Allt väl med min C180-97, men i dag bestämde jag mig för att köra igenom biltvätten
på lokala Statoil. Efter ca 1km efter tvätten börjar bilen gå dåligt.
Tomgången hackar lite mellan 500 & 800. Motorn slår fram och tillbaka flera cm
vid låga varv. Kraftlös gång och tycker avgaserna luktar mer.
Min första gissning var att vatten kommit in nånstans som gör att
motorn går på 3 cylindrar. Men titt i motorrum ser inga tecken på detta,
och tänddelarna är ju ganska skyddade. Hoppades på att ev fukt skulle ånga
bort eftersom motorn var varm, men ingen skillnad nu vid provkörning i kvällningen.
Alla tips om troliga fel eller lämplig in-ringning uppskattas!
/ Björn
Tre cylindrar? efter biltvätt
Tre cylindrar? efter biltvätt
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Tre cylindrar? efter biltvätt
Tror du redan ringat in problemet, torka torrt allt som har med tändningen att göra så piggnar den nog till.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Tre cylindrar? efter biltvätt
Skruva bort den gråa kåpan ovanpå motorn,blås rent/torrt vid tändspolarna/tändhattarna så tror Jag att du löser problemet.
Re: Tre cylindrar? efter biltvätt
OK har nu gått vidare men utan resultat.
Inget vatten nånstans. Kablar och kontakter ser helt OK ut. Sprejade lite 5-65.
Nere kring tändstift var lite klar gul gucka, som olja men mer trögflytande.
Vad kan det vara? Tändstiften såg bra - inget tecken på att ett gått surt.
Men jag såg en svart rand upp på ett stifts isolator (överslag?) så jag bytte alla
tändstiften.
Kanske tänka i vidare cirklar... det kanske inte var direkt kopplat till tvätten?
Motorn som sagt kraftlös med ojämn gång. Motorn vibrerar vid låga varvtal.
Så mycket talar fortfarande för nåt som är relaterat till "3 av 4 cylindrar"...
Alla tips och råd uppskattas!
/ Björn
Inget vatten nånstans. Kablar och kontakter ser helt OK ut. Sprejade lite 5-65.
Nere kring tändstift var lite klar gul gucka, som olja men mer trögflytande.
Vad kan det vara? Tändstiften såg bra - inget tecken på att ett gått surt.
Men jag såg en svart rand upp på ett stifts isolator (överslag?) så jag bytte alla
tändstiften.
Kanske tänka i vidare cirklar... det kanske inte var direkt kopplat till tvätten?
Motorn som sagt kraftlös med ojämn gång. Motorn vibrerar vid låga varvtal.
Så mycket talar fortfarande för nåt som är relaterat till "3 av 4 cylindrar"...
Alla tips och råd uppskattas!
/ Björn
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: Tre cylindrar? efter biltvätt
Man får liknande symptom när LMM (Luftmängdmätare) är defekt också.
Re: Tre cylindrar? efter biltvätt
Jaha, verkstan fick tjäna en hacka igen....
Svaret var att motorn gick på TVÅ cylindrar. En av tändspolarna hade
givit upp och varje servar två cylindrar.
Kopplingen i tid till biltvätten verkar vara en slum.
Tack för kommentarer!
/ Björn
Svaret var att motorn gick på TVÅ cylindrar. En av tändspolarna hade
givit upp och varje servar två cylindrar.
Kopplingen i tid till biltvätten verkar vara en slum.
Tack för kommentarer!
/ Björn
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests