oljeläckage c230 kompressor -96

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
300AMG
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Sat 12 Nov, 2005 12:14

oljeläckage c230 kompressor -96

Postby 300AMG » Thu 04 Jun, 2015 15:57

Hej
Fick fik en "bra att veta" på besiktningen i fjol att motorn läker olja. Den var rätt grisig undertill då jag inte har nån bukplast på bilen. Var och besiktade i år igen och fick då en 2:a då jag inte hade brytt mig om att göra något åt det. Åkte sedan hem och tvättade noga som få så den blev i princip fläckfri. Körde nån vecka innan jag for och besiktade igen och blev underkänd än en gång. Det hängde typ två oljedroppar på oljetråget. Har skruvat av massa slangar och annat för att verkligen se vart det kommer ifrån och det verkar komma från toppen. Längst fram på högra sidan, ovanför kedjesträckaren.

den läker så otroligt lite så det känns enligt mig väldigt onödigt att lägga ut en massa pengar på ny topp packning och allt där till då kostnaden för det säkert blir ungefär vad jag tycker bilen är värd :P

Så jag tänkte om det är någon som har tips på nån "nödlösning" så jag får den genom besiktningen.
Går det att dra på bulten lite extra och se om det blir tätt? Smeta på lite silikone? den läker som sagt väldigt lite. brukar försvinna ca 5 dl på 2000 körda mil. Bilen har förövrigt gått 28000 mil.

Tänkte jag skulle bifoga några bilder men hur gör man det?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: oljeläckage c230 kompressor -96

Postby torake » Thu 04 Jun, 2015 16:16

Det är ett av de få vanliga felen på M111, att blockpackningen ger upp.

Det är mycket troligt att din packningen är angripen på ett eller annat sätt så den måste nog bytas tyvärr. Här en bra beskrivning på engelska tycker jag: http://www.kokes.net/slk/Engine_head/SL ... remove.htm

Efterdra toppbultarna kan vara en dålig idé då det är sträckbultar som redan från fabrik är väldigt hårt dragna. Tråkigt att behöva rensa avvridna bultar från blocket...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

300AMG
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Sat 12 Nov, 2005 12:14

Re: oljeläckage c230 kompressor -96

Postby 300AMG » Thu 04 Jun, 2015 16:47

Misstänkte nästan det.
Någon som vet vad en verkstad tar för att byta packning? (Umeå trakten) Bilen är enligt mig inte värd mer än 10-12000:- och då utan det lilla läckage som är :P

Just typiskt att det ska hända nu då man går i bilbytartankar. Känns som man i alla fall vill att bilen ska vara besiktigad innan man säljer den.

300AMG
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Sat 12 Nov, 2005 12:14

Re: oljeläckage c230 kompressor -96

Postby 300AMG » Thu 04 Jun, 2015 17:05

torake wrote:Det är ett av de få vanliga felen på M111, att blockpackningen ger upp.

Det är mycket troligt att din packningen är angripen på ett eller annat sätt så den måste nog bytas tyvärr. Här en bra beskrivning på engelska tycker jag: http://www.kokes.net/slk/Engine_head/SL ... remove.htm

Efterdra toppbultarna kan vara en dålig idé då det är sträckbultar som redan från fabrik är väldigt hårt dragna. Tråkigt att behöva rensa avvridna bultar från blocket...


Min motor ser inte riktigt ut sådär, men det är kanske samma procedur ändå? Jag har M111.975 Väldigt bra beskrivning iaf.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: oljeläckage c230 kompressor -96

Postby torake » Thu 04 Jun, 2015 17:14

Om du inte kan ta dig an jobbet själv är det nog smartast att slumpa iväg bilen på blocket.

Någon annan får gissa på vad det kostar att byta toppackning på en verkstad i Ume, men ... 8 tusen med kvitto?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

300AMG
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Sat 12 Nov, 2005 12:14

Re: oljeläckage c230 kompressor -96

Postby 300AMG » Sat 06 Jun, 2015 19:38

Har nu fått den godkänd av besiktningen trots att den var lite sölig av olja. Han hade väl en bra dag besiktningsmannen :)
Men jag blir inte riktigt klok på vart oljan kommer ifrån. Det verkar inte vara från toppen som jag från början trodde. Var helt torr där jag trodde den läkte men ändå va den lite sölig på oljetråget. Det kommer som sagt någonstans under kompressorn eller där ikring. Generatorn blir lite oljig längst bak. Sen rinner det ner ganska precis i mitten av motorn och samlas mitt under oljetråget.

Verkar bara bli då man kör, hade den uppallad och varmkörde på tomgång och lite högre varv och ingen ting syntes. Men efter man kört nån mil så blir den som sagt lite sölig. Nån som kan ha nån ide vart det kan komma från. Kan det vara nån slang eller liknande från kompressorn eller nåt som är dålig? nån som har nån sprängskiss eller liknade på området där omkring?

Tacksam för förslag

300AMG
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 150
Joined: Sat 12 Nov, 2005 12:14

Re: oljeläckage c230 kompressor -96

Postby 300AMG » Thu 11 Jun, 2015 18:10

Nu tror jag att jag vet vart det läker. Det kan vara så att det är den främre vevaxeltätningen som är kass. Hur är den att byta på denna motor? Behövs avdragare eller andra specialverktyg för att göra detta jobb? Om någon har sprängskiss eller bilder på hur man går till väga vore det toppen!


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests