vilken motor är mest alround ?

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

vilken motor är mest alround ?

Postby kungen » Thu 10 Feb, 2011 07:02

dessa motorer undrar jag över
230 v6 204hk,230 kompressor 191hk
320 218hk,280 231hk
vilken är mest alround ?
dvs vi kör en del korta sträckor
och mycket motorväg.
sen drar vi husvagn på sommaren
vilken hadde passat bäst tror ni ?
vet att kompressorn varvar en del
vet ej hur dom andra motorerna är
billigast i service ?
är det 8 liter olja i alla 6or ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby snowman » Thu 10 Feb, 2011 11:10

Hur många mil blir det ungefär per år?
Med tanke på husvagns dragningen så blinkar diesel lampan för mig. :-)
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby kungen » Thu 10 Feb, 2011 15:36

snowman wrote:Hur många mil blir det ungefär per år?
Med tanke på husvagns dragningen så blinkar diesel lampan för mig. :-)

ca 2000mil totalt på 1år
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby kungen » Sun 13 Feb, 2011 11:57

ni som har någon av motorerna i eran bil vad tycker ni ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby torake » Sun 13 Feb, 2011 18:44

Du har ju lilla v6an själv så du vet ju hur den är. Alla de du räknar upp är lågt växlade och surriga utom möjligen 320:n.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby kungen » Sun 13 Feb, 2011 20:48

torake wrote:Du har ju lilla v6an själv så du vet ju hur den är. Alla de du räknar upp är lågt växlade och surriga utom möjligen 320:n.

jasså dom varvar mer än den jag har ?
tänkte på att dra husvagn med vilken har bäst vrid ?
vad är det för v6a i c230in ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby torake » Mon 14 Feb, 2011 15:43

kungen wrote:jasså dom varvar mer än den jag har ?
tänkte på att dra husvagn med vilken har bäst vrid ?
vad är det för v6a i c230in ?


Du har väl minsta sexan i din c240? I min e240 är det jäkligt låg slutväxel, och ändå behöver den växla ner i motlut. Har för mig det är typ 3000rpm vid 120km/h. Ungefär samma som min c230 kompressor. Och c230 v6 förutsatte jag var en nedstrokad M272:a, den lär väl inte vara något under av vridstyrka på låga varv. Fanns bara nått enstaka år (06-07?) i W203 för övrigt.
Samtliga ovanstående ligger runt 240-260Nm i vrid utom 320:n som har över 300Nm, och med 5-stegade automaten har mb valt låg slutväxel av någon anledning.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby kungen » Tue 15 Feb, 2011 06:53

torake wrote:
kungen wrote:jasså dom varvar mer än den jag har ?
tänkte på att dra husvagn med vilken har bäst vrid ?
vad är det för v6a i c230in ?


Du har väl minsta sexan i din c240? I min e240 är det jäkligt låg slutväxel, och ändå behöver den växla ner i motlut. Har för mig det är typ 3000rpm vid 120km/h. Ungefär samma som min c230 kompressor. Och c230 v6 förutsatte jag var en nedstrokad M272:a, den lär väl inte vara något under av vridstyrka på låga varv. Fanns bara nått enstaka år (06-07?) i W203 för övrigt.
Samtliga ovanstående ligger runt 240-260Nm i vrid utom 320:n som har över 300Nm, och med 5-stegade automaten har mb valt låg slutväxel av någon anledning.

har för mig att mina siffror ser ut så här 3000rpm 130km/h
men 320 borde vara hyffsad dragare ?
hur är 280in med 230hk tror du ?
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby torake » Tue 15 Feb, 2011 12:44

kungen wrote:men 320 borde vara hyffsad dragare ?
hur är 280in med 230hk tror du ?


230 v6 och 280 v6 verkar bara finnas med 7G-tronic, och jag tror inte det är så lätt att få tag i en W203:a med dessa alternativ, finns EN w203 280 på Blocket "Hela Sverige" idag.

Vill inte spekulera i hur dessa är som dragare, har aldrig kört en med M272-motor och 7G-tronic. Men de är säkert bättre än M112/5G-tronic.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby Scorpio » Tue 15 Feb, 2011 14:25

M112 320 har ett brett effektregister och någorlunda vettig utväxling. Den är säkert bra som dragbil även om det lär gå åt en del bränsle. M272 280 fungerar nog nästan lika bra.

Med 2000 mil/år och önskemål om dragbil är säkert diesel ett bra alternativ också.

De sexcylindriga M112 240 och M272 230 påstår jag är direkt olämpliga som dragbilar pga för klent vridmoment/för törstiga.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby kungen » Tue 15 Feb, 2011 15:34

Scorpio wrote:M112 320 har ett brett effektregister och någorlunda vettig utväxling. Den är säkert bra som dragbil även om det lär gå åt en del bränsle. M272 280 fungerar nog nästan lika bra.

Med 2000 mil/år och önskemål om dragbil är säkert diesel ett bra alternativ också.

De sexcylindriga M112 240 och M272 230 påstår jag är direkt olämpliga som dragbilar pga för klent vridmoment/för törstiga.

har ju c240 och den drog ca 1,4 med vagn därför jag kolla lite med vrid i dom nyare 6orna
men jag antar att den 280 med 230hk är bäst för den har bäst vrid har jag för mig .
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby kungen » Tue 15 Feb, 2011 18:50

vad är det för vrid i 230kompressor typ 04a ?
disel kostar för mycket i skatt så det lönar sig inte för mig
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby Bullmerca » Tue 15 Feb, 2011 20:19

Kör du 2000mil och ska dra en hel del husvagn så ska du ju ha en diesel. Testa en 220/270CDi, du kommer bli förvånad hur bra de går.
CLS350CDI 4Matic

kungen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1846
Joined: Thu 20 May, 2004 20:43
Location: Frillesås/halland

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby kungen » Tue 15 Feb, 2011 20:26

Bullmerca wrote:Kör du 2000mil och ska dra en hel del husvagn så ska du ju ha en diesel. Testa en 220/270CDi, du kommer bli förvånad hur bra de går.

för hög skatt sen vet jag inte hur många mil det blir med husvagn ?
så nä jag tror inte det blir disel
Lars-Peter 77
kör just nu skoda octavia 06a
Drar just nu en solifer artic 500-88 :)

C240t-98 såld bästa bil jag haft
E280-94 såld
200e-90 såld

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: vilken motor är mest alround ?

Postby Scorpio » Tue 15 Feb, 2011 21:14

kungen wrote:
Scorpio wrote:M112 320 har ett brett effektregister och någorlunda vettig utväxling. Den är säkert bra som dragbil även om det lär gå åt en del bränsle. M272 280 fungerar nog nästan lika bra.

Med 2000 mil/år och önskemål om dragbil är säkert diesel ett bra alternativ också.

De sexcylindriga M112 240 och M272 230 påstår jag är direkt olämpliga som dragbilar pga för klent vridmoment/för törstiga.

har ju c240 och den drog ca 1,4 med vagn därför jag kolla lite med vrid i dom nyare 6orna
men jag antar att den 280 med 230hk är bäst för den har bäst vrid har jag för mig .


Om vi bortser från AMG-modellerna och dieslarna så har M272 350 mest vridmoment med 350 Nm. M112 320 har 315 Nm och M272 280 har 300 Nm.

Med de aktuella problemen i M272-maskinerna i åtanke(se viewtopic.php?f=2&t=60997 ), så kan kanske M112 320 vara det rätta valet. Välj i så fall en så sen modell som möjligt eftersom tidiga 203:or drabbats av mycket barnsjukdomar.
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests