En esperit
En esperit
Hej jag har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på. Min far har en W202 Esperit med den manuella lådan och hur ovanlig är den?
Re: En esperit
Den är definitivt inte "unik", om det är det du är ute och far efter. Esprit var ett av de billigaste utrustningspaketen om jag förstått det rätt. Det är som en enklare "avantgarde" dvs lägre fjädring och lite "sportiga" detaljer som annat tyg på stolarna och läderratt och växelspaksknopp. De var väldigt vanliga på blocket för några år sedan men nu har de flesta nog skickats till den stora skrotgården i himlen.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Hedersmedlem
- Posts: 1202
- Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32
Re: En esperit
Esprit är en Basic fast sänkt,Basic blev Classic senare i produktionen.
Re: En esperit
Aa för den vi har är den med V6an i och läste någonstans på nättet att den med manuel låda ej var ämnad för Sverige. För en kollega sa att de var en av få i hela sverige. Därför jag frågar är för om de är värt att rädda den eller dags att skrota den. Den är ju från 98
Re: En esperit
Mercedes skrotar man för att de är upprostade, inte för att de är gamla....
1998 är ju en nästan ny bil dessutom, bara 20 år. Det är ju ingenting för Daimler som tillverkat bilar sedan 1886.
1998 är ju en nästan ny bil dessutom, bara 20 år. Det är ju ingenting för Daimler som tillverkat bilar sedan 1886.
Re: En esperit
Om man hittar manuellt växlade bilar med V6:a är de ofta privatimporterade, så långt kan det stämma. Men en snikutrustad tomhylsa kan ju vara unik på olika sätt utan att den är värd något. Och som Marie säger är en 1998:a inte en speciellt gammal bil. Du får spara den till den är cirka 40 år, det är där de enklare modellerna börjar stiga i värde (om de är i bra skick och orenoverade). En 77:as snikutrustad W123:a med minsta motorn kan vara värd en del idag. En häckig C-klass eller 190E från 90-talet är inte värd mer än bruksvärdet.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: En esperit
Tack för svaren då blir de skroten för den då som gäller :/ vilket är synd men den kommer va upprostad om 40 år då :/
Re: En esperit
Thyzze wrote:Tack för svaren då blir de skroten för den då som gäller :/ vilket är synd men den kommer va upprostad om 40 år då :/
Jag tror att torake övertolkade mitt uttalande en aning. En väl fungerande bruksbil som rosten inte knaprat våldsamt på skulle jag för min del aldrig skrota. Allt hänger ju på i vilket skick bilen i fråga befinner sig. En tokrostig S124, manuell 200TE, som den jag ärvde efter far, sådant skickar även jag till skrot om än med stor vånda och smärta.
Och det är ju bara TJUGO år kvar tills den omtalade 202:an är 40 år....
Re: En esperit
Innan du skickar den på skrot, det finns en kul grej att göra - eftersom den är reggad med V6an och manuell låda, kasta i en 3,2-liters V6a istället, och programmera om styrboxen. Blir en sportig sak att åka med! Besiktningen kommer inte märka att motorn är bytt, och 214hk eller vad det är i m112 3,2 gör att den skottar på bra!
Om det nu verkligen är en C240 alltså
Om det nu verkligen är en C240 alltså
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: En esperit
Det var definitivt en aspekt som gör att den borde gå att sälja för några hundringar mer än skrotaren bjuder...
Försök sälja bilen här på forumet, det finns troligen nån vildskalle här som hoppar på det projektet om inte rosten är alltför svår!!!
Försök sälja bilen här på forumet, det finns troligen nån vildskalle här som hoppar på det projektet om inte rosten är alltför svår!!!
Re: En esperit
torake wrote:En 77:as snikutrustad W123:a med minsta motorn kan vara värd en del idag.
Jag har en 76-a snikutrustad W123:a med minsta motorn. Är det bättre eller sämre än 77-a?
Re: En esperit
jarlh wrote:torake wrote:En 77:as snikutrustad W123:a med minsta motorn kan vara värd en del idag.
Jag har en 76-a snikutrustad W123:a med minsta motorn. Är det bättre eller sämre än 77-a?
Bättre.
- 76 var första årgången och din bil kan vara en sk. 0-serie bil. Dessa brukar bli åtråvärda. Dessutom var just - 77 en väldigt vanlig årsmodell på W123 i Sverige.
Dessa faktorer kan ha betydelse på värdet, dock är bilens skick, dokumentation, mil och utrustning av större betydelse.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??
Re: En esperit
M116 wrote:Bättre.
- 76 var första årgången och din bil kan vara en sk. 0-serie bil. Dessa brukar bli åtråvärda. Dessutom var just - 77 en väldigt vanlig årsmodell på W123 i Sverige.
Hur vet man om det är en 0-seriebil?
(Ursäkta sent svar...)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests