Problem med takluckan

C-Klassen, Tillverkades mellan 1993-2001
MBetoile
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 159
Joined: Wed 16 Feb, 2011 19:27

Problem med takluckan

Postby MBetoile » Fri 06 May, 2016 22:28

Hej!

Jag har fått problem med takluckan på min C220 -94. Öppnar jag luckan i bakkant så vill det vänstra hörnet inte lyfta mer än till hälften så luckan står skevt. När jag sen stänger så går samma hörn för långt ner, alltså under taknivån. Höger hörn har rätt position både öppen som stängd.

Det blir också problem när jag öppnar/skjuter luckan bakåt. Då dras luckan bakåt tidigare på vänstersidan, vilket gör att luckan drar snett och stannar.

Jag tror att höger och vänster släde har kommit ur synk med varandra i glidskenorna. Vid några tillfällen har det knakat till som om något har kuggat över.

Räcker det att smörja upp och försöka köra (eller veva, vill inte bränna motorn) luckan rätt. Jag har läst någonstans att det är viktigt vilket fett man använder och att man kan få problem om man kör något universalfett. Jag känner mig lite skyldig där... :oops: Vad ska det vara för fett? Fungerar bromscylinderfett (silikon)?

Hur löser jag problemet, blir det till att plocka ner alltihopa? Byta vajrar eller något?

Mvh
Patrick
MB 230 aut -80
MB C220 Esprit -94

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Problem med takluckan

Postby M116 » Wed 11 May, 2016 11:18

Mercedes har ett speciellt fett till takluckan. De kallar den för "Komplexfett" ,den har NLGI klass 2 och har Mercedes klassificiering 269.2
Art no: 001 989 14 51
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

MBetoile
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 159
Joined: Wed 16 Feb, 2011 19:27

Re: Problem med takluckan

Postby MBetoile » Wed 11 May, 2016 21:58

Tack!

Jag har sett på utländska MB-forum att det tydligen ska vara en rejält stor burk (och dyr).

Är det ett litiumbaserat fett? Jag har sett att de flesta rekommenderar litiumfett till takluckor.

Castrol har ett LMX li-komplexfett NLGI 2, dock med klass MB 265.1. Det kanske borde fungera?

Är det vanliga symtom på att takluckan behöver smörjas eller är det risk för att något är sönder?

Jag ska försöka få bak takluckan så pass att jag kan ta bort klädseln och se hur det ser ut. Eventuellt också lyfta av plåtluckan.
MB 230 aut -80
MB C220 Esprit -94

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Problem med takluckan

Postby Marie » Thu 12 May, 2016 00:37

Jag skulle misstänka att manöverarmen på lyftvinkeln på ena sidan gått ur sitt spår, då bär sig luckorna åt så här. Med lite tur kan du peta rätt den sedan du fått bort luckans innerklädsel. Har den stor tendens att hoppa ur spår då du återmonterar innerklädseln, kan du kanske hålla kvar den med en sytrådsslinga som du för ner på ena sidan luckans innerklädsel medan du skjuter in innerklädseln på plats. Annars hjälper nog på sikt bara en ny lyftvinkel.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Problem med takluckan

Postby Lasse Bender » Thu 12 May, 2016 10:04

Marie wrote:Jag skulle misstänka att manöverarmen på lyftvinkeln på ena sidan gått ur sitt spår, då bär sig luckorna åt så här. Med lite tur kan du peta rätt den sedan du fått bort luckans innerklädsel. Har den stor tendens att hoppa ur spår då du återmonterar innerklädseln, kan du kanske hålla kvar den med en sytrådsslinga som du för ner på ena sidan luckans innerklädsel medan du skjuter in innerklädseln på plats. Annars hjälper nog på sikt bara en ny lyftvinkel.


...eller att den helt enkelt har gått av.

MBetoile
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 159
Joined: Wed 16 Feb, 2011 19:27

Re: Problem med takluckan

Postby MBetoile » Thu 12 May, 2016 19:11

Tack för tipsen! Jag återkommer med orsaken och resultatet när jag har undersökt takluckan mer.
MB 230 aut -80
MB C220 Esprit -94

MBetoile
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 159
Joined: Wed 16 Feb, 2011 19:27

Re: Problem med takluckan

Postby MBetoile » Sun 15 May, 2016 17:36

Nu har jag kollat på takluckan. Jag hittade inga skador på mekaniken, turligt nog. Däremot bekräftades mina misstankar att höger och vänster glidskor inte synkar. Jag såg nu när jag körde luckan utan klädsel att jackmarkeringen i vänster glidsko inte kalibrerar med "nollstrecket" på glidskenan. Beroende på vilket håll jag kör luckan kan jacket stanna både före eller efter strecket. Detta beror på att vajrarna slirar på splinesen på motorn. Så jag tog bort motorn. Splinesen var fulla med rostfärgad smuts, så dessa borstades rena. Samtidigt inspekterade jag det lilla man ser av vajrarna genom hålet där motorn går in. Vajrarnas plastspår är nötta och orsakar slirandet. Så det får bli ett vajerbyte framöver.
MB 230 aut -80
MB C220 Esprit -94


Return to “W202”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests