Rostproblem S203

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rostproblem S203

Postby vic viper » Tue 08 Jul, 2014 21:31

Jag drar igenom kedjan, kräver ett specialverktyg, släpan mellan kamdreven är den enda som byttes, det är sällan de två andra är slitna.

Lossar bara allt bråte mellan motor och kylare för att enkelt kunna dra runt veven, sedan ventilkåpa och bröstkåpan på toppen.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Rostproblem S203

Postby Fotografen » Tue 08 Jul, 2014 23:12

Hur bökigt är det att byta kedja på m112 med den metoden? Risk att balansaxeln hamnar fel?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Rostproblem S203

Postby torake » Wed 09 Jul, 2014 08:35

Som fakturan visar så byttes ju min kedja vid 18' mil, men grejen är den att jag har rassel 1-2s vid uppstart, och nu har bilen gått 22,5'.

På andra kedjetransmissioner, t.ex. motorcyklar så byter man ju alltid kedja och drev samtidigt, eftersom drevens delning slits in till den slitna kedjan, och om man byter bara endera så jobbar delarna snabbt på att slita in den nya delen så att den får samma delning som den gamla.

Frågan är: är det konstgjord andning att bara byta kedjan, behövs det ändå bytas alla kedjor och drev, 4-5' mil senare?

Vic (eller någon annan), hur ser det ut ett några tusen mil efter ni bytt kedjan? Håller den andra och tredje kedjan lika länge som den första?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rostproblem S203

Postby vic viper » Wed 09 Jul, 2014 10:52

Vi har hittills aldrig haft återkommande problem efter att enbart bytt kedjan, naturligtvis beror det på hur mycket dreven är slitna, men genom en okulär besiktning kan man enkelt se hur pass slitna dreven är.

Det brukar röra sig om principen allt eller inget, antingen är dem totalslut eller så syns det knappt att de rullat, vet faktiskt inte varför det blir så.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Rostproblem S203

Postby MB S-KLASSE » Wed 09 Jul, 2014 11:30

Enkelkedjan känns som en konstruktionsmiss och ett "orosmoment"

Blir ingen affär med S203 C180 kombin. Kedjan förmodligen ej bytt , irriterande gnissel i bakvagnen ,slitna däck,ägaren slarvat bort reg bevisen, samt för högt pris gjorde att jag avstår just nu.
Sen får jag lite dåliga "vibbar" av att en bil varit till salu i snart 2 mån och är fortfarande osåld.

Kollade även in en C180 2001:a med M111.......... men rosten slagit till i varenda skärmkant och allmänt
rostblåsor här och var. Lätt beslut att avstå den bilen

Det är uppenbarligen 2004 och nyare som gäller om man vill ha rostfritt

Sneglar lite på diesel W203...... 200/220CDI måste väl ändå ha dubbelkedja ? Eller har man snålat in
även på dieselmotorerna ?
Ngn som vet ?
W212, W204, W169

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Rostproblem S203

Postby torake » Wed 09 Jul, 2014 14:05

Dieslarna har inga problem med kamdrivningen. Betänkt att 200/220 CDI är "taxi-motorer" om det hade varit lika stora problem med dom hade taxiåkarna slutat köra mercedes för länge sedan. Spridarbyte och spridartätningsbyte samt rengöring av EGR:en är väl det man hör om och det är vid 30-50.000 mil nånstans.

Grejen är att det inte finns lika mycket dieslar att välja på, kollar man på blocket idag, W203 2004-2007 så är det 130 bensinare och bara 50 dieslar till salu i hela Sverige.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Rostproblem S203

Postby MB S-KLASSE » Wed 09 Jul, 2014 14:44

Och vill man bara ha med manuell låda ,som jag vill så blir utbudet ännu mer begränsat
W212, W204, W169

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rostproblem S203

Postby Jim Profit » Mon 11 Aug, 2014 20:27

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.. Letar en billig bruksbil och hittade denna, kan det vara något? Vad bör man kolla upp/se upp med på denna modell?

Har den också problem med kamkedja?

http://www.blocket.se/helsingborg/Merce ... ?ca=11&w=3

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Rostproblem S203

Postby Bullmerca » Mon 11 Aug, 2014 21:12

Jim Profit wrote:Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.. Letar en billig bruksbil och hittade denna, kan det vara något? Vad bör man kolla upp/se upp med på denna modell?

Har den också problem med kamkedja?

http://www.blocket.se/helsingborg/Merce ... ?ca=11&w=3


Ja, alla med M271 har detta problem.
CLS350CDI 4Matic

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rostproblem S203

Postby Jim Profit » Tue 12 Aug, 2014 09:16

Bullmerca wrote:
Jim Profit wrote:Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.. Letar en billig bruksbil och hittade denna, kan det vara något? Vad bör man kolla upp/se upp med på denna modell?

Har den också problem med kamkedja?

http://www.blocket.se/helsingborg/Merce ... ?ca=11&w=3


Ja, alla med M271 har detta problem.


Ok, så man kan räkna med att få åka på en kostnad på 10-20 000 för byte då om jag förstått rätt. Vid vilka mil kan man räkna med att det börjar strula?
Brukar det förvarna/låta mycket innan eller riskerar man motorras?

Något annat att tänka på på denna bil som kan bli dyrt/strula?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Rostproblem S203

Postby torake » Tue 12 Aug, 2014 10:04

Jimmy, ta och läs igenom de 10 första trådarna i W203-kategorin så får du mycket kött på benen:

viewforum.php?f=57

En 203:a är ingalunda en problemfri bil, kräver en hel del tid på verkstad årligen för att gå framåt och komma igenom de besiktningarna.

På bilen du länkar till är det väl främst vevhusventilationen, kamkedjan, framvagnen, bakvagnen och så klart rost som primärt måste hållas i schack.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Jim Profit
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2195
Joined: Sat 28 May, 2005 20:14
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rostproblem S203

Postby Jim Profit » Tue 12 Aug, 2014 10:52

torake wrote:Jimmy, ta och läs igenom de 10 första trådarna i W203-kategorin så får du mycket kött på benen:

viewforum.php?f=57

En 203:a är ingalunda en problemfri bil, kräver en hel del tid på verkstad årligen för att gå framåt och komma igenom de besiktningarna.

På bilen du länkar till är det väl främst vevhusventilationen, kamkedjan, framvagnen, bakvagnen och så klart rost som primärt måste hållas i schack.


Känns som om det nästan räckte med att läsa din sammanfattning för att bli avskräckt! :lol:
Tack för tipset!

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Rostproblem S203

Postby MB S-KLASSE » Tue 12 Aug, 2014 10:52

torake wrote:Jimmy, ta och läs igenom de 10 första trådarna i W203-kategorin så får du mycket kött på benen:

viewforum.php?f=57

En 203:a är ingalunda en problemfri bil, kräver en hel del tid på verkstad årligen för att gå framåt och komma igenom de besiktningarna.

På bilen du länkar till är det väl främst vevhusventilationen, kamkedjan, framvagnen, bakvagnen och så klart rost som primärt måste hållas i schack.


Tillverkningsår: 2005, är ju en klart bättre årgång vad gäller rosten
Tillverkningsår 2001-ca okt 2003 = Stora rostproblem !!!
Har kikat på flera bilar och samtliga före 2004 har början till eller är tidigare rostlagade/omlackerade

Kamkedjebyte på 10-20 kkr går att få betydligt billigare
W212, W204, W169

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Rostproblem S203

Postby torake » Tue 12 Aug, 2014 11:17

Nu är ju inte detta specifikt för W203 men rosten drabbar ju även annat än karossen, t.ex. detaljer i hjulupphängningarna, bromssköldarna etc. Fjädrarna till mina p-bromsar rostade genom bromssköldarna bak, då släpper backarna vilket resulterar i kärvande p-broms vilket resulterar i underkänd besiktning.

Broms- och bränslerören skyddas av plastsköldar undertill på W203, alltid nåt positivt.

Jag och frugan använder två bilar parallellt, C208 16 år gammal och 19.000 mil och S203 11 år gammal 22500 mil. S203:an är det i stort sett ALLTID något fel på medan C208:an i stort sett ALDRIG har något fel. Men det kan ju vara tur/otur med de specifika exemplaren, så klart.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: Rostproblem S203

Postby MB S-KLASSE » Tue 12 Aug, 2014 12:01

Gäller ju som alltid (oavsett bilmodell) hitta rätt bil
och inte ha bråttom............ jag söker än efter det "rätta" W203 alt W204 exemplaret 8)
W212, W204, W169


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests