Hjälp problem fjärrlås

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
quilted
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Fri 22 Feb, 2013 09:27

Hjälp problem fjärrlås

Postby quilted » Mon 25 Mar, 2013 23:01

Har en C180 -98 och till min stora fasa så idag började den krångla då jag skulle låsa den med fjärren.
Den vägrade att låsa, så den fick stå olåst under dagen.. När jag sedan på eftermiddagen tillbaka funkade den igen för att efter en kort tur ej funkade att låsa igen. När jag kom hem funkade det ej igen, sprang in och hämtade min andra fjärr och då funkade det en gång, sedan ej mer. Åkte och köpte nya batteri och bytte men nu funkar det ej alls längre.

Vad kan vara problemet? Känns ju sådär att ha en olåst bil.
:roll:

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp problem fjärrlås

Postby torake » Tue 26 Mar, 2013 09:31

Kan du inte låsa den med metallnyckeln?

Är ju ingen lösning i längden men...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

quilted
Wannabe
Wannabe
Posts: 5
Joined: Fri 22 Feb, 2013 09:27

Re: Hjälp problem fjärrlås

Postby quilted » Tue 26 Mar, 2013 11:26

Har tyvärr ingen metallnyckel, bara fjärr.

Kikade runt på forumet igår kväll och hittade en tråd som beskrev hur man synkade nyckeln.
Provade att rikta fjärren mot backspegeln med låsknappen intryckt i 3 sekunder och satte den sedan i tändningslåset och vred den 2 snäpp. Den har fungerat 8 gånger nu att låsa och låsa upp utan att klicka. Håller tummarna för att det löste det hela.

Tobias86
Wannabe
Wannabe
Posts: 6
Joined: Sat 02 Jun, 2007 18:12

Re: Hjälp problem fjärrlås

Postby Tobias86 » Tue 26 Mar, 2013 12:17

Fint att det fungerar igen. Om bekymret skulle uppstå igen så borde du ha en metallnyckel i din fjärrdosa. Jag har en c-klass 98 med sista faceliften och då kan man dra ut metallnyckeln ur dosan genom dra tillbaka snäppet där nyckelringsfästet sitter fast och samtidigt dra nyckelringsfästet bakåt.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Hjälp problem fjärrlås

Postby Van der Verhart » Tue 26 Mar, 2013 14:03

quilted wrote:Har tyvärr ingen metallnyckel, bara fjärr.

Kikade runt på forumet igår kväll och hittade en tråd som beskrev hur man synkade nyckeln.
Provade att rikta fjärren mot backspegeln med låsknappen intryckt i 3 sekunder och satte den sedan i tändningslåset och vred den 2 snäpp. Den har fungerat 8 gånger nu att låsa och låsa upp utan att klicka. Håller tummarna för att det löste det hela.


Det går INTE att synka en FBS3 nyckel som sitter i modellår 1998,om du har ett nyckelämne som du kan styra framåt efter att ha tryckt in spärren så är det en
FBS3...om du trycker på en liten rund spärr i övre vänstra hörnet på nyckel och ett nyckelämne åker ut,då är det en FBS2 nyckel som sitter i 1997 och äldre.

Har du kollat att metallblecken som sitter mot batterierna är riktigt hopklämda,dom kan åka isär om man är oförsiktig vid byte av batterier.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp problem fjärrlås

Postby torake » Tue 26 Mar, 2013 14:35

Om han startar bilen utan inblandning av en metallnyckel lär han väl ha FBS3? För FBS2 sticker man väl in metallnyckeln i tändningslåset och vrider?!?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Hjälp problem fjärrlås

Postby Van der Verhart » Tue 26 Mar, 2013 16:29

Det var mest en förklaring på skillnaden mellan dom,och att den synkning han gjort INTE spelar någon roll i detta fall eftersom att han har FBS3.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hjälp problem fjärrlås

Postby torake » Tue 26 Mar, 2013 16:49

Jag undrar om det kan vara så att antennen har gett upp, och att de gånger han lyckas låsa/upp så har han riktat nyckeln mot ögat i dörren, visst är IR-ögat backup?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Hjälp problem fjärrlås

Postby Van der Verhart » Tue 26 Mar, 2013 17:46

Det stämmer bra att IR är backup,men då måste man hålla in knappen ca 2-3 sek och rikta nyckel mot IR mottagare vid dörrlåset.
Jag har råkat ut för någon slags störning hemma,då funkar inte garageportsöppnaren och fjärrlåset via radiovågor...man får stå VÄLDIGT nära för att det ev ska fungera.
När radio sänder live,då vet jag att det inte fungerar heller.


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest