Hackar vid gaspådrag vid låga varv

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby hajo70 » Sun 13 Jun, 2010 21:18

Hallå där,
Min bil känns som om "drivningen slirar" när jag gör gaspådrag från lite lägre varv. Framför allt är det tydligt i lugn motorvägsfart om man gasar på, oavsett om det är en lite lätt tryckökning på gaspedalen eller om man trycker ned den fullt. Efter någon sekund eller två hackar det till i bilen ("slirar") och sedan är allt som vanligt igen.

Det är en 2003a med automat och 6500 mil på mätaren dvs den har stått ganska mycket...

Någon ide om vad det kan vara och om man i så fall såsom lagom händig och road fixar själv?

Kan ju också passa på att fråga, om en verkstad måste ta hand om det och jag inte lämnar det till en MB-verkstad utan något billigare, ryker min rostskyddsgaranti då?

Håkan
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby hajo70 » Sat 03 Jul, 2010 17:23

Puffar upp den. Något förslag någon?
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby hajo70 » Fri 16 Jul, 2010 14:11

Var tydligen momentomvandlaren mellan automaten och motorn vilket går på vagnskadegarantin men det är klart, jag får ju betala självrisken... Men med tanke på att omvandlaren går på automatlådeoljan och de inte bytt oljan vid 6000mil som de tydligen ska och jag nu, 800mil senare, får problem funderar jag på om jag ska bråka lite med dem och försöka få dem att ta den kostnanden. Vad tror ni, skulle det kunna funka?

Håkan
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby torake » Fri 16 Jul, 2010 14:45

Det enda jag kan tänka mig kan knäcka en momentomvandlare är sprickor i turbinen till följd av materialfel. Är nog svårt att härleda till oljan. Det är bara för taxi som byte var 6000:e är specificerat i böckerna, för vanliga personbilar är det frivilligt. Kan ju ha ändrats sedan min 203:a passerade 6000 i och för sig... Från början var den "sealed for life", dvs oljan skulle aldrig bytas.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby hajo70 » Mon 19 Jul, 2010 10:48

Darn...

:cry:

Note taken :-D
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby hajo70 » Tue 17 Aug, 2010 12:27

Verkstadens förklaring är att det - framför allt på tidiga modeller - kunde komma in glykol i oljan via kylaren vilket då skulle skada turbinen. Därför rekommenderar man numera oljebyte vid 6000mil (något som ju inte gjordes på min). Vid reparation byter man därför också ut kylaren och spolar ur systemet.

Intressant att jag ska behöva betala detta (om än endast självrisken på vagnskadeförsäkringen).

Noteras kan också att båda mina bakfjädrar var brustna. Efter 6800 mil huvudsakligen på motorväg och utan tunga lass eller släp, körda enbart av mina föräldrar och mig. Märkligt...

Dyrt att köra kvalitetsbil :roll:
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby torake » Tue 17 Aug, 2010 13:16

Detta hade ju mest troligt hittats om man hade tappat ut oljan och tittat vid 6000 mil, alltså att ATF:en inte ser ok ut, så hade man kunnat åtgärda det innan turbinen rasade. Men det är ju lätt att vara efterklok. Jag tycker som du att MB skulle tagit detta på goodwill.

Vad gäller fjädrarna, de är ju en slitdetalj, är det minsta imperfektion i materialet så brister de förr eller senare. Som tur är är de inte så dyra eller svåra att byta.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

hajo70
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 143
Joined: Fri 08 Apr, 2005 18:46
Location: Hägersten, Stockholm
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby hajo70 » Wed 19 Jan, 2011 10:35

Och där gick ena framfjädern. Tydligen har fjädrarna på min bil en livslängd på 7000 mil! Kanske man borde byta den andra framfjädern när man ändå håller på...
219 -57 - http://www.mb219.com
180K -03
SLK350 -12

Was ist das wieder für ein unbekanntes Teil?
Warum tue ich mir das immer wieder aufs Neue an?
Wann höre ich endlich damit auf...

Björne sl
Proffs
Proffs
Posts: 222
Joined: Fri 23 Apr, 2010 16:13
Location: Vällingby

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby Björne sl » Wed 19 Jan, 2011 18:51

Självklart byter du båda fjädrarna fram när du ändå håller på :!:
kan bli lite lätt konstigt med 3 nya och 1 gammal :mrgreen:
Men ska fjädrarna inte hålla mer en 7 tusen verkar lite latjo :shock:
som sagt dyrt att köra kvalitets bil.....

Eliaz
Prospect
Prospect
Posts: 31
Joined: Sat 11 Sep, 2010 16:17
Location: Pajala
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby Eliaz » Wed 18 Apr, 2012 18:15

Min bil brukar som också "slira" vid gaspådrag. Men upplever de bara när bilen är kall ? Kan de ha med det att göra ? Bilen är en 230k 04b som gått 9500mil.
Mvh Elias
Mercedes C230 Kompressor 2005
Mercedes E250 Diesel 1992

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby torake » Wed 18 Apr, 2012 18:50

Eliaz wrote:Min bil brukar som också "slira" vid gaspådrag. Men upplever de bara när bilen är kall ? Kan de ha med det att göra ? Bilen är en 230k 04b som gått 9500mil.
Mvh Elias

Byt olja som rekommenderat ovan!

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Eliaz
Prospect
Prospect
Posts: 31
Joined: Sat 11 Sep, 2010 16:17
Location: Pajala
Contact:

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby Eliaz » Wed 18 Apr, 2012 18:57

Växellådsoljan är det ni menar va ?
Mercedes C230 Kompressor 2005
Mercedes E250 Diesel 1992

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby torake » Wed 18 Apr, 2012 21:35

Eliaz wrote:Växellådsoljan är det ni menar va ?

ja.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby pasi » Sat 21 Apr, 2012 12:09

swehjo wrote:Verkstadens förklaring är att det - framför allt på tidiga modeller - kunde komma in glykol i oljan via kylaren vilket då skulle skada turbinen. Därför rekommenderar man numera oljebyte vid 6000mil (något som ju inte gjordes på min). Vid reparation byter man därför också ut kylaren och spolar ur systemet.

Intressant att jag ska behöva betala detta (om än endast självrisken på vagnskadeförsäkringen).

Noteras kan också att båda mina bakfjädrar var brustna. Efter 6800 mil huvudsakligen på motorväg och utan tunga lass eller släp, körda enbart av mina föräldrar och mig. Märkligt...

Dyrt att köra kvalitetsbil :roll:

dummaste förklaringen jag hört iaf, att man ska byta olja var 6000:e mil bara för att det kan bli invändig läckage i kylaren, det hjälper inte att byta olja oftare, går kylet sönder så går den ändå även hur ofta man byter olja i lådan. Jag ska separera mitt oljekyl från motorkylet på min S210:a.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hackar vid gaspådrag vid låga varv

Postby pasi » Sat 21 Apr, 2012 12:11

torake wrote:
Eliaz wrote:Min bil brukar som också "slira" vid gaspådrag. Men upplever de bara när bilen är kall ? Kan de ha med det att göra ? Bilen är en 230k 04b som gått 9500mil.
Mvh Elias

Byt olja som rekommenderat ovan!

och separera automatoljekylningen från motorkylaren är mitt tips.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests