Rost frågan uppe igen.

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Rost frågan uppe igen.

Postby Paco » Thu 01 Dec, 2011 18:17

http://www.aftonbladet.se/bil/article14016923.ab
Tycker själv att svaren från general agenten är rena skämtet.
Vad tycekr ni ?

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Dieselpower » Thu 01 Dec, 2011 18:22

Smart att gå ut i Aftonbladet och säga att bilen är skenförsäkrad... :lol:

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby vic viper » Thu 01 Dec, 2011 18:31

Varför är svaren från MB-Sverige rena skämtet?, motivera gärna.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Paco » Thu 01 Dec, 2011 18:36

Visst kan jag motivera det.
Har du någonsin försökt bevisa att rosten kommer innifrån när den är genomrostad?

Jag kan ge dig ett tips.
Det går inte.

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Feliks » Thu 01 Dec, 2011 18:37

Dieselpower wrote:Smart att gå ut i Aftonbladet och säga att bilen är skenförsäkrad... :lol:

Haha ja vafan tänker dom med :mrgreen: Sen att kalla en c200 för lyxbil är en kraftig överdrift, kostar väl mindre än en vanlig v70..
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby vic viper » Thu 01 Dec, 2011 18:41

Paco wrote:Visst kan jag motivera det.
Har du någonsin försökt bevisa att rosten kommer innifrån när den är genomrostad?

Jag kan ge dig ett tips.
Det går inte.



Vem säger att rosten kommer inifrån?
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Paco » Thu 01 Dec, 2011 18:44

vic viper wrote:
Paco wrote:Visst kan jag motivera det.
Har du någonsin försökt bevisa att rosten kommer innifrån när den är genomrostad?

Jag kan ge dig ett tips.
Det går inte.



Vem säger att rosten kommer inifrån?

Efter att Hedin Bil nekat till hjälp valde Thomas att kontakta generalagenten.
Inte heller detta gav något positivt resultat.
Man informerade bara om att Daniels C-klass har 30 års rostskyddsgaranti,
men den gäller som vanligt bara genomrostning inifrån.


Jag lästa bara artikeln, iofs så är ju inte Aftonbladet den mest seriösa blaskan.

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Dieselpower » Thu 01 Dec, 2011 18:56

Det är väl inget unikt för bilindustrin att man måste följa tillverkarens råd och anvisningar (läs serva hos aukt verkstad) för att garantin ska gälla.
Och när det gäller goodwill så är det ju fullt förståeligt.

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Paco » Thu 01 Dec, 2011 19:17

Dieselpower wrote:Det är väl inget unikt för bilindustrin att man måste följa tillverkarens råd och anvisningar (läs serva hos aukt verkstad) för att garantin ska gälla.
Och när det gäller goodwill så är det ju fullt förståeligt.

Nja. Om det är garanti så är det sedan ett par år tillbaka ok att serva hos vilken verkstad som helst, så länge arbetet görs som tilverkaren anvisar.

Rostskydds garanti är ingen garanti i den bemärkelsen.
Det är ett försäljnings argument när man väl säljer bilar till kunder.
Det borde heta rostskydds goodwill åtagande.
Det vill säja att om du som kund kan bevisa för tillverkaren att felet har funnits där sedan vagnen var ny (Tillverknings fel) så har du en chans att få felet åtgärdat på just goodwill.

Det är inte min mening at röra upp känslor.
Jag hade en Audi S4 innan som rostat innanför nedre listerna på dörrarna.
Audi sa att jag hade underhållit bilen för dåligt.
Jag tvättade den varje vecka, tydligen skulle jag göra det varje dag.....

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby vic viper » Thu 01 Dec, 2011 19:43

Den tvååriga grundgaranti som mercedes lämnar på deras bilar rubbas inte av regelrätta servicar hos icke auktoriserad verkstad, rostskyddsgarantin ligger på 30 år i vissa modeller, men man måste också komma ihåg det finstilta där det bl.a nämns krav på genomrost inifrån etc. detta är inte unikt Mercedes på något sätt.
Men Mercedes åtgärdar ju även bilar som inte täcks av deras garantier och då faller det in på ren goodwill, och då är det kanske inte konstigt att tillverkaren kräver ett visst mått av lojalitet och ansvar från kunden.

Gällande artikeln har jag bara lusläst den, men det framgår inte av kunden hur långt bilen gått och om den har varit smälld och/eller omlackad, det pratas också om rost efter 5år, men bilen var en 04.a varför kommer artikeln först nu om bilen börjat rosta för tre år sedan?
Han visste ju även vid köp att lacken släppt och redan där bör man kanske dra öronen åt sig.
Mycket känns skumt med denna artikel, men å andra sidan är ju inte Aftonbladet känt som någon seriös blaska heller.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Zed » Thu 01 Dec, 2011 19:46

Mercedes Sverige beter sig som skojare som vanligt. Att MB rostar är väl för fasen ingen nyhet, har med egna ögon sett rostiga E-klass från så sent som 2007. Min vän som arbetar som plåtslagare åt Mercedes säger att helt nya Vito och Sprinter kommer in med rostfläckar.

Vad är det för mening med den 30-åriga garantin om den aldrig gäller? Finns det NÅGON i denna värld som har använt sig av den?
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Zed » Thu 01 Dec, 2011 19:49

vic viper wrote:...och då är det kanske inte konstigt att tillverkaren kräver ett visst mått av lojalitet och ansvar från kunden.
.


Varför då? Det är ju uppenbarligen ett konstruktionsfel från första början? Det är liksom inte ett isolerat fall detta.

På vilket sätt kollas rosten upp vid service? Jag har varit på ett gäng servicar med mina 211:or och aldrig varit med om att mekanikern tittat på lacken. De verkar mest angelägna att byta olja och få in nästa bil.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby vic viper » Thu 01 Dec, 2011 19:52

Zed wrote:Mercedes Sverige beter sig som skojare som vanligt. Att MB rostar är väl för fasen ingen nyhet, har med egna ögon sett rostiga E-klass från så sent som 2007. Min vän som arbetar som plåtslagare åt Mercedes säger att helt nya Vito och Sprinter kommer in med rostfläckar.

Vad är det för mening med den 30-åriga garantin om den aldrig gäller? Finns det NÅGON i denna värld som har använt sig av den?




Mercedes fixar ju rostiga bilar men problemen ligger troligtvis mycket i att folk valt att serva icke auktoriserat och pg.a detta kan kunden få betala en del eller hela skadan, och detta sticker i folks ögon, enligt mig gör Mercedes inget fel, det är skittråkigt att bilarna rostar men rosten täcks ju inte av villkoren i deras garantier, däremot åtgärdar de skador på goodwill men som sagt ställs då vissa krav på kunden.

Vad jag hört från kollegor i branchen som jobbar med andra fabrikat så är deras rostskyddsgarantier väldigt lika men de har inte alls lika generös goodwill som just Mercedes, kanske är det extra kul att hacka på MB eftersom det är ett sk. premiummärke och när te.x VW inte fixar bilar så är det mer accepterat.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby vic viper » Thu 01 Dec, 2011 19:57

Karossen ska enligt serviceprotokoll undersökas av både tekniker och kundmottagare vid regelbundna intervaller, det är bara att kolla i serviceprotokollet och fråga din verkstad om de följer det.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Zed » Thu 01 Dec, 2011 20:03

vic viper wrote:
Zed wrote:Mercedes Sverige beter sig som skojare som vanligt. Att MB rostar är väl för fasen ingen nyhet, har med egna ögon sett rostiga E-klass från så sent som 2007. Min vän som arbetar som plåtslagare åt Mercedes säger att helt nya Vito och Sprinter kommer in med rostfläckar.

Vad är det för mening med den 30-åriga garantin om den aldrig gäller? Finns det NÅGON i denna värld som har använt sig av den?




Mercedes fixar ju rostiga bilar men problemen ligger troligtvis mycket i att folk valt att serva icke auktoriserat och pg.a detta kan kunden få betala en del eller hela skadan, och detta sticker i folks ögon, enligt mig gör Mercedes inget fel, det är skittråkigt att bilarna rostar men rosten täcks ju inte av villkoren i deras garantier, däremot åtgärdar de skador på goodwill men som sagt ställs då vissa krav på kunden.

Vad jag hört från kollegor i branchen som jobbar med andra fabrikat så är deras rostskyddsgarantier väldigt lika men de har inte alls lika generös goodwill som just Mercedes, kanske är det extra kul att hacka på MB eftersom det är ett sk. premiummärke och när te.x VW inte fixar bilar så är det mer accepterat.


Problemet är att du bortser från huvudproblemet hela tiden eller väljer att ducka för det. Rosten är ett fabrikationsfel som har drabbat MB sedan mitten på 90-talet. För att då försäkra sig om trogna kunder som återvänder för att serva på ex. Hedin så sätter man villkor som säger: "Vi fixar inte fabrikationsfelen om du inte byter olja hos oss".

Vansinne. Det är också katastrofalt att MB hela tide blickar mot andra märken och då exempelvis VW, Problemet är att varken jag eller några andra MB-ägare har betalat för en VW utan vi har betalat för en Mercedes med allt vad det innebär. För övrigt har VW mycket bättre rostbetyg av Vi bilägare. Mercedes har fram till senare alltid fått bära hundhuvudet i dessa tester.

Här är en engelsk tråd där BBC ska börja gräva i MB:s skojeri med rost: http://www.mbclub.co.uk/forums/general- ... -rust.html

Finns tusentals med trådar på tyska motor-talk.de också.

En bra kommentar från engelsmännen är att Mercedes egentligen skiter i vad som händer med deras bilar efter att nybilsgarantin går ut. De har sålt bilen och håvat in stålarna. Att bilen sedan rasar ökar bara deras intäkter eftersom de så fint tvingat kunden in i deras grepp genom att hota med att garantier eller "goodwill" inte gäller.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest