Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby Mr_B » Wed 27 Mar, 2013 05:58

Det ser ut som om det är anslutningen där rören som går till spridarna spänns fast, eller rören själva, som läcker. Jag hoppas på anslutningen, och att det är o-ringar som behöver bytas. Frågan är dock, hur ser det ut där, är där några o-ringar, och när det monteras ihop, är det moment som gäller, och i så fall vilka siffror är det / var får man tag på siffrorna?

Om det är rören till spridarna, är de färdigkrökta, och bör köpas som original Mercedes, eller är det något man förväntas lösa på egen hand?

250TD, -99.
B!

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby frankbuick » Wed 27 Mar, 2013 09:12

S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby Mr_B » Wed 27 Mar, 2013 14:10

*nickar*
Precis de där. Min illa behandlade mercedes har haft startsvårigheter i ett par vintrar i följd, och nu börjar en trolig anledning bli synlig. Pumpen är helt enkelt dyblöt, och det stinker diesel. Man ser hur det kommer ny diesel krypande när motorn är nystartad, och så ska det klart inte vara. Dels hamnar det diesel på marken helt i onödan, dels luktar det illa. Antagligen blir det ett par kronor dyrare än nödvändigt att tanka med.

Frågan är helt enkelt vilka material som förväntas gå åt, och efter att ha sett videon, det dras på moment, så, vilket, om någon vet?
Känns lite väl fräckt att fråga Göran, jag har redan dragit iväg ett mail för att se om det går att uppbringa en reservpump med uppgraderade element om det visar sig att min pump fått mekaniska skador som inte är fullt så här enkla att åtgärda.
B!

User avatar
frankbuick
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1282
Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
Location: dalsland
Contact:

Re: Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby frankbuick » Wed 27 Mar, 2013 14:41

Beställde sj renoveringsats av Göran. Fick även moment uppgifterna av honom. Lätt att byta även om det är lite demontering av insug osv.. Köpte oxå en specialhylsa till att lossa dom på pumpen. Bytte kopparbrickor och o-ringar.
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby Mr_B » Wed 27 Mar, 2013 17:06

Antar att jag behöver försöka lista ut var läckaget är, det kan ju rent krasst vara mellan stumparna på pumpen, och rören till spridarna med. Göran håller på och flyttar verkstan, skulle vara igång igen efter påsk, så jag har lite tid på mig, måste bara komma på ett smart sätt att diagnostisera det hela på ett korrekt sätt. Bra avfettning, och torktid, och sen ha någon annan till att försöka starta motorn, så man har en chans att se ordentligt känns som rätt alternativ.

Det bli lite upp till verkstan som får göra jobbet hur de vill lösa det med info och delar, men kan jag bidra med en vettig källa till visdom kanske de är glada. Tack för infon.
B!

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby Mr_B » Thu 16 May, 2013 02:49

Det verkar som om verkstan är villig att ta på sig jobbet, men de kan inte uppbringa hylsan, deras egen (de ska ha haft en) står inte att finna, och mercedes i stan har tydligen lyckats slarva bort / låna ut / låta en pensionerad mekaniker ta den med sig hem / vill inte låna ut sin hylsa fler gånger / någonting annat.
Frågan som uppstår, kan man låna hylsan av någon i närheten av Helsingborg, eller är enda alternativet att köpa den? Ska den shoppas antar jag att jag vänder mig till Dieselmeken, Göran verkar trevlig, så varför inte... Men helst skulle jag slippa köpa ett verktyg som bara kommer användas en gång.
B!

hkon_no18
Wannabe
Wannabe
Posts: 4
Joined: Sat 09 Jun, 2012 14:23

Re: Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby hkon_no18 » Sun 02 Jun, 2013 16:01

Hei.
Hadde også lekkende dieselpumpe. Men det var "O" ringer i de stive,
gjennomsiktige rørene som var defekte.Jeg trodde også det var
pumpen som var lekk. Skiftet pumpen NOK 4000,- pluss MVA.
"Heldigvis" hadde denne fabrikkfeil, slik at motoren ikke startet.
Skiftet tilbake til den gamle, byttet også "O" ringene i den samme operasjonen.
Motoren startet og ingen lekkasje.

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby Mr_B » Sun 02 Jun, 2013 21:58

Jag är ganska säker på att det är i anslutningarna till rören till insprutningen det läcker, men just nu har jag svårt för att gå och titta efter genomskinliga rör, bilen står i andra ändan av stan, jag knäckte vänster undre bärarm strax före midnatt, natten lördag till söndag... Det var bara att ringa bärgare. Men det går det åtminstone till ett helhets projekt, de kan byta bärarm(ar?) bak, fjädrar, skivor, bromsbackar & bromsbelägg på en gång. Ska bara ta mig bort där så jag kan försöka konstatera att det "bara" är bärarmen som gått åt helvete, och det inte är mer som tagit skada.
B!

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby huckstar » Fri 06 Sep, 2013 22:03

Det är oringarna, byt dem så blir det bra, passa på att byt oringarna i plastledningarna med presskoppling i samma veva, även oringarna i avstängningsventilen.

Det har jag fått göra på många.

Kolla glödstiften när du ändå är igång.

Jag har en komplett bakvagn som är lös annars.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

Mr_B
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 78
Joined: Tue 29 May, 2012 21:47

Re: Läckage, trycksida, diesel insprutningspump.

Postby Mr_B » Fri 06 Sep, 2013 22:08

Oj... um. Jag sålde bilen för et par månader sedan. 3-bent, fick 10 för den.
Letar nu "nyare" dieselmerca i Tyskland, Hoppas på att hitta en 2.5-3.2L C-klass, för "rätt" pengar, men det har varit lite si och så. Många bilar utan sätesvärme, och det vill man ju ha i Sverige.
B!


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests