-99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte upp

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
dissection
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Sun 08 Jul, 2012 18:37

-99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte upp

Postby dissection » Thu 28 Aug, 2014 21:35

Bytte bort min 250d mot en 230k kombi automat, dagen efter bytet skulle vi ut och åka en sväng, var väl 20 grader varmt ute. Tomgången for på en gång upp till 1500 varv och den totalvägrade att växla upp från ettan om jag inte gasade lite hårt. Jag antar att den växlar som den ska sen eftersom att oljan blir varm, men den ska väl ändå växla upp?
Växlar hur fint som helst 2-3 3-4 4-5 förutom idag, mellan 3-4, då började den misstända mitt i växlingen och då var det ungefär 10 grader varmt ute.
Bromspedalen känns även väldigt mjuk om den har stått en dag, men efter att jag startat och backat ut från huset så är den som den ska igen.

Har varit och kollat felkoder på växellådan, var två fel som mekanikern inte trodde var något allvarligt och jag kommer tyvärr inte ihåg vad felen var.
Den kan även hacka lite ibland på landsvägen, men ytterst sällan.
Stiften ser fina ut, mekanikern kollade oljan i växellådan och sa att det var tillräckligt, den skulle även vara bytt på 20000 mil och den har gått snart 23000.

Sen undrar jag om förbrukningen är normal, 0,82 l/mil på e4 i 100-110?
Nuvarande bilar:
Opel Rekord 1900 1968
MB 230K 1999
Camaro 1978

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby Van der Verhart » Thu 28 Aug, 2014 21:46

Kolla ärvärde på LMM,inte omöjligt att den gett upp.

dissection
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Sun 08 Jul, 2012 18:37

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby dissection » Thu 28 Aug, 2014 22:18

Finns säkert någon tråd om hur man mäter upp den, men hur gör man? Den verkar vara bytt eller helt enkelt trasig, för den sitter ihopstrippad och ser ut som att det är svetspunkter där skruvarna ska sitta.
Nuvarande bilar:
Opel Rekord 1900 1968
MB 230K 1999
Camaro 1978

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby Van der Verhart » Thu 28 Aug, 2014 22:48

Tänkte närmast på att koppla upp mot tex STAR och kolla den först och utgå från att den är ok.

dissection
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Sun 08 Jul, 2012 18:37

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby dissection » Thu 28 Aug, 2014 23:25

Aha du menade så, ja jag får nog fara tillbaka och kolla felkoder på motorn osv också, det är väl lättast.
Nuvarande bilar:
Opel Rekord 1900 1968
MB 230K 1999
Camaro 1978

dissection
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Sun 08 Jul, 2012 18:37

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby dissection » Mon 01 Sep, 2014 10:18

Kollade felkoder idag
Okänt fel P1163 Oil Level Switch, är det någon oljenivåmätare? Och isåfall var?
Sekundärluft P0410
Luftmassa P0110 Verkar vara att det har blivit avbrott i kretsen, kan ha blivit då jag tog lös lmm och startade bilen kanske?
Luftmassa P0100 Låg spänning till Mafsensor får jag fram

Vi nollade koderna och jag ska tillbaka dit senare idag och se vilka som ligger kvar, men kan något av det här göra så att den inte växlar upp och misständer då den försöker växla?


Uppdatering
Inga felkoder var kvar nu då jag körde dit och kollade igen.
Så han sökte igenom hela systemet men kom inte in överallt, hittade ett fel på Airbagsystemet dock, typ att den kände av en barnstol. Jag minns att på farsans e240 -00 fanns det så att man kunde stänga av airbagen, men hittar inget sånt på min. Finns det något sånt?
Nuvarande bilar:
Opel Rekord 1900 1968
MB 230K 1999
Camaro 1978

dissection
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Sun 08 Jul, 2012 18:37

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby dissection » Fri 26 Sep, 2014 18:54

Fick hem en begagnad lmm idag och skulle byta men den passar inte, sökte på siffrorna och den jag fick ska vara till 230kompressor, men den jag har i bilen nu är till slk230kompressor, dieselmotorer och pickup?
Det är ju fel kontakt på den jag har, men kan det ha att göra med att den är importerad eller så?

Jag är säker på att det är lmm som är dålig också, för om jag startar om bilen så växlar den precis som den ska!

Min lmm: 000 094 0948
Den jag fick: 000 094 0048
Nuvarande bilar:
Opel Rekord 1900 1968
MB 230K 1999
Camaro 1978

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby Van der Verhart » Fri 26 Sep, 2014 19:21

På din sitter den förmodligen vid kylaren i lodrät riktning,på dom senare typ MY 2000 sitter dom vid insug i vågrät vinkel och jag vill minnas att det är en annan kontakt då.

dissection
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Sun 08 Jul, 2012 18:37

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby dissection » Fri 26 Sep, 2014 19:29

Ja det var ju jobbigt att det ska vara olika till samma årsmodeller. Men man lär sig nåt nytt varje dag, får helt enkelt köpa en till då, tack för svar.
Nuvarande bilar:
Opel Rekord 1900 1968
MB 230K 1999
Camaro 1978

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby Bullmerca » Fri 26 Sep, 2014 22:37

Man ska aldrig byta en diesel mot en bensinbil, man måste behålla dieselbilen för att åka i när bensinbilen krånglar. :mrgreen:

Ursäkta mig! :oops:
CLS350CDI 4Matic

dissection
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Sun 08 Jul, 2012 18:37

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby dissection » Fri 26 Sep, 2014 23:42

Har ju två bilar till ifall det krisar ^^ Lite dyra att åka med bara...
Nuvarande bilar:
Opel Rekord 1900 1968
MB 230K 1999
Camaro 1978

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby Hynboholm » Sat 27 Sep, 2014 06:14

Bullmerca wrote:Man ska aldrig byta en diesel mot en bensinbil, man måste behålla dieselbilen för att åka i när bensinbilen krånglar. :mrgreen:


Du har koll på läget du, Rickard! :mrgreen:

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby Bullmerca » Sat 27 Sep, 2014 22:56

Hynboholm wrote:
Bullmerca wrote:Man ska aldrig byta en diesel mot en bensinbil, man måste behålla dieselbilen för att åka i när bensinbilen krånglar. :mrgreen:


Du har koll på läget du, Rickard! :mrgreen:


Bara lite erfarenhet :wink:
CLS350CDI 4Matic

dissection
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 119
Joined: Sun 08 Jul, 2012 18:37

Re: -99 230 kompressor hög tomgång vid start och växlar inte

Postby dissection » Mon 10 Nov, 2014 20:50

Jaha, köpte en ny lmm och kopplade in den idag.
Tomgången blev värre, bluddrar lite och så men den går mycket bättre efter vägen.
Sen när den blivit varm så går tomgången upp till 1200 om jag rör gasen och sen ökar den till typ 2-2500 innan den går ner till 800 igen.

Måste jag nolla felkoder efter att jag bytt den?
Fick ju även en felkod tidigare på secondary air injection, är det något som man kan rengöra eller är det bara att köpa en ny sån också?
Nuvarande bilar:
Opel Rekord 1900 1968
MB 230K 1999
Camaro 1978


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests