Page 1 of 1

Problem med takluckan

Posted: Fri 06 May, 2016 22:28
by MBetoile
Hej!

Jag har fått problem med takluckan på min C220 -94. Öppnar jag luckan i bakkant så vill det vänstra hörnet inte lyfta mer än till hälften så luckan står skevt. När jag sen stänger så går samma hörn för långt ner, alltså under taknivån. Höger hörn har rätt position både öppen som stängd.

Det blir också problem när jag öppnar/skjuter luckan bakåt. Då dras luckan bakåt tidigare på vänstersidan, vilket gör att luckan drar snett och stannar.

Jag tror att höger och vänster släde har kommit ur synk med varandra i glidskenorna. Vid några tillfällen har det knakat till som om något har kuggat över.

Räcker det att smörja upp och försöka köra (eller veva, vill inte bränna motorn) luckan rätt. Jag har läst någonstans att det är viktigt vilket fett man använder och att man kan få problem om man kör något universalfett. Jag känner mig lite skyldig där... :oops: Vad ska det vara för fett? Fungerar bromscylinderfett (silikon)?

Hur löser jag problemet, blir det till att plocka ner alltihopa? Byta vajrar eller något?

Mvh
Patrick

Re: Problem med takluckan

Posted: Wed 11 May, 2016 11:18
by M116
Mercedes har ett speciellt fett till takluckan. De kallar den för "Komplexfett" ,den har NLGI klass 2 och har Mercedes klassificiering 269.2
Art no: 001 989 14 51

Re: Problem med takluckan

Posted: Wed 11 May, 2016 21:58
by MBetoile
Tack!

Jag har sett på utländska MB-forum att det tydligen ska vara en rejält stor burk (och dyr).

Är det ett litiumbaserat fett? Jag har sett att de flesta rekommenderar litiumfett till takluckor.

Castrol har ett LMX li-komplexfett NLGI 2, dock med klass MB 265.1. Det kanske borde fungera?

Är det vanliga symtom på att takluckan behöver smörjas eller är det risk för att något är sönder?

Jag ska försöka få bak takluckan så pass att jag kan ta bort klädseln och se hur det ser ut. Eventuellt också lyfta av plåtluckan.

Re: Problem med takluckan

Posted: Thu 12 May, 2016 00:37
by Marie
Jag skulle misstänka att manöverarmen på lyftvinkeln på ena sidan gått ur sitt spår, då bär sig luckorna åt så här. Med lite tur kan du peta rätt den sedan du fått bort luckans innerklädsel. Har den stor tendens att hoppa ur spår då du återmonterar innerklädseln, kan du kanske hålla kvar den med en sytrådsslinga som du för ner på ena sidan luckans innerklädsel medan du skjuter in innerklädseln på plats. Annars hjälper nog på sikt bara en ny lyftvinkel.

Re: Problem med takluckan

Posted: Thu 12 May, 2016 10:04
by Lasse Bender
Marie wrote:Jag skulle misstänka att manöverarmen på lyftvinkeln på ena sidan gått ur sitt spår, då bär sig luckorna åt så här. Med lite tur kan du peta rätt den sedan du fått bort luckans innerklädsel. Har den stor tendens att hoppa ur spår då du återmonterar innerklädseln, kan du kanske hålla kvar den med en sytrådsslinga som du för ner på ena sidan luckans innerklädsel medan du skjuter in innerklädseln på plats. Annars hjälper nog på sikt bara en ny lyftvinkel.


...eller att den helt enkelt har gått av.

Re: Problem med takluckan

Posted: Thu 12 May, 2016 19:11
by MBetoile
Tack för tipsen! Jag återkommer med orsaken och resultatet när jag har undersökt takluckan mer.

Re: Problem med takluckan

Posted: Sun 15 May, 2016 17:36
by MBetoile
Nu har jag kollat på takluckan. Jag hittade inga skador på mekaniken, turligt nog. Däremot bekräftades mina misstankar att höger och vänster glidskor inte synkar. Jag såg nu när jag körde luckan utan klädsel att jackmarkeringen i vänster glidsko inte kalibrerar med "nollstrecket" på glidskenan. Beroende på vilket håll jag kör luckan kan jacket stanna både före eller efter strecket. Detta beror på att vajrarna slirar på splinesen på motorn. Så jag tog bort motorn. Splinesen var fulla med rostfärgad smuts, så dessa borstades rena. Samtidigt inspekterade jag det lilla man ser av vajrarna genom hålet där motorn går in. Vajrarnas plastspår är nötta och orsakar slirandet. Så det får bli ett vajerbyte framöver.