Hallå där,
Min bil känns som om "drivningen slirar" när jag gör gaspådrag från lite lägre varv. Framför allt är det tydligt i lugn motorvägsfart om man gasar på, oavsett om det är en lite lätt tryckökning på gaspedalen eller om man trycker ned den fullt. Efter någon sekund eller två hackar det till i bilen ("slirar") och sedan är allt som vanligt igen.
Det är en 2003a med automat och 6500 mil på mätaren dvs den har stått ganska mycket...
Någon ide om vad det kan vara och om man i så fall såsom lagom händig och road fixar själv?
Kan ju också passa på att fråga, om en verkstad måste ta hand om det och jag inte lämnar det till en MB-verkstad utan något billigare, ryker min rostskyddsgaranti då?
Håkan
Hackar vid gaspådrag vid låga varv
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 143
- Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
- Location: Hägersten, Stockholm
- Contact:
Hackar vid gaspådrag vid låga varv
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 143
- Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
- Location: Hägersten, Stockholm
- Contact:
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Puffar upp den. Något förslag någon?
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 143
- Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
- Location: Hägersten, Stockholm
- Contact:
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Var tydligen momentomvandlaren mellan automaten och motorn vilket går på vagnskadegarantin men det är klart, jag får ju betala självrisken... Men med tanke på att omvandlaren går på automatlådeoljan och de inte bytt oljan vid 6000mil som de tydligen ska och jag nu, 800mil senare, får problem funderar jag på om jag ska bråka lite med dem och försöka få dem att ta den kostnanden. Vad tror ni, skulle det kunna funka?
Håkan
Håkan
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Det enda jag kan tänka mig kan knäcka en momentomvandlare är sprickor i turbinen till följd av materialfel. Är nog svårt att härleda till oljan. Det är bara för taxi som byte var 6000:e är specificerat i böckerna, för vanliga personbilar är det frivilligt. Kan ju ha ändrats sedan min 203:a passerade 6000 i och för sig... Från början var den "sealed for life", dvs oljan skulle aldrig bytas.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 143
- Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
- Location: Hägersten, Stockholm
- Contact:
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Darn...
Note taken
Note taken
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 143
- Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
- Location: Hägersten, Stockholm
- Contact:
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Verkstadens förklaring är att det - framför allt på tidiga modeller - kunde komma in glykol i oljan via kylaren vilket då skulle skada turbinen. Därför rekommenderar man numera oljebyte vid 6000mil (något som ju inte gjordes på min). Vid reparation byter man därför också ut kylaren och spolar ur systemet.
Intressant att jag ska behöva betala detta (om än endast självrisken på vagnskadeförsäkringen).
Noteras kan också att båda mina bakfjädrar var brustna. Efter 6800 mil huvudsakligen på motorväg och utan tunga lass eller släp, körda enbart av mina föräldrar och mig. Märkligt...
Dyrt att köra kvalitetsbil
Intressant att jag ska behöva betala detta (om än endast självrisken på vagnskadeförsäkringen).
Noteras kan också att båda mina bakfjädrar var brustna. Efter 6800 mil huvudsakligen på motorväg och utan tunga lass eller släp, körda enbart av mina föräldrar och mig. Märkligt...
Dyrt att köra kvalitetsbil
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Detta hade ju mest troligt hittats om man hade tappat ut oljan och tittat vid 6000 mil, alltså att ATF:en inte ser ok ut, så hade man kunnat åtgärda det innan turbinen rasade. Men det är ju lätt att vara efterklok. Jag tycker som du att MB skulle tagit detta på goodwill.
Vad gäller fjädrarna, de är ju en slitdetalj, är det minsta imperfektion i materialet så brister de förr eller senare. Som tur är är de inte så dyra eller svåra att byta.
Vad gäller fjädrarna, de är ju en slitdetalj, är det minsta imperfektion i materialet så brister de förr eller senare. Som tur är är de inte så dyra eller svåra att byta.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
-
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 143
- Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
- Location: Hägersten, Stockholm
- Contact:
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Och där gick ena framfjädern. Tydligen har fjädrarna på min bil en livslängd på 7000 mil! Kanske man borde byta den andra framfjädern när man ändå håller på...
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
180K -03
SLK350 -12
Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Självklart byter du båda fjädrarna fram när du ändå håller på
kan bli lite lätt konstigt med 3 nya och 1 gammal
Men ska fjädrarna inte hålla mer en 7 tusen verkar lite latjo
som sagt dyrt att köra kvalitets bil.....
kan bli lite lätt konstigt med 3 nya och 1 gammal
Men ska fjädrarna inte hålla mer en 7 tusen verkar lite latjo
som sagt dyrt att köra kvalitets bil.....
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Min bil brukar som också "slira" vid gaspådrag. Men upplever de bara när bilen är kall ? Kan de ha med det att göra ? Bilen är en 230k 04b som gått 9500mil.
Mvh Elias
Mvh Elias
Mercedes C230 Kompressor 2005
Mercedes E250 Diesel 1992
Mercedes E250 Diesel 1992
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Eliaz wrote:Min bil brukar som också "slira" vid gaspådrag. Men upplever de bara när bilen är kall ? Kan de ha med det att göra ? Bilen är en 230k 04b som gått 9500mil.
Mvh Elias
Byt olja som rekommenderat ovan!
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Växellådsoljan är det ni menar va ?
Mercedes C230 Kompressor 2005
Mercedes E250 Diesel 1992
Mercedes E250 Diesel 1992
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
Eliaz wrote:Växellådsoljan är det ni menar va ?
ja.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
swehjo wrote:Verkstadens förklaring är att det - framför allt på tidiga modeller - kunde komma in glykol i oljan via kylaren vilket då skulle skada turbinen. Därför rekommenderar man numera oljebyte vid 6000mil (något som ju inte gjordes på min). Vid reparation byter man därför också ut kylaren och spolar ur systemet.
Intressant att jag ska behöva betala detta (om än endast självrisken på vagnskadeförsäkringen).
Noteras kan också att båda mina bakfjädrar var brustna. Efter 6800 mil huvudsakligen på motorväg och utan tunga lass eller släp, körda enbart av mina föräldrar och mig. Märkligt...
Dyrt att köra kvalitetsbil
dummaste förklaringen jag hört iaf, att man ska byta olja var 6000:e mil bara för att det kan bli invändig läckage i kylaren, det hjälper inte att byta olja oftare, går kylet sönder så går den ändå även hur ofta man byter olja i lådan. Jag ska separera mitt oljekyl från motorkylet på min S210:a.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv
torake wrote:Eliaz wrote:Min bil brukar som också "slira" vid gaspådrag. Men upplever de bara när bilen är kall ? Kan de ha med det att göra ? Bilen är en 230k 04b som gått 9500mil.
Mvh Elias
Byt olja som rekommenderat ovan!
och separera automatoljekylningen från motorkylaren är mitt tips.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests