Genomslags gummin C36amg

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
User avatar
Mas_74
Expert
Expert
Posts: 773
Joined: Tue 06 Sep, 2005 22:26
Location: Luleå
Contact:

Genomslags gummin C36amg

Postby Mas_74 » Wed 30 Mar, 2016 11:54

Jag har en stilla undran vilket genomslags gummi som sitter original på c36 amg fjädrar.
Vet att dessa fjäder gummin finns med olika "nabbar" = olika tjocklek...jag undrar hur många nabbar de är på gummina som sitter original?
Tack på förhand/Mas
Det är billigt att trimma men dyrt att få det att hålla...
Magnus Sandberg

Toyota Caldina GT-T St 215 -98
C36 AMG -95 Bornit Met *såld*
190E 2,3 16VT -86 *såld*
190E 2,3 -87 *såld*
220TE -93 *såld*

KOWALSKI 1

Re: Genomslags gummin C36amg

Postby KOWALSKI 1 » Wed 30 Mar, 2016 16:59

c43 har 1 nubbe original fram o bak.
det bör nog vara likvärdigt på c36an skulle jag tro?

förresten.
tror gör man i kyrkan för er som inte vet det :drinking:

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Genomslags gummin C36amg

Postby M116 » Sun 03 Apr, 2016 19:03

Samtliga mercedes äldre personbilar har dessa gummimellanlägg för att reglera höjdskillnaden som blir vid tillverkning av fjädrar. Mercedes har en tabell för varje bilmodell med ett poängsystem beroende på motorutförande och extrautrustningsnivå. Med andra ord går det inte att säga hur tjocka gummimellanlägg det är "original" på samtliga C36 AMG då alla bilar har olika utrustningsspec, fjädrarna kan vara av olika hårdhet och bilar har olika spec på fordonshöjd på olika marknader. Gummitjockleken är helt individuell till varje enskild bil.

Ponera att vi nu ska beställa nya fjädrar till en specifik bil; man börjar med att ta fram bilens chassienummer tillsammans med samtliga extrautrustningar som sitter monterade på bilen. Sedan sätter man in denna infon i en fjädertabell som talar om vilken fjäder man ska beställa. Nåt man även måste beakta är om bilen är såld utanför Europa, då kan det även vara en helt annan typ av fjädrar som ska monteras.
När de nya fjädrarna har anlänt så finns det färgmarkeringar på fjädern som talar om hårdhet efter tillverkningsprocessen. Nu återgår man till fjädertabellen och kontrollerar vilka gummimellanlägg (tjocklek) som passar ihop med biltypen/utrustningsnivån och färgmarkeringen på de nya fjädrarna man fått. Därefter beställer man passande antal "nuppor" (dvs. rätt tjocklek) på mellanläggsgummit och vips så har man fått rätt fordonshöjd på bilen :-D

Att beställa fjädrar på Felonomen är bara att glömma om man vill ha original komfort/fordonshöjd på bilen.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

KOWALSKI 1

Re: Genomslags gummin C36amg

Postby KOWALSKI 1 » Mon 04 Apr, 2016 17:20

jag har allt extra elektro-godis i min c43a förutom standard lullet fra fabrik, original från fabrik kom den med gummiplupp #1 fram o bak och bilen är ändå tyngre än en stock c43a.
med extra rostskyddsbehandling, en brandsläckare på förarstolen blev bilen ännu tyngre.


just nu kör jag på koni justerbara dämpare och vogtland sänkfjädrar
koni dämparna är tyngre än AMG/Bilstein stötdämpare
en perfekt synergisk kombination om man vill ha en snygg sänkning samt spottigare prestanda på vägen

gummi mellanlägg #1Fram/#4Bak, en perfekt stance med liten höjning bak och lägre front, RAKED stance som jänkarna kallar det
avståndet mellan ovansida däck och hjulhuskant är mindre än lillfingret, jag kan inte få in ett finger emellan
bilen har inte säckat ihop än!


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest