Tjena fått ett ganska jobbigt problem. Batterit va dåligt på mercan o när vi kablade igång den så ställde sig alla mätare på topp. Nu efter bilen stått utan batteriet över en natt så ligger alla mätare i botten. Samt glödlampan slocknar inte förens bilen är igång. Tempmätaren ligger o fladdrar några mm i botten det e enda livet som finns i mätarhuset. Alla lampor funkar o glödnimgen funkar e just mätarna som inte vill funka. Börjar bli akut då jag ska besiktiga snart
Ursäkta stavfel sitter o skriver på mobilen
Akut problem inga mätare funkar c220 dt
-
- Halvproffs
- Posts: 167
- Joined: Sat 29 Mar, 2008 23:07
Re: Akut problem inga mätare funkar c220 dt
Hade du motorn i "hjälpbilen" igång när du kablade?
Om ja, så måtte Gud vara dig nådig...
Oddsen att du i så fall eldat upp någon SAM-moduler eller annan elektronik är skrämmande.....
Om ja, så måtte Gud vara dig nådig...
Oddsen att du i så fall eldat upp någon SAM-moduler eller annan elektronik är skrämmande.....
-
- Halvproffs
- Posts: 167
- Joined: Sat 29 Mar, 2008 23:07
Re: Akut problem inga mätare funkar c220 dt
Marie wrote:Hade du motorn i "hjälpbilen" igång när du kablade?
Om ja, så måtte Gud vara dig nådig...
Oddsen att du i så fall eldat upp någon SAM-moduler eller annan elektronik är skrämmande.....
Jag va inte me när den kablades igång men förmodar att den va igång. Har alltid haft bilarna igång när nån ska kablas. Gav inte många kronor för bilen så hittar jag inte felet o det inte e allt för dyrt o laga så blire skroten för den.
Är inte direkt 24v man matat på med. Sam modulen e jag tveksam te enda e att den inte tål att bli strömlös. Nån som vet vart dessa sitter?
Re: Akut problem inga mätare funkar c220 dt
Jo förr hade man ju alltid motorn på "hjälpbilen" igång, men med dagens överspänningskänsliga elektronik är det livsfarligt - för båda bilarna. Moderna bilar har *stora* generatorer som ger nästan lika mycket som startmotorn drar, och det innebär att de laddar fullt när du kör startmotorn i "mottagarbilen". När du sen släpper startnyckeln för att mottagarbilen startar, så kan det uppstå en spänningsspik innan generatorn hinner regleras ner, och den spänningsspiken kan vara förödande för båda fordonen. Förvisso slukar batterierna i båda bilarna den mesta, men fortfarande kan det bli kvar för mycket....
Vill man vara hyfsat säker, är det antingen löst batteri som gäller, eller att "hjälpbilen" är avstängd, helst med tändningsnyckeln urtagen. Då är riskerna minimerade.
Vill man vara hyfsat säker, är det antingen löst batteri som gäller, eller att "hjälpbilen" är avstängd, helst med tändningsnyckeln urtagen. Då är riskerna minimerade.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests