Har blivit inblandad i uppstart en lågmilad C180 från 1999 som ej varit körd på fyra år. Funderar nu på vad som är lämpliga åtgärder förutom att sätta in ett nytt batteri.
Jag har läst på en tysk site att gaspedalen måste kalibreras när bilen varit strömlös genom att med tändningen påslagen föra gaspedalen sakta ned och upp och därefter slå av tändningen. Finns det fler "indiska reptrick" eller annat på denna modell, som är lämpliga innan körning?
(Jag är ju väl bekant med 80-tals MB men nybörjare när det gäller de moderna elektroniska bilarna, så någon får gärna förklara varför man skall kalibrera gaspedalen efter strömlöshet.)
C180 1999 - ej körd på fyra år
Re: C180 1999 - ej körd på fyra år
Dra ur kablaget till bränslepumpen eller hitta säkringen till den, så att den får bygga lite oljetryck innan den smäller igång. Har för mig det är rätt hög tomgång när de är kalla, typ 1300rpm, inte så kul utan olja i ventilmaskineriet...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: C180 1999 - ej körd på fyra år
Tack, för tips. Bilen fick också lite "Redline" och går som en dröm, förutom "ståplattor" på däcken.
Re: C180 1999 - ej körd på fyra år
Menar du redline som i att du körde den till rödmarkeringen på varvräknaren eller?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: C180 1999 - ej körd på fyra år
W202 efter -96 fick elektronisk gaspedal. Det är inte själva gaspedalen som behöver kalibreras utan elektroniken till den 5-vxl. automatlådan (722.6). Detta gör man just med gaspedalen, kanske det du menade.
Men har nu bilen varit strömlös en längre tid så är elektroniken till lådan nollställd och när du börjar köra med bilen kommer gaspedalsläge, varvtal och växlingar att läggas till minnet och ju mer du kör, desto mer "anpassar sig" växlingarna till din körstil.
För övrigt så har jag startat bilar som stått långt mycket längre än 4 år. Det jag brukar göra är att tömma tanken på gammal bensin, kontrollera att inga bränsleslangar läcker, kolla så bromsoken inte kärvar, ser man spår efter gnagare i motorutrymmet eller i kupen bör man även se över elkablar innan uppstart.
En större service är att föredra ganska omgående efter uppstart. Detta för att upptäcka fel på detaljer som torkar ut eller åldras utan att bilen används, såsom däck, gummibussningar i hjulupphängningar, kylslangar, bromsslangar eller glykol, samt bromsvätska.
Lycka till!
Men har nu bilen varit strömlös en längre tid så är elektroniken till lådan nollställd och när du börjar köra med bilen kommer gaspedalsläge, varvtal och växlingar att läggas till minnet och ju mer du kör, desto mer "anpassar sig" växlingarna till din körstil.
För övrigt så har jag startat bilar som stått långt mycket längre än 4 år. Det jag brukar göra är att tömma tanken på gammal bensin, kontrollera att inga bränsleslangar läcker, kolla så bromsoken inte kärvar, ser man spår efter gnagare i motorutrymmet eller i kupen bör man även se över elkablar innan uppstart.
En större service är att föredra ganska omgående efter uppstart. Detta för att upptäcka fel på detaljer som torkar ut eller åldras utan att bilen används, såsom däck, gummibussningar i hjulupphängningar, kylslangar, bromsslangar eller glykol, samt bromsvätska.
Lycka till!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests