Page 1 of 1

Drivaxel...

Posted: Mon 28 May, 2012 19:48
by Plupp
... höger bak till en w202a -96. 250 DT , lådan är en 717.460, slutväxel okänd.

Jag lyckades med konststycket att köra av (!!) ena drivaxeln och när jag tittar på bildelsbasen så verkar det finnas 3 olika längder. 67, 65 & 64 cm och knutarna är 10, 10,2 & 11 cm.
Är det nån som har koll på vilken som ska bo där? :o

Nej, jag har inte möjlighet att ta lös och mäta den andra axlen inom rimlig tidsrymd...

Stort tack på förhand!
/Plupp

Re: Drivaxel...

Posted: Tue 29 May, 2012 22:25
by Plupp
En kompis var och mätte medbringarens diameter till 11 cm i diam. Betyder detta att jag kan ta vilken som helst av 64, 65 och 67cm-drivaxeln? Vad händer om den är för lång? Krossar den hjullagret eller trycker den "bara" ut däcket litegranna när dämparna slår i botten?

Comeon folks'! Lite ideer och tankar skulle uppskattas! :)

Re: Drivaxel...

Posted: Wed 30 May, 2012 09:08
by torake
Drivaxeln är ju nästan horisontell när bilen står på hjulen, så det blir nog tyvärr mycket svårt att montera en som har fel längd.
Kan du inte köpa en av varje och lämna tillbaka de som inte passar? Åk/skicka tillbaka den och säg "den här passade inte".

Re: Drivaxel...

Posted: Thu 07 Jun, 2012 01:23
by Plupp
för information; 64 cm lång, 11cm medbringare passade.

Tog ca 1,5h från det bilen rullade genom garage porten tills den var ute igen.
Vet man vilka verktyg man behöver samt inte svamlar så mycket så går det säkert på under 30 min att byta den. :p

Re: Drivaxel...

Posted: Thu 07 Jun, 2012 08:34
by torake
Svamlandet är ju halva nöjet! :mrgreen: