Köpa ny nyckel / laga befintlig?

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Mr_B » Wed 21 Nov, 2012 23:50

Jag har en C-klass, 99'a. Nyckeln ser ut så här:
Image

Sedan ett par timmar har (den enda) nyckeln uppfört sig jäkligt annorlunda. Ibland fungerar den, ibland inte. Och då menar jag inte att startspärrar osv spökar, nä, det är låsa / låsa upp bilen som spökar. När den funkar, blinkar den röda lysdioden som väntat, när den inte fungerar, blinkar det inte.
Så jag slet sönder nyckeln för att se om jag kunde hitta något uppenbart. Den nedre delen av kretskortet har lite lite damm på sig, troligtvis fickludd, och det har sannolikt kommit in genom sprickan i kanten på själva "lås" knappen. Inget som torde påverka funktionen. Jag kontrollmätte mikrobrytarna, som verkar uppföra sig som de borde, osv. Så nu kommer första frågan. Kan man få tag i nya "hus" till nyckeln? Annars får det väll bli skroten, en begagnad nyckel som får donera sitt hus. Jag funderar på om det kan vara det slitna membranet över "lås" knappen som ställer till det.

Är det bara via Mercedes man kan få tag i nya nycklar? Om jag inte minns fel så snackade de om ett pris på strax över 2K för en ny nyckel, och det då för snart ett år sedan.

Om man snackar om att "laga" befintlig nyckel. Vilket chip är det man måste lyfta över till en begagnad nyckel för att den ska börja fungera med bilen? Är det rent av så att man måste lyfta mer än kodchippet, nyckeln måste ju både fungera som fjärr till låset, och i rattlåset.

Tack för visat intresse. ;- )
B!

User avatar
Tower
Expert
Expert
Posts: 533
Joined: Sun 28 Sep, 2003 21:46
Location: Södertälje

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Tower » Thu 22 Nov, 2012 00:48

Mr_B wrote:Jag har en C-klass, 99'a.../...Sedan ett par timmar har (den enda) nyckeln uppfört sig jäkligt annorlunda

Du har fräscha batterier i nyckeln, alltså(?)
/tower

.

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Mr_B » Thu 22 Nov, 2012 01:36

Definiera fräscha. De är inte ny-bytta, men enligt service bok & manual ska de bara bytas vart annat år, och jag bytte på Mercedes, för inte fullt 6 månader sedan. (Man får anta att de stoppat rätt batterier i nyckeln? CR2025?) Spänning från paret batterier är (med last om än låg) 5.6v. är det så lågt att det torde vara ett problem? (Borde inte nyckeln sluta blinka helt då, istället för att blinka när den fungerar, och inte blinka annars? Så vitt jag vet ska nyckeln fungera även efter att den slutar blinka...?)

Problemet blir ju löjligt lättlöst om det bara är att byta batterier... Fast jag borde nog fortfarande försöka få tag i ett helt hus, och en reservnyckel.
B!

Turre
Proffs
Proffs
Posts: 258
Joined: Wed 18 Jul, 2012 23:52
Location: Sandviken

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Turre » Thu 22 Nov, 2012 02:18

nominelt är batterierna 3 volt. Sen händer det att batterierna tappar kontakten med varandra. Om dom är färska, så rubba lite på ytorna som är mot varandra. Det brukar vara lösningen. Och nya batterier gör vanligen underverk.
Turre

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Mr_B » Thu 22 Nov, 2012 03:02

Nå, när jag hade isär grejerna snyggade jag till kontaktytorna på kretskortet, och städade bort dammet, samt blåste rent huset. I kombination med batterignuggning, sprit tvätt av batterihållaren och kontaktblecken där hoppas jag att det väljer att fungera. Jag ska ta mig till en skrot i morgon, och se vad de säger om gamla nycklar. Jag antar att de nyare kromade nycklarna inte använder samma kretskort, även om det tydligen är sådana man får när man beställer nya från MB?
(Vad jag är ute efter är att det troligtvis bara är "identiska" nycklar som huset passar till min befintliga hårdvara...)

B!

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Van der Verhart » Fri 23 Nov, 2012 00:12

"Husen" finns att köpa på eBay,ibland när man byter batteri böjer man ut metallblecken,det kan räcka med att trycka/klämma ihop dom för att lösa ditt beskrivna problem.

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Mr_B » Fri 23 Nov, 2012 01:41

Ta i trä och allt det där. Vad det var som gjorde det vet jag inte, men nyckeln har uppfört sig hela dagen i dag. Jag har även varit runt på alla skrotarna i stan, och ingen har några nycklar. Vad f-n de gör med dem fattar jag inte, men men. Jag ska försöka höra runt lite, en begagnad nyckel i vettigt skick är kanske billigare än nytt hus + frakt från eBay. Antar att nya hus på eBay är eftermarknadskonstruktioner, så hur är kvaliten?
B!

NoggerKungen
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Thu 02 Jun, 2011 09:05

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby NoggerKungen » Fri 23 Nov, 2012 17:14

Mr_B wrote:Ta i trä och allt det där. Vad det var som gjorde det vet jag inte, men nyckeln har uppfört sig hela dagen i dag. Jag har även varit runt på alla skrotarna i stan, och ingen har några nycklar. Vad f-n de gör med dem fattar jag inte, men men. Jag ska försöka höra runt lite, en begagnad nyckel i vettigt skick är kanske billigare än nytt hus + frakt från eBay. Antar att nya hus på eBay är eftermarknadskonstruktioner, så hur är kvaliten?
B!

När försäkringsbolagen löser in krockade bilar så vill de ibland behålla nycklarna så att bilarna inte kan säljas (utomlands då).

Kan det ha varit så enkelt att du fått fukt i nyckeln, och när detta torkat så funkar skiten?

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Mr_B » Fri 23 Nov, 2012 18:01

NoggerKungen wrote:När försäkringsbolagen löser in krockade bilar så vill de ibland behålla nycklarna så att bilarna inte kan säljas (utomlands då).
Det är väll rimligt. Tror jag. Trist för mig som inte får tag i en nyckel dock. Undrar om man kan få tag i en via försäkringsbolaget i stället då... Ska skicka ett email till "min" kille på Trygghansa.

NoggerKungen wrote:Kan det ha varit så enkelt att du fått fukt i nyckeln, och när detta torkat så funkar skiten?
Ingen omöjlighet. Förvarar nyckeln i höger framficka på jeansen, och det är som sagt en spricka i kanten på "lås" tryck sektionen. Kroppsfukt, fuktigt ute, jo, visst, fast peppar peppar, även i dag har det fungerat.
B!

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Hynboholm » Sat 24 Nov, 2012 08:29


vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby vic viper » Sat 24 Nov, 2012 10:05

En nyckel från Mercedes kostar några hundralappar till, jag hade iaf inte chansat på att skicka iväg min nyckel till en vilt främmande människa.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Hynboholm » Sat 24 Nov, 2012 10:45

vic viper wrote:En nyckel från Mercedes kostar några hundralappar till, jag hade iaf inte chansat på att skicka iväg min nyckel till en vilt främmande människa.


Inte jag heller, men TS kanske tycker att det är en bra idé... :roll:

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Köpa ny nyckel / laga befintlig?

Postby Mr_B » Sat 24 Nov, 2012 16:18

vic viper wrote:En nyckel från Mercedes kostar några hundralappar till, jag hade iaf inte chansat på att skicka iväg min nyckel till en vilt främmande människa.
Nu är det ju knappast tal om att skicka iväg den enda nyckeln, hur ska jag sen komma i bilen? Om ett "ny nyckel" projekt ska vara aktuellt blir det med någon annans bil till platsen, programmering av ny nyckel på platsen, och båda nycklarna med hem. Sen kan jeppen få göra hur många kopior på den nyckeln han vill, han vet varesig hur bilen ser ut, vilka plåtar den har, eller i vilken stad den bor. "Några hundralappar till" låter dock intressant, eftersom minnet säger 2000+ från Mercedes... Det är närmare 3x priset för servicen här...

Hynboholm wrote:Inte jag heller, men TS kanske tycker att det är en bra idé... :roll:
Jag har inte funderat på det, mest eftersom kostnaden för en ny nyckel varit "lite" avskräckande. Är nyckelämnet från blocket jeppen ett Mercedes original kunde det vara värt att överväga. Nackdelen är att man måste ta sig till den där andra staden, och man har ingen aning om huruvida nyckelämnet är eller inte är original.
Oavsett om det blir aktuellt eller inte, tack för tipset.
B!


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests