Stora samlade köpguiden för W/S202

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Stora samlade köpguiden för W/S202

Postby snowman » Wed 11 May, 2011 15:20


Mercedes Benz C-Klass 202 1993-2001


Image

Allmän sammanfattning

C-Klassen med intern namnet 202 introducerades i maj 1993 som ersättare till 190an (W201).
Den mindre mellanklass bilen från Mercedes hade nu växt, inte så mycket på utsidan men insidan hade fått betydligt generösare utrymmen.
Den var tänkt som en konkurrent till BMW 3-serie och Audi 80 (A4).

Vid utvecklingen av modellen hade stor vikt lagts på både den aktiva och passiva säkerheten och många saker som då var extra utrustning i många bilar kom som standard.
W202an var även den första bilen från Mercedes Benz där köparen nu hade möjlighet att välja mellan flera olika utrustningspaket och på så sätt få en mer personlig bil.

Modellen erbjöds först endast som 4-dörrars sedan men i mars 1996 erbjöds den också som 5-dörrars kombi.

Bilen lanserades i samma veva som hela modellprogrammet hos Mercedes byte namn och började delas in i klasser, C, E, SL osv.
Där bokstaven markerade karossen och siffrorna visade på motorvolymen, t ex C180 = C-klass 1,8 L
Bilar med dieselmotor fick också på höger sida av bagageluckan tillägget Diesel alt Turbodiesel

Motorerna som erbjöds var helt nya med 4 ventilsteknik förutom dom två M104 6orna som dock gjorts om med annat insprut och annan volym gentemot när den introducerades i W124 och R129an.

Totalt mellan 1993 till 2001 tillverkades 1.847.382 bilar

Motorer

En mängd olika motorer fanns i programmet och beroende på motor kunde bilen vara alltifrån en billig pendlar bil till brutal rödljus racer.

Gemensamt för alla bensin motorer var att dom till en början alla hade 4-ventilsteknik och ett modernt hel elektroniskt bränsleinsprutnings system från Bosch, borta var även fördelarlock och rotorer som hade ersatts av ett så kallat "wasted spark ignition" system.
Senare kom även motorfamiljerna M113 och M112 att hamna i karossen och dom motorerna har 3-ventils teknik samt dubbla uppsättningar tändstift.
Alla bensinmotorer är sugmotorer förutom 230 Kompressor samt 200 Kompressor

Behöver mer info om dieselmotorerna!

C180 1993-2000 M111: 4-cyl radmotor dohc 1799 cm³ 122 hk Bränsleinsprutning
C200 D 1993-95 OM601: 4-cyl radmotor ohc 1997 cm³ 75 hk Dieselmotor
C220 1993-96 M111: 4-cyl radmotor dohc 2199 cm³ 150 hk Bränsleinsprutning
C220 D 1993-98 OM604: 4-cyl radmotor dohc 2155 cm³ 95 hk Dieselmotor
C250 D 1993-96 OM605: 5-cyl radmotor dohc 2497 cm³ 113 hk Dieselmotor
C280 1993-97 M104: 6-cyl radmotor dohc 2799 cm³ 193 hk Bränsleinsprutning
C200 1994-2000 M111: 4-cyl radmotor dohc 1998 cm³ 136 hk Bränsleinsprutning
C200 Kompressor 1995-2000 M111: 4-cyl radmotor dohc 1998 cm³ 180-192 hk Bränsleinsprutning, kompressor
C230 Kompressor 1995-2000 M111: 4-cyl radmotor dohc 2295 cm³ 193 hk Bränsleinsprutning, kompressor
C250 Turbodiesel 1995-2000 OM605: 5-cyl radmotor dohc 2497 cm³ 150 hk Turbodiesel
C230 1997-98 M111: 4-cyl radmotor dohc 2295 cm³ 150 hk Bränsleinsprutning
C36 AMG 1997-98 M104: 6-cyl radmotor dohc 3606 cm³ 280 hk Bränsleinsprutning
C220 CDI 1998-2001 OM611: 4-cyl radmotor dohc 2151 cm³ 125 hk Common rail turbodiesel
C240 1998-2000 M112: 6-cyl V-motor ohc 2397 cm³ 170 hk Bränsleinsprutning
C280 1998-2001 M112: 6-cyl V-motor ohc 2799 cm³ 197 hk Bränsleinsprutning
C43 AMG 1998-2001 M113: 8-cyl V-motor ohc 4266 cm³ 306 hk Bränsleinsprutning
C200 CDI 1999-2001 OM611: 4-cyl radmotor dohc 2151 cm³ 102 hk Common rail turbodiesel
C55 AMG 2000-2001 M113: 8-cyl V-motor ohc 5439 cm³ 360 hk Bränsleinsprutning
C180 2001 M111: 4-cyl radmotor dohc 1998 cm³ 129 hk Bränsleinsprutning Endast T-modell
C200 Kompressor 2001 M111: 4-cyl radmotor dohc 1998 cm³ 163 hk Bränsleinsprutning, kompressor Endast T-modell
C240 2001 M112: 6-cyl V-motor ohc 2597 cm³ 170 hk Bränsleinsprutning Endast T-modell




Det behövs fyllas på med info om dieslarna, för och nack delar, vad man bör titta på vid köp, FAQ osv
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Stora samlade köpguiden för W/S202

Postby torake » Wed 11 May, 2011 17:16

ROST

På följande ställen kommer rosten först:
- Framskärmarnas skärmkanter (skador/blästring) samt övergången mot främre stötfångare och övergången mot tröskeln. När bubblor blir synliga ovanför skarven då måste plastbitar tas av för att undersöka hur illa angreppet är.
- Bakskärmarnas skärmkanter och övergången mellan bakskärm och bakstötfångare. Här går det att inspektera utan att ta loss något
- Bakom dörrarnas midjelister. Listerna samlar skräp bakom, som nöter hål på lacken och sedan kommer rosten krypande. Ta gärna av listerna och inspektera, lossa en stjärnskruv i dörrens bakkant och skjut listen bakåt.
- Ovanpå tröskeln i dörröppningarna. Inspektera noga runt plasten (facelift) eller tröskellisten (äldre) efter rost som krupit fram. Om det är synlig rost, måste tröskelplasten/listen tas loss för att undersöka angreppet.
- Domkraftfästena. På facelift, pilla loss luckorna och titta in. På tidigare bilar titta runt den runda plastbiten.
- Bakluckan runt handtaget och runt låsknappen

Undertill är W202 inte så känslig. Om bilen saknar synlig rost och inte är omlackad bör den se bra ut även undertill.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Stora samlade köpguiden för W/S202

Postby Winis Mbsca » Fri 13 May, 2011 17:47

TANKARMATUREN

Vanligt att bensinmätarenspökar, kan göra allt från att ligga i botten till att pendla upp mot full tank. Går att byta båda mätarna, men det är dyrt och brukar bara hjälpa ett tag.


BTW. C200 Kompressor är uteslutande importbilar, då de tillverkades för den italienska marknaden (kan vara bra att känna till)
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Hannibal
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Thu 01 Jul, 2010 18:47

Re: Stora samlade köpguiden för W/S202

Postby Hannibal » Sat 01 Sep, 2012 12:26

C180 samt C200 bör man vara försiktig med att köpa då dom har gått långt med tanke på att lmm sitter i styrboxen = Dyrt att laga!
Mercedes E200 Diesel 1988
Mercedes C200 1995

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Stora samlade köpguiden för W/S202

Postby torake » Sat 01 Sep, 2012 17:46

Jag skall förtydliga lite angående luftmassemätare.

C200 och C180 upp t.o.m. 1996 års modell, motorkod 111.941 resp 111.920 hade Bosch PMS (Pressure Management System) som med hjälp av en MAP-sensor i styrboxen avgjorde luftmängden. Från insuget går en slang till styrboxen, vilket enligt rapporter från ägare gör att fukt och annat bös stör systemet.

Men från 97-2000 års modell cirka ersattes det av Bosch HFM (hot film management) med vanlig luftmassemätare som man kan enkelt byta själv för c:a 1000-1500kr. Motorkoderna var då 111.945 resp 111.921 istället.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Hannibal
Hangaround
Hangaround
Posts: 15
Joined: Thu 01 Jul, 2010 18:47

Re: Stora samlade köpguiden för W/S202

Postby Hannibal » Sun 02 Sep, 2012 00:39

Tack för förtydligandet! :-D Fick inte riktigt så utförlig beskrivning utav Mercedes i stan :-P
Mercedes E200 Diesel 1988
Mercedes C200 1995

pinewood
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 123
Joined: Tue 16 Oct, 2012 15:01

Re: Stora samlade köpguiden för W/S202

Postby pinewood » Sun 11 Nov, 2012 17:11

Kan tillägga att man ska kolla om förarsätet är nött, och hur bärarmarna under bilen är så dem inte är sönder rostad som dem brukar. och om den växlar mjukt om det är automat, listerna vid dörren i fönsterkarmen högst upp så att dem inte rostar där var visst första modellerna som gjorde det sen böt dem till gummi från 97 tror jag det var? samt torkar motorn så den går mjukt och fint genom hela rutan så den inte orkar dra runt, samt kolla att den åker in o ut som den ska.
ja och kollla så att alla glödlampor lyser i instrumenthuset jobbigt när det är mörkt å bara en bit av dem lyser

Men om man ska köpa en c180 eller en 200, är det års moedll 97-2000 man ska ha? tänkte när dem skrev att då går det att byta lmm:en utan att byta hela styrboxen om jag fattat rätt?
Diesel ska en bil drivas på...

User avatar
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 169
Joined: Wed 31 Aug, 2005 16:44
Location: Falun

Re: Stora samlade köpguiden för W/S202

Postby jbw » Sun 29 Jan, 2017 18:02

På 220 CDI bör man kolla efter koks runt spridarna, fråga om spridartätningarna är bytta/renoverade spridare.
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests