Rosten

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
NoggerKungen
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Thu 02 Jun, 2011 09:05

Rosten

Postby NoggerKungen » Sun 15 Apr, 2012 19:15

Jag tror f*nimig aldrig jag har haft en bil som rostar som MB... Plåtveck, lister, infattningar... vad har de gjort för att de ska bli så j#$%&a dåliga? Vad skall mangöra åt det? Förra våren gick jag över hela bilen och fixade skärmkanter och hjulhus, samt bagageluckan.. i år är det i andra hjulhuset, samt andra ställen (mitt på en sidospegel :evil: ).

Riktigt dåligt. Vad skall man göra?

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Rosten

Postby Feliks » Sun 15 Apr, 2012 19:25

Har för mig att själv grundproblemet är undermålig lack, de började använda någon sorts miljölack runt -95/96 vill jag minnas, och som allt miljötjaffs var det skit...
Lösningen är väl tyvärr att lacka om bilen med riktig lack :|
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

_mercaboy_
Expert
Expert
Posts: 522
Joined: Wed 05 Oct, 2005 00:13
Location: LULEÅ

Re: Rosten

Postby _mercaboy_ » Mon 16 Apr, 2012 22:22

NoggerKungen wrote:Jag tror f*nimig aldrig jag har haft en bil som rostar som MB... Plåtveck, lister, infattningar... vad har de gjort för att de ska bli så j#$%&a dåliga? Vad skall mangöra åt det? Förra våren gick jag över hela bilen och fixade skärmkanter och hjulhus, samt bagageluckan.. i år är det i andra hjulhuset, samt andra ställen (mitt på en sidospegel :evil: ).

Riktigt dåligt. Vad skall man göra?



Är inte bara mb som rostar det problemet finns på många bilar. jag jobbar med v.a.g å dem har man sett många som redan efter 2år börjar rosta i dörrar,bakluckor,laser svetsar som spricker och börjar rosta osv osv. när det väl börjar rosta runt bilen i alla skarvar är den dödsdömd. man ser direkt när de är söderbilar oxå! alldeles rostiga under i alla stag och skruvar,avgasystem osv

mitt tips är: hitta ett helt rostfri ex och håll den ren från salt,smuts tvätta den även ofta undertill samt hjulhus. och vaxa ofta.. Beror mkt på vart bilen din går på för vägar oxå?. min farsa köpte en rostfri w124 1994 (års 1987) skrotade den 2004 tvätta den nästan aldrig! Bilen var kolsvart av all skit men ändå klarade den sej från rost. både upptill och undertill.. bilen gick i norrland hela sitt liv. då den sedan krockades och skrotades,,
Image

NoggerKungen
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Thu 02 Jun, 2011 09:05

Re: Rosten

Postby NoggerKungen » Tue 17 Apr, 2012 16:36

_mercaboy_ wrote:
NoggerKungen wrote:Jag tror f*nimig aldrig jag har haft en bil som rostar som MB... Plåtveck, lister, infattningar... vad har de gjort för att de ska bli så j#$%&a dåliga? Vad skall mangöra åt det? Förra våren gick jag över hela bilen och fixade skärmkanter och hjulhus, samt bagageluckan.. i år är det i andra hjulhuset, samt andra ställen (mitt på en sidospegel :evil: ).

Riktigt dåligt. Vad skall man göra?



Är inte bara mb som rostar det problemet finns på många bilar. jag jobbar med v.a.g å dem har man sett många som redan efter 2år börjar rosta i dörrar,bakluckor,laser svetsar som spricker och börjar rosta osv osv. när det väl börjar rosta runt bilen i alla skarvar är den dödsdömd. man ser direkt när de är söderbilar oxå! alldeles rostiga under i alla stag och skruvar,avgasystem osv

mitt tips är: hitta ett helt rostfri ex och håll den ren från salt,smuts tvätta den även ofta undertill samt hjulhus. och vaxa ofta.. Beror mkt på vart bilen din går på för vägar oxå?. min farsa köpte en rostfri w124 1994 (års 1987) skrotade den 2004 tvätta den nästan aldrig! Bilen var kolsvart av all skit men ändå klarade den sej från rost. både upptill och undertill.. bilen gick i norrland hela sitt liv. då den sedan krockades och skrotades,,

Fast w124:an byggdes och lackades innan det (illa) berömda bytet av lack -96. MB innan 96 rostar inte. Men jag håller bilen ren. Tvättar varje vecka och vaxar även på vintern... problemet är ju att ett stenskott räcker för att det, på en månad eller två, ska bli en rostbubbla stor som en femma. Vänstersidan, med mötande trafiks stenskott och saltstänk, ser bedrövlig ut efter en vinter. Undertill funkar det ju...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Rosten

Postby torake » Tue 17 Apr, 2012 17:04

NoggerKungen wrote:Fast w124:an byggdes och lackades innan det (illa) berömda bytet av lack -96. MB innan 96 rostar inte. Men jag håller bilen ren. Tvättar varje vecka och vaxar även på vintern... problemet är ju att ett stenskott räcker för att det, på en månad eller två, ska bli en rostbubbla stor som en femma. Vänstersidan, med mötande trafiks stenskott och saltstänk, ser bedrövlig ut efter en vinter. Undertill funkar det ju...

Hade en 94:as W202 och den var då rostig mest överallt. Men lacken satt kvar iallafall, inte som på W210 och W203 där den ramlar bort i flagor.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pavel
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1803
Joined: Wed 15 Mar, 2006 00:32
Location: Göteborg

Re: Rosten

Postby pavel » Thu 19 Apr, 2012 15:04

Samma med min W202 94. Har jobbat med rostborttagning, skyddade, spacklade, lackade och rosten kommer igen efter 1-2 år. Blev förbännad och skaffade mig en Peugeot Coupe Pininfarina. Ingen rost!!!!!! Företaget lyckade med bra galvanisering!
Ägde MB190E Sportline 90
Äger MB180C Elegance 94.
Äger Peugeot 406 Coupe

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Rosten

Postby Dieselpower » Thu 19 Apr, 2012 15:41

pavel wrote:skaffade mig en Peugeot Coupe Pininfarina.


Ja franska bilar är ju precis det man tänker på när man hör ordet kvalité.... NOT!! :laughing6:

User avatar
Bandit
Expert
Expert
Posts: 710
Joined: Sat 04 Apr, 2009 10:56
Location: Piteå

Re: Rosten

Postby Bandit » Thu 19 Apr, 2012 18:30

Har haft in på jobbet flera megane som golvet är helt färdigt på!! Och dom har gått i norrland

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Rosten

Postby pasi » Thu 19 Apr, 2012 18:40

det var som audi när dom skröt om sina helgalvade karosser, ser nästan dagligen audi bilar som rostar, av dom årgångarna som dom skröt med hahah
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Rosten

Postby V70tdi » Thu 19 Apr, 2012 19:03

pasi wrote:det var som audi när dom skröt om sina helgalvade karosser, ser nästan dagligen audi bilar som rostar, av dom årgångarna som dom skröt med hahah


Och dom bilarna är ju nära 30år nu så det är inte alls dumt med galvade karosser som så många biltillverkare har upptäckt. Tekniken var väl inte riktigt i hamn ännu när Audi banade väg för det men i det stora hela så har det ju varit positivt i alla fall trotts att galven var tunnare än tunn samt att inte hela karossen var galvad från början.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Rosten

Postby pasi » Sat 21 Apr, 2012 12:04

nu prata jag inte om audin som är 30 år, även nyare rostar, dom från 98-99 framförallt, gäller även volkswagen,skoda och seat.. så det där med galvat är inte helt 100% bra heller. Så att när mb rostar av samma årgångar så blir det ett himla liv, mb har ju inte ens nå galvade karosser.. (av samma årgångar alltså)sen att mb kan bättre och ska göra bättre bilar är ju en annan femma.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Jontes
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 141
Joined: Fri 11 May, 2007 21:39
Location: Falköping

Re: Rosten

Postby Jontes » Wed 25 Apr, 2012 19:19

pasi wrote:nu prata jag inte om audin som är 30 år, även nyare rostar, dom från 98-99 framförallt, gäller även volkswagen,skoda och seat.. så det där med galvat är inte helt 100% bra heller. Så att när mb rostar av samma årgångar så blir det ett himla liv, mb har ju inte ens nå galvade karosser.. (av samma årgångar alltså)sen att mb kan bättre och ska göra bättre bilar är ju en annan femma.

Ja nog sjutton finns det även galvade bilar som rostar, men MB årsmodeller 1996-2003 verkar vara en "förlorad" generation. En del skyller på samarbetet med Chrysler, det kanske ligger något i det det talades ju mycket om "samarbetsvinster" när de gick ihop. Några vinster blev det väl inte... Min C 240 rostar runt om (skärmar, dörrar etc.), man får "hyvla av" rosten varje vår och bättra på. Dörrarna blev jag så less på så att jag skrapade rent och penslade på rostskydd och satte på en bred svart tejp från Biltema! -Nä nu går jag ut i garaget och putsar på min W124, den kanske sista (?) kvalitètsbilen från Diamler-Benz!
300 CE-24-91 Sommarbil
C 240 T-99 Bruksbil
200 TE-92 Tjänstgör numera i Afrika!
200-85 såld, tyvärr !

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Rosten

Postby V70tdi » Thu 26 Apr, 2012 20:05

pasi wrote:nu prata jag inte om audin som är 30 år, även nyare rostar, dom från 98-99 framförallt, gäller även volkswagen,skoda och seat.. så det där med galvat är inte helt 100% bra heller. Så att när mb rostar av samma årgångar så blir det ett himla liv, mb har ju inte ens nå galvade karosser.. (av samma årgångar alltså)sen att mb kan bättre och ska göra bättre bilar är ju en annan femma.


Visst rostar galvade bilar med då det ju finns vanlig plåt under galvskiktet. Blästras eller nöts det hål i det så rostar det lika bra som en vanlig plåtren yta men jämför tex din 2001á med en galvad bil av annat märke så har du bytt en hel del plåt som inte dom andra har.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Rosten

Postby pasi » Sat 28 Apr, 2012 09:20

V70tdi wrote:
pasi wrote:nu prata jag inte om audin som är 30 år, även nyare rostar, dom från 98-99 framförallt, gäller även volkswagen,skoda och seat.. så det där med galvat är inte helt 100% bra heller. Så att när mb rostar av samma årgångar så blir det ett himla liv, mb har ju inte ens nå galvade karosser.. (av samma årgångar alltså)sen att mb kan bättre och ska göra bättre bilar är ju en annan femma.


Visst rostar galvade bilar med då det ju finns vanlig plåt under galvskiktet. Blästras eller nöts det hål i det så rostar det lika bra som en vanlig plåtren yta men jämför tex din 2001á med en galvad bil av annat märke så har du bytt en hel del plåt som inte dom andra har.


Absolut är det så, vad jag menade är att en galvad kaross är ingen garanti för en rostfri bil.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Rosten

Postby pasi » Sat 28 Apr, 2012 09:21

Jontes wrote:
pasi wrote:nu prata jag inte om audin som är 30 år, även nyare rostar, dom från 98-99 framförallt, gäller även volkswagen,skoda och seat.. så det där med galvat är inte helt 100% bra heller. Så att när mb rostar av samma årgångar så blir det ett himla liv, mb har ju inte ens nå galvade karosser.. (av samma årgångar alltså)sen att mb kan bättre och ska göra bättre bilar är ju en annan femma.

Ja nog sjutton finns det även galvade bilar som rostar, men MB årsmodeller 1996-2003 verkar vara en "förlorad" generation. En del skyller på samarbetet med Chrysler, det kanske ligger något i det det talades ju mycket om "samarbetsvinster" när de gick ihop. Några vinster blev det väl inte... Min C 240 rostar runt om (skärmar, dörrar etc.), man får "hyvla av" rosten varje vår och bättra på. Dörrarna blev jag så less på så att jag skrapade rent och penslade på rostskydd och satte på en bred svart tejp från Biltema! -Nä nu går jag ut i garaget och putsar på min W124, den kanske sista (?) kvalitètsbilen från Diamler-Benz!


Kan instämma där, w124:an var sista riktiga mb:n. Sen vet man ju inte hur dagens nya modeller är, det får tiden visa.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests