Jag har tappat bort nyckeln!

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
vanderbelgien
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Tue 07 Apr, 2009 22:06

Jag har tappat bort nyckeln!

Postby vanderbelgien » Wed 28 Apr, 2010 02:10

Som rubriken lyder har jag alltså tappat bort nyckeln till bilen. Hade endast en, samt en reservnyckel jag använder nu. Hur som helst är det fruktansvärt dyrt att beställa ny!
Pratade med Landrins bil idag, och en ny nyckel kostar ca 2600:-, sedan ska den kodas för 800:- Saftigt värre..
Har budat på ett par nycklar på ebay nyligen. Såg oanvända ut. En av dom hade varit till en e-klass. Men dom ser i stort sett likadana ut. Stog för övrigt att den skulle passa till många andra modeller, även c-klass. Men man vet aldrig.
Då till min fråga, går det att koda in andra begagnade nycklar? Alltså komma in på Landrins med ett par begagnade nycklar och koda om dom helt enkelt.
Någon som varit i liknande situation?

Mvh Vanderbelgien

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Jag har tappat bort nyckeln!

Postby Winis Mbsca » Wed 28 Apr, 2010 07:53

Problemet är ju att nyckelämnet skall också passa. Tror inte Mercedes vill koda in en nyckel som inte fysiskt passar in i låset. Dessutom tror jag att dom vägrar koda in en beggagnad nyckel som är uttagen på en annan bil, då dom för register över hur många nycklar som är utplockade till respektive bil.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

vanderbelgien
Wannabe
Wannabe
Posts: 9
Joined: Tue 07 Apr, 2009 22:06

Re: Jag har tappat bort nyckeln!

Postby vanderbelgien » Wed 28 Apr, 2010 10:59

Ska tillägga att bilen är en c230 k -99. Vet någon om nyckeln från tex en -01:ans e-klass passar i min? Sen om nyckeln nu kommer från en skrotad bil i tyskland, kan dom tänkas gå med på att koda en sån? Eller om det finns andra ställen som kan koda nycklar genom att läsa av reservnyckeln?
Kanske bara att ringa och fråga, vill bara hör mig för här först. Antar att Mercedes gärna säljer sina egna nycklar.

hkon_no18
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Sat 09 Jun, 2012 14:23

Re: Jag har tappat bort nyckeln!

Postby hkon_no18 » Fri 18 Nov, 2016 15:32

Jeg mener og ha lest et sted at chipen som sitter i nycklen, er NCE, og at denne
kun kan programmeres en gang. Det er altså en chip som ikke kan slettes, for så
å legge inn et nytt program/software. Det må være nøkkel med ny/uprogrammert chip
Last edited by hkon_no18 on Fri 18 Nov, 2016 17:31, edited 1 time in total.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Jag har tappat bort nyckeln!

Postby torake » Fri 18 Nov, 2016 19:01

Holy trådlyft, Batman :lol:

Det går inte att köpa blanka, oprogrammerade nycklar, de kommer från mercedes färdigprogrammerade. Skulle programmeringsverktyg och blanka nycklar hamna i omlopp via korrupta mercedesverkstäder någonstans i världen skulle det vara plättlätt att stjäla vilken mercedes som helst.

Gäller FBS3, nycklarna för de årsmodeller som nämns i denna tråd.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests