Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, om605

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, om605

Postby Feliks » Tue 06 Aug, 2013 18:12

Har ett lite märkligt problem, bilen går mycket ojämnt och känns som den missar på en cylinder vid tomgång. Dock BARA när jag har parkeringen eller neutral i, vid tomgångskörning med Driven i går bilen precis som den ska! :roll:
Går även utmärkt vid all övrig körning.

Har eventuellt lokaliserat ett knackande från motorn som inte hör hemma där, låter nästan metalliskt är ganska säker på att det skulle kunna vara en injektor som är på väg att ge upp- samband med ovanstående???

Någon som vet vad det kostar att byta injektor på en 250 DT-97, är väl inte lika blodigt som till CDI motorerna? Får nog lämna in på verkstad isf för vet inte hur jag ska veta vilken som är dålig eller hur själva bytet går till...
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby torake » Tue 06 Aug, 2013 19:38

När du inte har någon belastning på (diesel)motorn är det _väldigt_ lite bränsle som skall fjuttas in åt gången. När du lägger i driven så du får lite belastning, eller bara slår på full fräs på AC och helljus så dubblas eller flerdubblas bränslemängden som skall in för att hålla varvet uppe. Kan säkert vara en spridare som har dålig sprutbild eller läcker.
Lämna den till en dieselverkstad.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby Feliks » Tue 06 Aug, 2013 20:13

Tack så mycket låter ju logiskt :-D! Något läckage har jag inte kunnat se när jag kollade ner i spridarhålen, var snustorrt.. Vet att i alla fall på CDI-motorerna blir det som ett svart klägg om de läcker.
Men ska ringa en dieselverkstad som finns här omkring imorgon och höra mig för :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby torake » Tue 06 Aug, 2013 21:12

Förkammardieslarna brukar inte läcka, spridarna skruvas i förkammaren ungefär som ett tändstift.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby Feliks » Tue 06 Aug, 2013 22:47

Alright man lär så länge man lever :angel: !
Ska prova byta dieselfiltret imorgon annars blir bilen iväg skickad till doktorn..
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby Feliks » Wed 07 Aug, 2013 15:28

Blev absolut ingen skillnad vid byte av dieselfilter- som väntat. Har ringt runt lite och inte fått något napp på någon bra verkstad än tyvärr, de jag hoppades på höll tyvärr inte på med bilar.. En verkstad jag ringde till trodde det var en ventillyftare när jag beskrev symptomen jag skrev ovan? Själv är jag skeptisk till det.
Det bästa är väl egentligen att skita i det då det inte är något problem egentligen, men tycker likväl att allt ska funka som det är tänkt...

Finns det någon chans att man skulle kunna reda ut detta själv? Förmodar att man måste ha massa utrustning för att kolla spridare..
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby torake » Wed 07 Aug, 2013 15:48

Då när den går ojämnt, puffar den liksom i insugningsröret eller på avgassidan? Tänkte om en ventil är lite otät pga spricka eller bränd. Ett kompprov vore bra också.

Man behöver lite specialutrustning för att kolla spridarna, men det finns på biltema tror jag.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby Feliks » Wed 07 Aug, 2013 16:04

torake wrote:Då när den går ojämnt, puffar den liksom i insugningsröret eller på avgassidan? Tänkte om en ventil är lite otät pga spricka eller bränd. Ett kompprov vore bra också.

Man behöver lite specialutrustning för att kolla spridarna, men det finns på biltema tror jag.

Nje inget direkt puffande skulle jag vilja påstå, låter bara som om den missar på en cylinder och man blir lite små rädd för att motorn ska lossna från sina fästen- hoppar ordentligt :wink: Sen är det som sagt ett nästan skärande metalliskt ljud som ökar med motorvarvtalet..

Men om det var en ventil varför skulle den då börja fungera om man lägger i driven :?:
Jo ett kompprov kan jag be verkstaden göra, om jag nu hittar någon som vill ge sig på en gammal diesel :-D
Kollade på biltema och visst fanns det grejer, får väl köpa det framöver om det inte löser sig.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby torake » Wed 07 Aug, 2013 16:45

Feliks wrote:Men om det var en ventil varför skulle den då börja fungera om man lägger i driven :?:
Jo ett kompprov kan jag be verkstaden göra, om jag nu hittar någon som vill ge sig på en gammal diesel :-D
Kollade på biltema och visst fanns det grejer, får väl köpa det framöver om det inte löser sig.


Känns som en onödig investering om du inte tänker dig att äga flera förkammardieslar i framtiden.
Skärande metalliskt oljud låter ju inget bra... provkörde du inte bilen innan du köpte den?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby Feliks » Wed 07 Aug, 2013 18:24

torake wrote:
Feliks wrote:Men om det var en ventil varför skulle den då börja fungera om man lägger i driven :?:
Jo ett kompprov kan jag be verkstaden göra, om jag nu hittar någon som vill ge sig på en gammal diesel :-D
Kollade på biltema och visst fanns det grejer, får väl köpa det framöver om det inte löser sig.


Känns som en onödig investering om du inte tänker dig att äga flera förkammardieslar i framtiden.
Skärande metalliskt oljud låter ju inget bra... provkörde du inte bilen innan du köpte den?

Ja det är förvisso sant, men å andra sidan är det alltid roligt att ha lite prylar i verkstan.
Var ute och lyssnade nu igen och det är inget skärande metalliskt ljud som jag beskrev utan ett svagt tickande som ökar lite med varvtalet, tror det är från en spridare.
Visst provkörde jag bilen men försök själv hitta en HELT rostfri w202a med tillhörande "vagnsbok", tidigare ägaren har skrivit ner precis allt som gjorts på bilen. Tex Automatoljebyte var 6000e mil, och komplett rostskyddsbehandling i hålrum osv :bday: Står tom inskrivet att han fettat in hjulbultarna med kopparpasta :mrgreen: :mrgreen:
Sen hade bilen farthållare, automat, fungerande AC, original avtagbar dragkrok samt sollucka i glas så jag slog till, är inga stora pengar det handlar om :-D

Men jag funderar nästan på att strunta i detta fel som en verkstadsgubbe rådde mig till, hur ofta står man med motorn igång i läge P eller N liksom. Bilen går ju precis som den ska vid all övrig körning så....
Möjligen att jag försöker lösa problemet själv i framtiden..

Tänkte köra ett litet "experiment" framöver, står nedskrivet att bilen körts på någon Agrol Mineralolja (tror den hette "mega truck" och var 15w-40) från 5000mil ------> 28900mil som mätaren står på nu, tänkte slänga i någon helsyntetisk värstingolja typ Castrol edge nu i veckan. Min far som lever lite i 80-talet fortfarande är HELT övertygad om att motorn kommer rasa (har hänt honom för ett par decennium sedan).

Kan bilen gå på 5w-30 olja? Isåfall köper jag det när jag ändå ska till Hedin bil imorgon. :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby torake » Wed 07 Aug, 2013 18:56

Lät som en trevlig bil. Förutom att det är en W202, då :wink:

Om det tickar kan det mycket väl vara en ventillyftare, men om det bankar som t.ex. i aroncbds film här: http://www.youtube.com/watch?v=HeE8qeZUsQ0 då är det spridare

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby Feliks » Wed 07 Aug, 2013 20:07

torake wrote:Lät som en trevlig bil. Förutom att det är en W202, då :wink:

Om det tickar kan det mycket väl vara en ventillyftare, men om det bankar som t.ex. i aroncbds film här: http://www.youtube.com/watch?v=HeE8qeZUsQ0 då är det spridare

Haha ja skillnaden är tämligen brutal mot en luftfjädrad w211 kan jag meddela, enda ljuset i tunneln är väl att min granne inte såg att jag bytt bil då de är i samma färg :mrgreen: Var ganska kul.. "jaaaa bilen blänker som vanligt Felix, kul att du putsar på deeeeen" karln har även den mest gnälliga rösten man kan tänka sig, Örebro x1000..........
Men nej det tickar och låter absolut inte som på videon du länkade. Men förstår inte varför tomgången skulle stabiliseras när man lägger i Driven om det var en ventillyftare.
Men å andra sidan är jag långt ifrån en bilmekaniker och det kanske förklarar varför jag inte förstår det :new-alien:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby torake » Wed 07 Aug, 2013 20:54

En bil kan ju faktiskt ha flera fel samtidigt. Men gör ett par raska oljebyten med en riktigt fin 0W-50-olja och se om den slutar ticka. Omega 907 kan du prova med.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby Cpt Tuttle » Fri 09 Aug, 2013 19:59

torake wrote:Lät som en trevlig bil. Förutom att det är en W202, då :wink:


:shock:
Du som alltid propagerat så hårt för W202, vad har hänt? :?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Bilen missar på en cylinder vid tomgång vid N eller P, o

Postby Feliks » Fri 09 Aug, 2013 20:18

Den tickar inte nu längre efter ett oljebyte, och tomgången har jag hittat en mycket behändig lösning på! Jag trycker bara in knappen för elslingan i bakrutan så går den jämnt och fint bra skit :lol:
Har kört 300mil nu på ett par veckor och den går fint som f-n, rätt behändig andrabil :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests