Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
-
- Hangaround
- Posts: 12
- Joined: Wed 27 Apr, 2011 17:21
Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
Bussningarna i bakvagnen på vår Mercedes C180 -04 som gått strax över 9000 mil är helt slut! Det gnisslar och har sig så fort man ens "rycker" lite i bilen! :( Är detta något som någon annan här bittert har fått erfara? Oljudet började redan innan den passerade 9000-mils-strecket! :/ Vi har varit under och smörjt i två omgångar, vilket inte har hjälpt det minsta. Väldigt tråkigt!
Last edited by lisajacobson on Fri 07 Oct, 2011 22:22, edited 1 time in total.
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
lisajacobson wrote:Bussningarna i bakvagnen på vår Mercedes C180 -04 som gått strax över 9000 mil är helt slut! Det gnisslar och har sig så fort man ens "rycker" lite i bilen! :( Är detta något som någon annan här bittert har fått erfara? Oljudet började redan innan den passerade 9000-mils-strecket! :/ Vi har varit under och smörjt i två omgångar, vilket inte har hjälpt det minsta. Väldigt tråkigt!
Det kan vara den s.k. gnällbussningen, dvs nummer 20 på sprängskissen. Den kan låta rejält bara man fjädrar ner bakvagnen lite grann.
Har ganska nyligen bytt en sådan på en c-klass som gått 10000mil...
Art. nr 220 352 02 27
W212 E220CDI AMG -12
-
- Hangaround
- Posts: 12
- Joined: Wed 27 Apr, 2011 17:21
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
Okej! Tack så hemskt mycket för tipset! Denna lille jäkel får bli den första vi byter då! :D
Tack!
Tack!
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
Då jag forskade lite om Mercedes innan jag köpte en, såg jag att bussningar o spindelleder va något som gick åt som smör i solsken, så jag väntar bara på första tecknet på att få byta något jag med. :D
The Box Said use Windows 7 or Better.... So i use MacOsX.
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
tack för tipset! det gnisslar oxå min c320-02 med 14000 mil bakom sig, mest bakhöger.
får reklamera jobb hos bilfirma där jag köpt ifrån
får reklamera jobb hos bilfirma där jag köpt ifrån
Äger:
450SE-76 Avstannad ren-objekt
280E-77 om617turbo
200b-85 1ägarebil
C320T-02 Fullutr rostburk andrabil
E300TDT-99 smälld
E220TD-12 Bruksbil
L608D Turbo Motorhome
450SE-76 Avstannad ren-objekt
280E-77 om617turbo
200b-85 1ägarebil
C320T-02 Fullutr rostburk andrabil
E300TDT-99 smälld
E220TD-12 Bruksbil
L608D Turbo Motorhome
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
Min hade gått 7000mil när jag fick byta..
Ex:
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)
GLK 220 CDI AMG 4MATIC -15 (x204)
E250 CDI AMG 4MATIC -12 (s212)
C220 CDI AMG -11 (s204)
CLK 320 AMG -98 (c208)
C180 Kompressor Avantgarde- 04 (w203)
C180 -97 Classic (w202)
E200 -89 (w124)
-
- Hangaround
- Posts: 12
- Joined: Wed 27 Apr, 2011 17:21
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
Vi har nu fått reda på vilken bussning det var och väntar nu på ett paket på posten! Det var den yttre bussningen på länkarmen vänster bak! Längtar som en dåre till nästa fredag då det ska bytas så att vi blir av med det förbannade gnisslet!! :D
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
vanligt fenomen det där. lägg upp en bildserie på hur ni byter den:)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
man kanske kunde sätta i en smörjnippel ?
Nuvarande bilar:
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
--S203 c200cdi -07
--s124 om605 Turbo 6mm pump -91
--w123 om601 Turbo 6mm Vitopump -84
--w108 om603 Turbo w124 bakvagn -71
--w124 250d -87
Gamla:
--w124 E220 -95
--w201 190E -88
--s202 c280 -98
--s202 c200 -98
--http://www.garaget.org/jox--
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
Ursäkta om jag kapar tråden lite men jag har nog också bekymmer med några bussningar, fast i framvagnen. Är det någon som har koll på var man lämpligast köper dessa, om man då inte vill sponsra Hedin? Är de svåra att byta, eller kan någon rimligt begåvad meckare klara detta? Jag hade tidigare liknande bekymmer med en BMW och då rekommenderades jag att inte bara byta bussningarna utan hela länkarmarna när man ändå håller på, är detta vettigt även på en Merca?
Tacksam för tips
/frejo
Tacksam för tips
/frejo
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
frejo wrote:Ursäkta om jag kapar tråden lite men jag har nog också bekymmer med några bussningar, fast i framvagnen. Är det någon som har koll på var man lämpligast köper dessa, om man då inte vill sponsra Hedin? Är de svåra att byta, eller kan någon rimligt begåvad meckare klara detta? Jag hade tidigare liknande bekymmer med en BMW och då rekommenderades jag att inte bara byta bussningarna utan hela länkarmarna när man ändå håller på, är detta vettigt även på en Merca?
Tacksam för tips
/frejo
Bussningarna kostar 150-400:- och länkarmen 800-1800:- beronde på vart man handlar dom.
Runt 20 000 mil brukar dessa hålla och har bussningen farit brukar kulleden komma något år efter.
Man bör ha verktyg för att dra in bussningen om man byter den så den hamnar rätt.
Om man inte har bråttom kan man kolla mbspecialistens bussningar som är ganska billiga men då kommer frakten på lika mycket till så skall man bara ha bussningen så blir det lika dyrt att gå på mercedes och köpa den.
-
- Hangaround
- Posts: 12
- Joined: Wed 27 Apr, 2011 17:21
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
frankbuick wrote:vanligt fenomen det där. lägg upp en bildserie på hur ni byter den:)
Absolut, det gör jag! :) Ska bytas troligtvis nu på söndag, annars någon gång i veckan! :) Även ett stag fram ska bytas, visade sig vara glapp i det!
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
frejo wrote:Ursäkta om jag kapar tråden lite men jag har nog också bekymmer med några bussningar, fast i framvagnen. Är det någon som har koll på var man lämpligast köper dessa, om man då inte vill sponsra Hedin? Är de svåra att byta, eller kan någon rimligt begåvad meckare klara detta? Jag hade tidigare liknande bekymmer med en BMW och då rekommenderades jag att inte bara byta bussningarna utan hela länkarmarna när man ändå håller på, är detta vettigt även på en Merca?
Tacksam för tips
/frejo
Bara att handla. Levereras inom en vecka om det finns i lager.
http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Te ... e/Fahrwerk
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
-
- Hangaround
- Posts: 12
- Joined: Wed 27 Apr, 2011 17:21
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
Nu är allt äntligen bytt! Vi höll på igår, torsdag, från klockan halv 6 till 11 ungefär!
Det som byttes var alltså de yttre bussningarna på länkarmarna bak och även det "bakre staget" höger fram! :) Handbromsen spändes även! Nu är bilen heelt gnisselfri och jag är såå glaaad! :D
De nya delarna beställde vi hem från Skruvat.se och arbetet är utfört i Tomas Larssons bilverkstad i Dingle. Han rekomenderas starkt som bilmekaniker! :D
Här hänger han inför operationen! :D
Forumbild1 by lisajacobson, on Flickr
Här har "Uppfinnar-Janne" varit i farten och byggt något specialverktyg för att hålla fjädern i schack!
Forumbild2 by lisajacobson, on Flickr
Forumbild3 by lisajacobson, on Flickr
Forumbild11 by lisajacobson, on Flickr
Såhär såg den stackars bussningen på vänster sida ut efter att Janne och min pojkvän varit i farten och bankat ut den! Tur att den nya var något finare! :) Det var alltså denna som orsakade gnisslet.
Forumbild4 by lisajacobson, on Flickr
Ännu ett av Jannes modifierade verktyg! Han slipade insidan av en hylsa för att kunna slå in den nya bussningen!
Forumbild5 by lisajacobson, on Flickr
Nu var den på plats!
Forumbild6 by lisajacobson, on Flickr
Ungefär såhär såg bussningen på höger sida ut! Den hade ett rejält glapp, var helt slut och hade slutat gnissla! Syns ju tyvärr inte så tydligt på bilden hur dålig den verkligen är!
Forumbild7 by lisajacobson, on Flickr
Här är de båda bovarna i dramat!
Forumbild10 by lisajacobson, on Flickr
Såhär "fräscht" var det glappande staget höger fram!
Forumbild8 by lisajacobson, on Flickr
Det nya på plats!
Forumbild9 by lisajacobson, on Flickr
Forumbild12 by lisajacobson, on Flickr
Och så spändes handbromsen som hade varit rätt slapp ett tag!
Forumbild13 by lisajacobson, on Flickr
Detta arbete är då alltså gjort utav min otroligt kunniga pojkvän Adam som hjälper mig i vått och torrt, och sedan också en av hans "praktikledare" Janne som är en helt otroligt duktig och uppfinningsrik bilmekaniker! Tack, tack, taaack!! :D
Det som byttes var alltså de yttre bussningarna på länkarmarna bak och även det "bakre staget" höger fram! :) Handbromsen spändes även! Nu är bilen heelt gnisselfri och jag är såå glaaad! :D
De nya delarna beställde vi hem från Skruvat.se och arbetet är utfört i Tomas Larssons bilverkstad i Dingle. Han rekomenderas starkt som bilmekaniker! :D
Här hänger han inför operationen! :D
Forumbild1 by lisajacobson, on Flickr
Här har "Uppfinnar-Janne" varit i farten och byggt något specialverktyg för att hålla fjädern i schack!
Forumbild2 by lisajacobson, on Flickr
Forumbild3 by lisajacobson, on Flickr
Forumbild11 by lisajacobson, on Flickr
Såhär såg den stackars bussningen på vänster sida ut efter att Janne och min pojkvän varit i farten och bankat ut den! Tur att den nya var något finare! :) Det var alltså denna som orsakade gnisslet.
Forumbild4 by lisajacobson, on Flickr
Ännu ett av Jannes modifierade verktyg! Han slipade insidan av en hylsa för att kunna slå in den nya bussningen!
Forumbild5 by lisajacobson, on Flickr
Nu var den på plats!
Forumbild6 by lisajacobson, on Flickr
Ungefär såhär såg bussningen på höger sida ut! Den hade ett rejält glapp, var helt slut och hade slutat gnissla! Syns ju tyvärr inte så tydligt på bilden hur dålig den verkligen är!
Forumbild7 by lisajacobson, on Flickr
Här är de båda bovarna i dramat!
Forumbild10 by lisajacobson, on Flickr
Såhär "fräscht" var det glappande staget höger fram!
Forumbild8 by lisajacobson, on Flickr
Det nya på plats!
Forumbild9 by lisajacobson, on Flickr
Forumbild12 by lisajacobson, on Flickr
Och så spändes handbromsen som hade varit rätt slapp ett tag!
Forumbild13 by lisajacobson, on Flickr
Detta arbete är då alltså gjort utav min otroligt kunniga pojkvän Adam som hjälper mig i vått och torrt, och sedan också en av hans "praktikledare" Janne som är en helt otroligt duktig och uppfinningsrik bilmekaniker! Tack, tack, taaack!! :D
- frankbuick
- Hedersmedlem
- Posts: 1282
- Joined: Wed 07 Sep, 2005 22:02
- Location: dalsland
- Contact:
Re: Bussningarna är kaputt efter inte ens 9000 mil!
nice. bara slog ur dom gamla? Och angående (staget) fram. så är det den lättaste att byta av dom. Och Räkna med att byta dom andra snart. (går åt som smör)
S124 220te -94
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
w108 3,0a -68
Buick le sabre cab -65
Buick wildcat 4dr/ht -63
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests