Ny bil!
-
- Proffs
- Posts: 297
- Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
- Location: malå
- Contact:
Ny bil!
Ojoj nu har jag köpt mig min nyaste bil. En 220cdi kombi. 25000 mil med lite rost i skärmar bak och bakluckan. Den går som en klocka och automat dessutom. Är då nöjd än så länge. Ett fel har jag hittat, ibland lyser förglödningslampan 10-20sek efter man startat bilen. Har läst lite här på forumet och en del säger relä och en del stift. Då det är trasigt ett stift ska lampan väl lysa helatiden har jag för mig. Ja ska ta och kolla stiften nån dag få se. Nån som har varit med om samma?
nuvarande bilar:
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
Re: Ny bil!
malåraggarn wrote:Ojoj nu har jag köpt mig min nyaste bil. En 220cdi kombi. 25000 mil med lite rost i skärmar bak och bakluckan. Den går som en klocka och automat dessutom. Är då nöjd än så länge. Ett fel har jag hittat, ibland lyser förglödningslampan 10-20sek efter man startat bilen. Har läst lite här på forumet och en del säger relä och en del stift. Då det är trasigt ett stift ska lampan väl lysa helatiden har jag för mig. Ja ska ta och kolla stiften nån dag få se. Nån som har varit med om samma?
När ett stift på min 203:a och 211:a var sönder, så lös glödlampan c:a 30 sekunder efter man startat bilen. Om man däremot startade bilen när den var driftsvarm så lös inte lampan (eftersom den inte behövde förglöda, så "märker" inte glödrelät att det är avbrott i ett/flera stift).
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
-
- Proffs
- Posts: 297
- Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
- Location: malå
- Contact:
Re: Ny bil!
ok jo ja snacka me farsgubben å han sa de var ett stift. Det blir ju intressant å se hur de går å byta de.
nuvarande bilar:
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Ny bil!
Tips: Fukta gängan med ATF-olja, ett par droppar om dagen ett par dagar innan du går loss på stiftet, den kryper in av värmen och lossar på sot å skit. Jag använder det även på hjulbultar som sitter fast.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Ny bil!
Hej!
Jag funderar över en sak; Märks det inte om ett glödstift fattas på en MB-diesel?
Man märker ju att motorn inte startar rent på alla cylindrar från början...
I och för sig har jag mest erfarenhet från Peugeot Diesel, och på dem märktes det om ett glödstift fallerade. Men kanske går en MB Diesel så illa från kallstart så att det inte märks om en cylinder saknas...
Jag funderar över en sak; Märks det inte om ett glödstift fattas på en MB-diesel?
Man märker ju att motorn inte startar rent på alla cylindrar från början...
I och för sig har jag mest erfarenhet från Peugeot Diesel, och på dem märktes det om ett glödstift fallerade. Men kanske går en MB Diesel så illa från kallstart så att det inte märks om en cylinder saknas...
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Ny bil!
malåraggarn wrote:ok jo ja snacka me farsgubben å han sa de var ett stift. Det blir ju intressant å se hur de går å byta de.
Låt motorn vara uppe i drifttemperatur när du skall lossa gödstiftet. Försöker du lossa stiftet med kall motor så är det inte helt ovanligt att stiftet går av.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: Ny bil!
Mimmi wrote:Hej!
Jag funderar över en sak; Märks det inte om ett glödstift fattas på en MB-diesel?
Man märker ju att motorn inte startar rent på alla cylindrar från början...
I och för sig har jag mest erfarenhet från Peugeot Diesel, och på dem märktes det om ett glödstift fallerade. Men kanske går en MB Diesel så illa från kallstart så att det inte märks om en cylinder saknas...
Mercedes CDI startar fint även utan glödning, ljusår från en gammal förkammare.
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: Ny bil!
Det är skillnad på CDI och vanlig diesel när det gäller glödning, en cdi går lite längre på startmotorn när det fattas glödning. Att lampan lyser en stund efter start tyder på trasigt glödstift. "Och jo dem brukar gå på alla cylindrar även vid kallstart" Min närmaste jämförelse är en golf MK1 med 1.6 diesel som efter 5 minuter på start kablar gick på 2 cylindrar. Typ som en tändkulemotor. Min 220 CDI har aldrig gått på färre än 4 cylindrar oavsett startförhållanden.
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
-
- Proffs
- Posts: 297
- Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
- Location: malå
- Contact:
Re: Ny bil!
bytte då multiremmen idag. Lite akut, den var i två delar. På längden alltså så den funkade ju men ja.... fick betala dryga 700 för en ny på bilbolaget.
nuvarande bilar:
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest