Hackar vid gaspådrag vid låga varv

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
Eliaz
Prospect
Prospect
Posts: 31
Joined: Sat 11 Sep, 2010 16:17
Location: Pajala
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby Eliaz » Sat 21 Apr, 2012 12:26

pasi wrote:
torake wrote:
Eliaz wrote:Min bil brukar som också "slira" vid gaspådrag. Men upplever de bara när bilen är kall ? Kan de ha med det att göra ? Bilen är en 230k 04b som gått 9500mil.
Mvh Elias

Byt olja som rekommenderat ovan!

och separera automatoljekylningen från motorkylaren är mitt tips.

Hur gör man för att separera de? är de något man kan göra själv eller ? :)
Mercedes C230 Kompressor 2005
Mercedes E250 Diesel 1992

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby pasi » Sat 21 Apr, 2012 12:42

du sätter en extern kylare bara för automatlådan, typ en sådan:
http://oljetillsatser.se/oljekyl

Däremot som du ser på bilderna så är det vanliga slangklämmor för slangarna, kommer nog inte att hålla så man får leta efter en kylare som har gänganslutningar och sen åka till nån firma som kan tillverka slangarna från kylaren till bilens automatlådans slangar så dom passar ihop.. det är lite procedur i det hela, men börja med att köpa nån kylare med gänganslutningar sen åker du med bilen till hydroscand eller nån anna firma som tillverkar hydraulslangar så kan dom tillverka slangar med koppling som passar till din köpta kylare samt att dom får kolla gängan på bilens original slang så den passar att skarva med bilens slangar. Jag ska göra samma sak på min S210, vet dock inte om det är samma anslutningar på din w203 som min S210..

Detta kan man göra själv, men det kräver lite meckande för att få ihop det sen, sen ska man ju kolla oljenivån i lådan efter operationen, du ska ha en oljesticka till det som finns att köpa för nån hundring på mb.

Och som det har diskuterats i en annan tråd här så är placeringen av kylet viktigt för att den ska kyla bra sen.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Eliaz
Prospect
Prospect
Posts: 31
Joined: Sat 11 Sep, 2010 16:17
Location: Pajala
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby Eliaz » Sat 21 Apr, 2012 13:45

Okej okej ska ta å kika närmare på detta :)
Mercedes C230 Kompressor 2005
Mercedes E250 Diesel 1992

trucker164

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby trucker164 » Mon 23 Apr, 2012 09:50

pasi wrote:du sätter en extern kylare bara för automatlådan, typ en sådan:
http://oljetillsatser.se/oljekyl

Däremot som du ser på bilderna så är det vanliga slangklämmor för slangarna, kommer nog inte att hålla så man får leta efter en kylare som har gänganslutningar och sen åka till nån firma som kan tillverka slangarna från kylaren till bilens automatlådans slangar så dom passar ihop.. det är lite procedur i det hela, men börja med att köpa nån kylare med gänganslutningar sen åker du med bilen till hydroscand eller nån anna firma som tillverkar hydraulslangar så kan dom tillverka slangar med koppling som passar till din köpta kylare samt att dom får kolla gängan på bilens original slang så den passar att skarva med bilens slangar. Jag ska göra samma sak på min S210, vet dock inte om det är samma anslutningar på din w203 som min S210..

Detta kan man göra själv, men det kräver lite meckande för att få ihop det sen, sen ska man ju kolla oljenivån i lådan efter operationen, du ska ha en oljesticka till det som finns att köpa för nån hundring på mb.

Och som det har diskuterats i en annan tråd här så är placeringen av kylet viktigt för att den ska kyla bra sen.


Det är ganska stor fläns på dessa så det är inte helt säkert att det INTE fungerar med dessa slangklammer men det blir i ändan mot v-lådan som problemet ligger.
Dessa kylare går utmärkt att använda på tex cheva pickuper då man drar mycket för deras kylare till motor och låda är för små

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby pasi » Sat 28 Apr, 2012 09:25

Jo exakt, och den nedre anslutningen till kylaren är iaf slang till direkt, dvs inget metallrör som till översta anslutningen. Översta anslutningen kan man alltid bara kapa metallröret och ansluta slangen från nya kylet till (kanske behövs adapter till slangen) men det är värre med nedre anslutningen i.o.m att det inte är nåt rör..
Detta gäller alltså W/S210..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby hajo70 » Sun 15 Sep, 2013 20:13

Sedan några månader tillbaka är samma hackande tillbaka. Och nu börjar det kännas ordentligt. Inklusive när jag lade i backen idag efter 25mils motorvägskörning så slirade den någon sekund eller två innan den gick i. Händer vid snabb körning likväl som vid långsam körning men framför allt vid gaspådrag och om det är lite uppför. Normal soppaförbrukning. Inga varningslampor.

Känns ju helt sjukt att det uppstått igen. Mindre än 2 år och 2000 mil sedan reparationen. Försökte få Benz att ta det på garanti men den hade gått ut för jobbet.

Kör fullständigt normalt, inga tunga släp. 8500 mil totalt. Funderar på om det kan vara att jag lite då och då motorbromsar med den, absolut inte med några höga varvtal som resultat men dock?

Andra ideer på orsak och vad man kan göra? Antar att det bara är att släpa sig iväg till en verkstad och hoppas (!) på att de vet vad det är och vad de gör. MB tydligen inte.
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby hajo70 » Fri 11 Oct, 2013 14:37

Samma sak hade uppstått igen. Verkstaden tog kostnaden för jobbet. Lite märkligt men jag ifrågasätter det inte utan hoppas att det blev rätt den här gången :lol:
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest