Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Mr_B » Fri 25 Jan, 2013 02:10

Jag antar att det är helt normalt att stereon blir strömlös under en kort stund när startmotorn drar runt diesel stånkan där framme, men det retar mig som f-n att musiken börjar, dör, och sen ska stereon starta om för att börja igen. Misstänker även att den förra stereon som lyckades utveckla vissa stabilitetsproblem fick sina mentala frysningar som ett resultat av de här vilda svängningarna i drivspänning.

Så nu är min fråga. Vad är det som gör att stereon slocknar. Är det något relä som styr om spänningen så att motorn ska få bästa möjlighet att starta, eller drar startern så mycket ström att batteriet inte hinner med mer. Och vad gör man åt det?
B!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby torake » Sat 26 Jan, 2013 19:19

Du får skaffa ett extrabatteri som backar upp stereon i så fall, för när du vevar på starten sjunker spänningen neråt 9 volt även med ett friskt batteri.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Fotografen » Sat 26 Jan, 2013 19:27

Det enklaste är väl att slå av stereon innan man stänger av bilen, och att slå på den efter att motorn startat?? Då slipper man både spänningsfall och ev spikar.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

FMG
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 308
Joined: Sat 17 May, 2003 02:00
Contact:

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby FMG » Sat 26 Jan, 2013 19:29

Går det inte sätta på en kondensator? En sån billjudsbyggarna använder...
Eller har jag helt missuppfattat en kondensators uppgift?
MB 250C OM605 -70
MB C250 TDT -96
Gamla bilar:
MB 250D -95
MB C220 -94, MB C250D -93
MB 260E Ambulans -90, MB 280E -94
MB 300GD -84
MB 240D -83
MB 190E 2.6 -90, MB 190E 2.5 16V -89, MB 190D 2.5, MB 190E 2.3 -89, MB 190D -88, MB 190E -86, MB 190 -85, MB 190 -84

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Mr_B » Sat 26 Jan, 2013 19:36

torake wrote:Du får skaffa ett extrabatteri som backar upp stereon i så fall, för när du vevar på starten sjunker spänningen neråt 9 volt även med ett friskt batteri.
Det lär ju inte hjälpa med tanke på att batteriet sitter i bagaget redan. Ett dedikerat batteri i fotbrunnen på passagerarsidan hade nog varit lite opraktiskt för eventuella passagerare.

Fotografen wrote:Det enklaste är väl att slå av stereon innan man stänger av bilen, och att slå på den efter att motorn startat?? Då slipper man både spänningsfall och ev spikar.
Det kunde varit ett alternativ om det hade funnits någon powerknapp på fanskapet. Som det är nu så är det slita loss fronten som gäller varje gång man ska starta bilen.
Men det är alltså spänningsfallet när startmotorn suger i sig drivspänningen som är orsaken, och inte någon "smart" konstruktion som avsiktligt klipper spänningen?

FMG wrote:Går det inte sätta på en kondensator? En sån billjudsbyggarna använder...
Eller har jag helt missuppfattat en kondensators uppgift?
Ont om plats finns det gott om, men det borde gå att klämma in något där framme, frågan är hur stor (kapacitet) den behöver vara för att göra eventuell nytta. Frågan är, skulle det fungera?
B!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Fotografen » Sat 26 Jan, 2013 19:39

Använder du originalmatningen till stereon brukar den bli spänningslös när startmotorn går, är så på min 163 och har varit så på de 124 jag haft, antagligen lika på 202.
Ingen powerknapp, vad är det för stereo?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Marie » Sat 26 Jan, 2013 19:44

Fotografen wrote:Ingen powerknapp, vad är det för stereo?


Ja, det undrar faktiskt jag också... :scratch:
Verkar ju helsjukt!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Mr_B » Sun 27 Jan, 2013 02:04

Jag är kanske dum i huvudet, men jag har inte hittat någon power-knapp.

Pioneer DEH-8400BT. Den tiden jag haft den, något över en vecka, har den givit intrycket av att vara helt ok. Men det är inte den enklaste stereon att sätta på fronten på, jag är lite orolig var gång jag ska trycka in den på plats. Det är säkert ingen fara, men jag oroar mig lite i alla fall.
B!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby torake » Sun 27 Jan, 2013 09:27

Stereons konstantström skall fortfarande ha spänning fast du vevar på starten så stereon gör likadant som när du vrider av tändningen dvs går till off-läge.
Min Pioneer avic x1 hade inte heller off-knapp. Om inte man inte ville ha musik fick man växla till skiva+stop, telefon eller navigation.
De är byggda för att klara av att slås av och på, det är inte Windows 95 i dom.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Absinthe-Racing
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Sat 17 Nov, 2012 20:51

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Absinthe-Racing » Sun 27 Jan, 2013 13:23

Min fru kör ju en Smart Fortwo som har start & Stopp funktion med samma problem. Klart irriterande.
Image ImageImageImageImageImageImageImage

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Mr_B » Sun 27 Jan, 2013 13:30

Tror att det får bli lite arbete med multimetern i vår när det inte är så j#$%&a kallt ute. Om du har rätt, och konstanspänningen aldrig försvinner borde det ju räcka att koppla bort styrningen, eller koppla bort, och knyta in konstanspänningen där. Ny nackdel, den stänger aldrig av sig, fast det borde inte vara mer av ett problem än vad det är nu, fronten ur = avstängd. När jag bara ska vara ur bilen i 5 minuter kan stereon vara igång, så slipper jag fundera på det...

B!

Edit
Absinthe-Racing wrote:Min fru kör ju en Smart Fortwo som har start & Stopp funktion med samma problem. Klart irriterande.

Jag hade blivit tokig om det var varje gång bilen stannade, och inte bara när jag kliver i och ur. Nu är jag mest orolig eftersom den förra stereon blev schizofren, och jag satt det i samband med "på,av, på" start fenomenet. Det är kanske inte ett problem, men för att sova bättre bakom ratten...
/Edit

User avatar
Mr Bear
Medlem
Medlem
Posts: 65
Joined: Sun 14 Jan, 2007 17:10
Location: Stockholm

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Mr Bear » Sun 27 Jan, 2013 23:53

Grundorsaken är att alla batterier har en inre resistans. När man suger ut
100A+ så faller spänningen, vilket är helt normalt. Man ser f.ö. samma beteende
på lamporna...

Och nej, bara en kondensator hjälper inte (inte ett extrabatteri heller) så länge
som startmotorn kan suga "tillbaka" all ström i startögonblicket.
Man måste koppla in en diod fram till kondensatorn (som alltså
levererar ström till stereon medan batteriet lastas).

Formeln för kondensatorns storlek bestäms av dV * C = i *t
Spänningsfallet, Capacitansen, Stereons ström vid normal drift, resp tiden.
Med approximativa värden: 2V, C okänd, 0.5A, 2 sekunder får man
att C = 0.5F vilket är en STOR (=dyr) kondensator.
Antagligen skulle diod + litet laddbart blybatteri vara bästa lösningen.

Men jag instämmer med att stereon är gjord för att klara elak behandling
via strömmatningen. Enklast är att acceptera att ljudet dör.
/ Mr Bear (elektronik ingenjör till vardags)
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Mr_B » Mon 28 Jan, 2013 00:59

Mr Bear wrote:Och nej, bara en kondensator hjälper inte (inte ett extrabatteri heller) så länge
som startmotorn kan suga "tillbaka" all ström i startögonblicket.
Man måste koppla in en diod fram till kondensatorn (som alltså
levererar ström till stereon medan batteriet lastas).
Får hitta en jätte bamsing till kondensator, och koppla på startmotorn i stället.
Skämt o sidor, jag hade för mig att jag sett kondensatorer med diod till för just "ljud" även om det är mer båg än tillåtet med kondensatorer till ljudbyggen. Fast bara för det hittar jag inget nu. Det retar mig lite.
Apropå ingenting, torde det inte krävas något ganska absurt i diodväg? Visst, det är bara huvudenheten, och dess påstådda 4x50w, men hela drivspänningen ska ju passera över dioden när man spelar, så skulle man någonsin närma sig full effekt... Och så får man ju ta med spänningsfallet över dioden i beräkningen, det blir "batterispänning" även när generatorn står för strömmen, och typ 10-11v när batteriet står för det... f-n, det är kanske inte en så bra ide i alla fall.
B!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby torake » Mon 28 Jan, 2013 10:35

Mr_B wrote:
Mr Bear wrote:Och nej, bara en kondensator hjälper inte (inte ett extrabatteri heller) så länge
som startmotorn kan suga "tillbaka" all ström i startögonblicket.
Man måste koppla in en diod fram till kondensatorn (som alltså
levererar ström till stereon medan batteriet lastas).
Får hitta en jätte bamsing till kondensator, och koppla på startmotorn i stället.
Skämt o sidor, jag hade för mig att jag sett kondensatorer med diod till för just "ljud" även om det är mer båg än tillåtet med kondensatorer till ljudbyggen. Fast bara för det hittar jag inget nu. Det retar mig lite.
Apropå ingenting, torde det inte krävas något ganska absurt i diodväg? Visst, det är bara huvudenheten, och dess påstådda 4x50w, men hela drivspänningen ska ju passera över dioden när man spelar, så skulle man någonsin närma sig full effekt... Och så får man ju ta med spänningsfallet över dioden i beräkningen, det blir "batterispänning" även när generatorn står för strömmen, och typ 10-11v när batteriet står för det... f-n, det är kanske inte en så bra ide i alla fall.
B!


Kraftiga dioder finns, t.ex. i likriktarbryggan i en generator finns det dioder som klarar 100A utan att svettas. Men vad du borde ha är typ den lösningen de har i W211 för att få stabil spänning till livsviktiga system, man har ett litet batteri under huven som när det inte finns laddning enbart driver "sina" komponenter, och när generatorn börjar ladda så kopplas även det batteriet in och laddas.
För att undvika skadliga strömspikar behövs det lite mer sofistikerad styrning än ett simpelt relä eller en diod, men såna här kretsar är vanliga i t.ex. husbilar, så det borde finnas att få tag i relativt enkelt.

MEN allra enklast vore en huvudenhet med off-knapp. :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Absinthe-Racing
Proffs
Proffs
Posts: 236
Joined: Sat 17 Nov, 2012 20:51

Re: Stereo strömlös under startfasen. Vad kan man göra?

Postby Absinthe-Racing » Mon 28 Jan, 2013 11:15

Mr_B wrote:Tror att det får bli lite arbete med multimetern i vår när det inte är så j#$%&a kallt ute. Om du har rätt, och konstanspänningen aldrig försvinner borde det ju räcka att koppla bort styrningen, eller koppla bort, och knyta in konstanspänningen där. Ny nackdel, den stänger aldrig av sig, fast det borde inte vara mer av ett problem än vad det är nu, fronten ur = avstängd. När jag bara ska vara ur bilen i 5 minuter kan stereon vara igång, så slipper jag fundera på det...

B!

Edit
Absinthe-Racing wrote:Min fru kör ju en Smart Fortwo som har start & Stopp funktion med samma problem. Klart irriterande.

Jag hade blivit tokig om det var varje gång bilen stannade, och inte bara när jag kliver i och ur. Nu är jag mest orolig eftersom den förra stereon blev schizofren, och jag satt det i samband med "på,av, på" start fenomenet. Det är kanske inte ett problem, men för att sova bättre bakom ratten...
/Edit



Vi löste det genom att ge f-n i att använda start & stopp funktionen. På dom 3 milen frugan har till jobbet är det 3 trafikljus så det gör varken till eller ifrån.
Image ImageImageImageImageImageImageImage


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests