 07 Feb, 2013 22:45, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Hjul lager, fram.

Postby meki » Thu 07 Feb, 2013 22:39

Har av egen erfarenhet kört på temalager på ett bra gäng 124or jag ägt,inga problem alls,men kvallituttan kan ju ha blivit sämre med åren,som sagt:tema körde med timken förut,o det e inget skräp :wink: men tror inte det e så nu,kan vara billigt kines också..............
Ett hundratal mb

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Hjul lager, fram.

Postby V70tdi » Fri 08 Feb, 2013 16:59

meki wrote:Har av egen erfarenhet kört på temalager på ett bra gäng 124or jag ägt,inga problem alls,men kvallituttan kan ju ha blivit sämre med åren,som sagt:tema körde med timken förut,o det e inget skräp :wink: men tror inte det e så nu,kan vara billigt kines också..............


Bara för att det står Timken på lagret så behöver det inte vara ett kvalitetslager. VW Passaten köpte jag just dessa Biltema Timkenstämplade lager som inte höll våren ut en gång :evil:
Timken gör allt ifrån riktiga högprecisionslager i höghastighets spindlar till riktigt billigt skräp med fabriker i Polen, Kina, Brazilien, Indien, Rumänien, Sydafrika mfl.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

meki
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1673
Joined: Sat 12 Nov, 2005 13:30

Re: Hjul lager, fram.

Postby meki » Fri 08 Feb, 2013 18:08

V70tdi wrote:
meki wrote:Har av egen erfarenhet kört på temalager på ett bra gäng 124or jag ägt,inga problem alls,men kvallituttan kan ju ha blivit sämre med åren,som sagt:tema körde med timken förut,o det e inget skräp :wink: men tror inte det e så nu,kan vara billigt kines också..............


Bara för att det står Timken på lagret så behöver det inte vara ett kvalitetslager. VW Passaten köpte jag just dessa Biltema Timkenstämplade lager som inte höll våren ut en gång :evil:
Timken gör allt ifrån riktiga högprecisionslager i höghastighets spindlar till riktigt billigt skräp med fabriker i Polen, Kina, Brazilien, Indien, Rumänien, Sydafrika mfl.

Jajamen,precis samma som bosch,e ju kinaskräp numera,o spanienskräp.gå inte o lita på nån numera, :wink:skf vad tillverkas det nuförtiden :roll: hoppas ej china,
Ett hundratal mb

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Hjul lager, fram.

Postby Mr_B » Fri 08 Feb, 2013 18:43

meki wrote:skf vad tillverkas det nuförtiden :roll: hoppas ej china,
SKF har (hade, september 2012) 18 fabriker och över 7000 anställda i Kina. Fast med tanke på din smiley, det var kanske din poäng?

Det finns ytterst få globala producenter som inte har tillverkning i Kina. Helt enkelt eftersom de har fruktansvärt god kompetens, till skitpengar. Och sen jobbar de 14-18 timmar, 6 dagar i veckan. Grejerna som produceras i Kina är inte bättre, eller sämre än vad de är när de produceras någon annanstans. Det som är helt avgörande är istället kvalitetskontrollen. Och den har vi ju lite svårt att sitta här och bedöma, varför jag frågade efter personliga erfarenheter av lagerna i stället. Men så här fungerar det. Om man har en tolerans på +/-0,005mm i storlek på en lagerbana så kostar den mer att tillverka än exakt samma lagerbana med +/-0,010 i tolerans. (Siffrorna är rent hypotetiska, jag har ingen aning hur måna nano, micro, eller vilken enhet som är lämplig, deras lager får ha som avvikelser.) Bäst lager får man så klart när alla avvikelser är 0men det är å andra sidan även det absolut dyraste lagret att tillverka. Sen tillkommer faktorer som materialval, osv. Men i grund och botten handlar det om att lager är så förbannat dyra att ta fram maskinparken för att tillverka, att ingen besvärar sig med att avsiktligt ta fram dålig utrustning för att göra dåliga lager. Det är mycket möjligt att Biltemas lager är skit, tillverkade av de lagerdelarna som inte uppfyller kvalitetskontrollens krav för att SKF's fabrik ska stämpla dem med sitt eget firmanamn. Å andra sidan kan Biltema själva välja att följa hårdare toleranser, och producera bättre lager, från samma produktionslinje. Det har alltså inte ett skit med att göra var de är tillverkade. Kan vi släppa den diskussionen nu?
B!

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Hjul lager, fram.

Postby huckstar » Fri 08 Feb, 2013 20:40

V70tdi wrote:
meki wrote:Har av egen erfarenhet kört på temalager på ett bra gäng 124or jag ägt,inga problem alls,men kvallituttan kan ju ha blivit sämre med åren,som sagt:tema körde med timken förut,o det e inget skräp :wink: men tror inte det e så nu,kan vara billigt kines också..............


Bara för att det står Timken på lagret så behöver det inte vara ett kvalitetslager. VW Passaten köpte jag just dessa Biltema Timkenstämplade lager som inte höll våren ut en gång :evil:
Timken gör allt ifrån riktiga högprecisionslager i höghastighets spindlar till riktigt billigt skräp med fabriker i Polen, Kina, Brazilien, Indien, Rumänien, Sydafrika mfl.



Frågan är om du fettar in lagrena riktigt innan du monterar dem?
Och monterar du dem rätt?

För alla kan ju inte rasa om det är riktigt infettat och rätt monterat.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Hjul lager, fram.

Postby huckstar » Fri 08 Feb, 2013 20:42

Är det någon som har erfarenhet av vaico??
Hittade bra pris på "radlager" till w123 på te-taxiteile.de, och det var av märket vaico eller om vaico är nån sorts grossist eller nå.

Men det kanske fungerar om taxiteile säljer det, jag vet då inte.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests