På vägen hem på motorvägen slog ett fel till. Märktes direkt då det plötsligt kändes
som om jag tappar 30% av motorns kraft i 3-4 sekunder. Sen går det bra igen kanske 5.
Så har den hållt på sen dess, och det märks vid alla hastigheter. Inga problem att
starta varm eller kall. Tror inte det är LMM för det kändes helt annorlunda när
jag hade det problemet. Jag hittade inga felkoder med den läsare jag har.
C180-97 bensin automat med 24k mil. Alla tips uppskattas.
/ Björn
Tappar (pendlande) kraft...
Tappar (pendlande) kraft...
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
Re: Tappar (pendlande) kraft...
Frågan är ju vad för luftmassemätare som "favorit-mecken" satte i, sistlidna juni? Var det original Bosch eller något från Skruvat.se?
Jag föreslår samma som sist, att du helt enkelt kopplar ur LMM och ser om problemet ändrar på sig.
Jag föreslår samma som sist, att du helt enkelt kopplar ur LMM och ser om problemet ändrar på sig.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tappar (pendlande) kraft...
Tack Torake!
för tipset om LMM. Jo den som sattes in var Mersa-orginal.
Testade också att koppla ur den. Bilen går klart sämre då,
men pendlandet upphör.
Men innebär detta entydigt att LMM är felaktig?
Eller kan det vara så att det felsäkra läget läget (utan LMM)
klarar sig utan massa andra givare ventiler o.dyl. och att nåt
av dessa saker är det nya felet?
Men om det nu är LMM'en. Finns det nån underliggande orsak
att jag nu är inne på min 3'e LMM? Om detta är ett vanligt fel
så måste den antingen vara ett designfel, eller att nåt annat fel slår
ut den. Nån borde väl gjort en "post mortem-diagnos".
Tack också för tipset om skruvt.se. 1300 kr isf 3500 smakar
onekligen gott. Inte förvånad att den är markerad som "best seller".
/ Björn
för tipset om LMM. Jo den som sattes in var Mersa-orginal.
Testade också att koppla ur den. Bilen går klart sämre då,
men pendlandet upphör.
Men innebär detta entydigt att LMM är felaktig?
Eller kan det vara så att det felsäkra läget läget (utan LMM)
klarar sig utan massa andra givare ventiler o.dyl. och att nåt
av dessa saker är det nya felet?
Men om det nu är LMM'en. Finns det nån underliggande orsak
att jag nu är inne på min 3'e LMM? Om detta är ett vanligt fel
så måste den antingen vara ett designfel, eller att nåt annat fel slår
ut den. Nån borde väl gjort en "post mortem-diagnos".
Tack också för tipset om skruvt.se. 1300 kr isf 3500 smakar
onekligen gott. Inte förvånad att den är markerad som "best seller".
/ Björn
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Tappar (pendlande) kraft...
Det enda jag vet som skulle kunna orsaka LMM en för tidig död är dåligt luftfilter eller att skitig luft passerar LMM av någon annan orsak.
Pendlande kraft skulle kunna orsakas av lambdasond, knacksensor eller MAP-sensor, om sådan finns.
Funderar på om det finns någon styrning från lådan som kan bråka, typ backa tändningen vid växling som fått spader?
Pendlande kraft skulle kunna orsakas av lambdasond, knacksensor eller MAP-sensor, om sådan finns.
Funderar på om det finns någon styrning från lådan som kan bråka, typ backa tändningen vid växling som fått spader?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Tappar (pendlande) kraft...
LMM är ju starkt misstänkt, man kan mäta signalen från den om man drar kablar in i kupén och sätter en multimeter där.
Hursomhelst tycker jag inte du skall köpa en "Topran" kinesisk piratluftmassemätare för 1300kr när du kan få en original Bosch från taxiteile berlin, "maf-shop.com" eller autoteilemann för runt 1500kr levererat.
Du måste undersöka lite om det finns någon kontamination i luftsnabeln om den äter luftmassemätare, kanske den ventilerar för mycket olja från vevhusventilation eller dylikt, och det letar sig in i luftmassemätaren?
Hursomhelst tycker jag inte du skall köpa en "Topran" kinesisk piratluftmassemätare för 1300kr när du kan få en original Bosch från taxiteile berlin, "maf-shop.com" eller autoteilemann för runt 1500kr levererat.
Du måste undersöka lite om det finns någon kontamination i luftsnabeln om den äter luftmassemätare, kanske den ventilerar för mycket olja från vevhusventilation eller dylikt, och det letar sig in i luftmassemätaren?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Tappar (pendlande) kraft...
Problem solved! Det var mycket riktigt LMM'en.
Köpte en beggad via bildelsbasen för 800 inkl frakt.
Fast varför LMMerna dör är fortfarande höljt i dunkel.
Filtret är OK, och luftkanalerna och LMMen inuti är helt rena.
Inenjörsmässigt är en LMM rocket science direkt. Värm en tråd
och mät hur mycket den kyls av. Elektronik för max 50kr.
Jag kan inte inse några andra klandidater än överspänning,
felkonstruktion eller fabrikationsfel. Igen : Nån måste ju ha
undersökt varför LMMer dör i mersor...?
/ Björn
Köpte en beggad via bildelsbasen för 800 inkl frakt.
Fast varför LMMerna dör är fortfarande höljt i dunkel.
Filtret är OK, och luftkanalerna och LMMen inuti är helt rena.
Inenjörsmässigt är en LMM rocket science direkt. Värm en tråd
och mät hur mycket den kyls av. Elektronik för max 50kr.
Jag kan inte inse några andra klandidater än överspänning,
felkonstruktion eller fabrikationsfel. Igen : Nån måste ju ha
undersökt varför LMMer dör i mersor...?
/ Björn
Prinsen: W124-94 pensionerad efter 38k.
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
Hajen: W202-97 pensionerad efter 27k.
Telefonkiosken: X204-09 (GLK-280)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests