Man kan nog säga att oavsett bilmärke så dras AC systemen med samma bekymmer. Generellt är kvalitén på bilkyla tämligen usel.
MVH Calle
AC!!! Jag svettas ihjäl!!!
Re: AC!!! Jag svettas ihjäl!!!
Ett eventuellt läckage beror väl också på hur långt bilen rullat?
Vår nuvarande bil är 7 år gammal(sedan den producerades) och har rullat 5800 mil. Den har inte det minsta spår av läckage.
Senior har haft ett antal fabriksnya Mercedes som han haft c:a 8-10 år. Då har de rullat c:a 10-15000 mil. Ingen av dessa har haft något läckage på dessa år/mil.
Syrrans S203 var c:a 10 år gammal och hade rullat c:a 15000 mil när de sålde den. Då hade systemet så smått börjat tappa kyleffekten.
Jag har haft några äldre mercor(W201 och C124) som varit c:a 15 år gamla och rullat c:a 15-20000 mil. samtliga av dessa har haft läckage i systemen som krävt åtgärder(kondensor och/eller kompressor).
Baserat på ovanstående antar jag, grovt räknat, att a/c systemet i en Mercedes börjar behöva åtgärder någonstans efter 10 år och/eller 15000 mil.
Vår nuvarande bil är 7 år gammal(sedan den producerades) och har rullat 5800 mil. Den har inte det minsta spår av läckage.
Senior har haft ett antal fabriksnya Mercedes som han haft c:a 8-10 år. Då har de rullat c:a 10-15000 mil. Ingen av dessa har haft något läckage på dessa år/mil.
Syrrans S203 var c:a 10 år gammal och hade rullat c:a 15000 mil när de sålde den. Då hade systemet så smått börjat tappa kyleffekten.
Jag har haft några äldre mercor(W201 och C124) som varit c:a 15 år gamla och rullat c:a 15-20000 mil. samtliga av dessa har haft läckage i systemen som krävt åtgärder(kondensor och/eller kompressor).
Baserat på ovanstående antar jag, grovt räknat, att a/c systemet i en Mercedes börjar behöva åtgärder någonstans efter 10 år och/eller 15000 mil.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Re: AC!!! Jag svettas ihjäl!!!
320;in har 10 år och +120000 mil på mätaren och det är inget gjort åt ac;n men kondensorn börjar ha sett sina bästa dagar.
Re: AC!!! Jag svettas ihjäl!!!
carl rapp wrote:Det har aldrig varit tal om att seriöst läcktesta genom att vacuum suga men som jag sade innan lyckas du aldrig suga ner systemet till en acceptabel nivå med även än ganska liten läcka. Jag har kört över anläggningen på min bil med sniffer nu och där är inga mätbara läckage.
Att en ac anläggning på en bil håller i 10 år är väldigt ovanligt. Ofta ger dom upp redan efter 3-5 år när kondensorn korroderat upp.
Min AC kommer absolut inte hålla 10 år till men jag är helt säker på att jag har det svalt och skönt hela sommaren och hösten. Sedan får vi se status till nästa vår
Det blir väldigt dyrt för alla dem som skall hålla sin ac i nyskick och 100% tät oavsätt ålder och miltal. Det blir till att alltid byta tätningar, kondensor, exp ventil, kompressor, rör förångare innan slitage uppstår. Jag nöjer mig i alla fall med att allt fungerar till en rimlig kostnad och kanske 99% tät och svalt och skönt :).
MVH Calle
Ett litet tips, eller eventuellt tips.
Hag har bytt mängder av lock till torkfiltret på w203 som har den kondensorn med insatsfilter. Det ärgar runt högtrycksanslutningen.
Kolla där! Ett nytt komplett lock med ventil går på dryga 200kr.
Lätt att kolla med såpaspray om man inte har tillgång till sniffare. Häll bara i lite såpalösning i urgröpningen runt serviceventilen så ska du se att det bubblar
/Mats
VW Golf Alltrack TDI, '17
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
VW Golf SC TGI, ' 15
MB E270t cdi '05 Avantgarde *såld*
MB C200 '94 Esprite *såld*
MB E240t '01 Classic *såld*
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest