Tappar (pendlande) kraft...

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
User avatar
Mr Bear
Medlem
Medlem
Posts: 65
Joined: Sun 14 Jan, 2007 17:10
Location: Stockholm

Tappar (pendlande) kraft...

Postby Mr Bear » Fri 02 May, 2014 22:34

På vägen hem på motorvägen slog ett fel till. Märktes direkt då det plötsligt kändes
som om jag tappar 30% av motorns kraft i 3-4 sekunder. Sen går det bra igen kanske 5.
Så har den hållt på sen dess, och det märks vid alla hastigheter. Inga problem att
starta varm eller kall. Tror inte det är LMM för det kändes helt annorlunda när
jag hade det problemet. Jag hittade inga felkoder med den läsare jag har.

C180-97 bensin automat med 24k mil. Alla tips uppskattas.
/ Björn
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Tappar (pendlande) kraft...

Postby torake » Sat 03 May, 2014 10:05

Frågan är ju vad för luftmassemätare som "favorit-mecken" satte i, sistlidna juni? Var det original Bosch eller något från Skruvat.se?

Jag föreslår samma som sist, att du helt enkelt kopplar ur LMM och ser om problemet ändrar på sig.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Mr Bear
Medlem
Medlem
Posts: 65
Joined: Sun 14 Jan, 2007 17:10
Location: Stockholm

Re: Tappar (pendlande) kraft...

Postby Mr Bear » Sun 04 May, 2014 16:58

Tack Torake!
för tipset om LMM. Jo den som sattes in var Mersa-orginal.
Testade också att koppla ur den. Bilen går klart sämre då,
men pendlandet upphör.

Men innebär detta entydigt att LMM är felaktig?
Eller kan det vara så att det felsäkra läget läget (utan LMM)
klarar sig utan massa andra givare ventiler o.dyl. och att nåt
av dessa saker är det nya felet?

Men om det nu är LMM'en. Finns det nån underliggande orsak
att jag nu är inne på min 3'e LMM? Om detta är ett vanligt fel
så måste den antingen vara ett designfel, eller att nåt annat fel slår
ut den. Nån borde väl gjort en "post mortem-diagnos".

Tack också för tipset om skruvt.se. 1300 kr isf 3500 smakar
onekligen gott. Inte förvånad att den är markerad som "best seller".
/ Björn
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Tappar (pendlande) kraft...

Postby Fotografen » Sun 04 May, 2014 17:12

Det enda jag vet som skulle kunna orsaka LMM en för tidig död är dåligt luftfilter eller att skitig luft passerar LMM av någon annan orsak.
Pendlande kraft skulle kunna orsakas av lambdasond, knacksensor eller MAP-sensor, om sådan finns.
Funderar på om det finns någon styrning från lådan som kan bråka, typ backa tändningen vid växling som fått spader?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Tappar (pendlande) kraft...

Postby torake » Sun 04 May, 2014 19:46

LMM är ju starkt misstänkt, man kan mäta signalen från den om man drar kablar in i kupén och sätter en multimeter där.

Hursomhelst tycker jag inte du skall köpa en "Topran" kinesisk piratluftmassemätare för 1300kr när du kan få en original Bosch från taxiteile berlin, "maf-shop.com" eller autoteilemann för runt 1500kr levererat.

Du måste undersöka lite om det finns någon kontamination i luftsnabeln om den äter luftmassemätare, kanske den ventilerar för mycket olja från vevhusventilation eller dylikt, och det letar sig in i luftmassemätaren?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Mr Bear
Medlem
Medlem
Posts: 65
Joined: Sun 14 Jan, 2007 17:10
Location: Stockholm

Re: Tappar (pendlande) kraft...

Postby Mr Bear » Wed 07 May, 2014 15:48

Problem solved! Det var mycket riktigt LMM'en.
Köpte en beggad via bildelsbasen för 800 inkl frakt.

Fast varför LMMerna dör är fortfarande höljt i dunkel.
Filtret är OK, och luftkanalerna och LMMen inuti är helt rena.

Inenjörsmässigt är en LMM rocket science direkt. Värm en tråd
och mät hur mycket den kyls av. Elektronik för max 50kr.
Jag kan inte inse några andra klandidater än överspänning,
felkonstruktion eller fabrikationsfel. Igen : Nån måste ju ha
undersökt varför LMMer dör i mersor...?
/ Björn
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests