Problem med automatlådan, gått i nödläge!

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
Bjebb
Hangaround
Hangaround
Posts: 14
Joined: Fri 09 Jan, 2009 15:47

Problem med automatlådan, gått i nödläge!

Postby Bjebb » Fri 25 Mar, 2011 16:46

Hej!

Fick problem med Mercan förra veckan. Det är en C240 -01 med 5 stegade tiptronic lådan.
Det började med att den inte växlade upp från 4an till 5an. När jag sen åkt några mil och stannat av så ville den inte över 2an.
Backen och 2an funkar men går inte att ändra läge på lådan.

Bogserade den till närmsta Mercedes märkesverkstad. Dom kopplade upp sig och fann en del felkoder, som kom tillbaka direkt efter att man tagit bort dom och provkört igen.
Dom tyckte sen att jag skulle byta olja, filter och även en kontakt som sitter på lådan till en givare som det läkte olja ur (vanligt att den gör så enligt dom). Han kunde inte säga om nivån var rätt då det såg ut som den var det men det var även luftbubblor i den + att den luktade lite illa enligt han. Men dom visste inte exakt vad som var fel.

Ville få ett andra utlåtande för då jag börjat söka runt på forum om nödlägesproblemet och det verkar som att det kan vara nästan vad som helst.
Allt som allt har det gått på 2500:- än så länge och jag vet inte ens vad som är trasigt.

Så jag tänkte höra med er om ni kan tolka dessa felkoder som jag fått av Mercedes märkesverkstaden.

Hörde med en annan verkstad i stan som lagar Mercedes. Han kunde inte över telefon säga direkt vad som var fel men han ville sig inte tro att det var oljan på rak arm. Enligt han så borde den fått nån oljetryck eller trycklarm av nåt slag då. Han ville ta in bilen och kolla men då är jag lätt upp i 1000kr till bara för en timmes felsökning och avläsning av felkoder.

Börjar på bli så j#$%&a dyrt och har inte ens fått reda på vad som är fel...


Image

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Problem med automatlådan, gått i nödläge!

Postby torake » Fri 25 Mar, 2011 20:23

Byta olja och filter är åtgärd 1a i detta läge, då kan man titta på oljan som kom ut om den ser normal ut, om det har läckt in kylvätska eller om den är full med skräp från lamellerna.
Det kontaktdonet som läcker är också ett väldigt vanligt fel.

Det är tyvärr bara att köpa läget och acceptera att det kostar pengar att ha bil. Om man kan meka själv blir det ju mycket billigare, minns inte vad kontaktdonet kostar, men materialet för att byta olja och filter går på 6-700kr om man köper det på mercedes, men det går att komma ännu billigare undan.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Jontes
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 141
Joined: Fri 11 May, 2007 21:39
Location: Falköping

Re: Problem med automatlådan, gått i nödläge!

Postby Jontes » Thu 31 Mar, 2011 18:59

Har något liknande problem på min C-klass. När motorn har blivit varm håller den på och växlar mellan 4;an och 5;an hela tiden. Jag får dock inga felkoder. Har bytt kontaktdonet, ca 2000 kr. samt olja (2 gånger) och filter samt kört diagnos 3 gånger. Har lagt ut allt för mycket pengar för att jag ska våga räkna ihop allt! Detta har inte hjälpt ett jota.
300 CE-24-91 Sommarbil
C 240 T-99 Bruksbil
200 TE-92 Tjänstgör numera i Afrika!
200-85 såld, tyvärr !


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests