Rost frågan uppe igen.

C-klassen, Tillverkades mellan 2001-2007.
vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby vic viper » Fri 02 Dec, 2011 14:17

Zed wrote:
vic viper wrote:Nu vet jag inte vilken bransch du jobbar i men vad jag förstått rör det bilar på något sätt, då borde du veta att man utan problem kan få stenskott på både tak och sidor av dörrar.
Finns inte en möjlighet att rosten kommer inifrån utan att lacken på något sätt öppnat sig.
Sen att just Mercedes av vissa typer rostar som f_n efter ett stenskott är ju en annan sak, men det är ju där deras problem ligger.

Om du säger att det är klart att rosten kommer inifrån bör det ju inte heller vara några problem att tillämpa den 30-åriga rostskyddsgarantin eftersom det är just detta den täcker?

Det är ju betydligt mer än åldern som begränsar rostskyddsgarantin, alla villkor bör stå svart på vitt i garantipapprena, klart är ju att dessa villkor väldigt sällan uppfylls därför tillämpas istället goodwillsystemet med allt vad det innebär, den 30-åriga garanitn stadgades ju innan bilarna började korrodera och är ju inte där för att reta folk vilket den lätt gör när man läser hur pass lite den täcker.



Konstigt då att min vän plåtslagaren på MB påstår sig ha sett en massa nya rostiga transportbilar redan vid leveransservicen. Det måste vara något fel i produktionen eller i materialet som MB använder. Sedan att ha en 30-årig rostskyddsgaranti som inte ens beaktas är bara rent skojeri.

Undermålig kvalitet och undermålig konstruktion går inte att snacka bort vic. Jag förstår att du försvarar din arbetsgivare men det tenderar att låta som en dåres försvarstal.




Jag försvarar ingenting, jag försöker bara skilja på begreppen och ge lite klarhet i hur det fungerar, situationen är som den är och många blir upprörda över saker som inte stämmer.
Vi säljer c.a 550 bilar per år och jag har aldrig sett en ny bil med rostskador på lackytor, men det förekommer kanske på andra ställen vad vet jag.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

trucker164

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby trucker164 » Fri 02 Dec, 2011 16:12

vic viper wrote:Nu vet jag inte vilken bransch du jobbar i men vad jag förstått rör det bilar på något sätt, då borde du veta att man utan problem kan få stenskott på både tak och sidor av dörrar.
Finns inte en möjlighet att rosten kommer inifrån utan att lacken på något sätt öppnat sig.
Sen att just Mercedes av vissa typer rostar som f_n efter ett stenskott är ju en annan sak, men det är ju där deras problem ligger.

Om du säger att det är klart att rosten kommer inifrån bör det ju inte heller vara några problem att tillämpa den 30-åriga rostskyddsgarantin eftersom det är just detta den täcker?

Det är ju betydligt mer än åldern som begränsar rostskyddsgarantin, alla villkor bör stå svart på vitt i garantipapprena, klart är ju att dessa villkor väldigt sällan uppfylls därför tillämpas istället goodwillsystemet med allt vad det innebär, den 30-åriga garanitn stadgades ju innan bilarna började korrodera och är ju inte där för att reta folk vilket den lätt gör när man läser hur pass lite den täcker.



Jag driver både verkstad samt åkeri med taxibilar och jag vet att man får stenskott på bilar men att alla ska få dom på dom bakre hörnen på taket på ett stort antal s210 (just där mercedes har sin lilla förstärkning så det blir en dubbel plåt) finner jag nästa löjeväckande att skylla på.
Jag har bytt flera hörn åt kunder som nekats hjälp via mercedes pga avslag på goodwill.
Det måste ju vara kännt även på mercedes då denna bit finns som reservdel.
Jag vet att detta även går att få på rostskyddsgaratin då jag av egen erfarenhet få en bil inlöst och skrotad pga rosten i taket.
Då dom såldes i början på 2000 talet var den enda kravet att bilen vartanat år fick en kontroll av lacken beträffande skador och rost (på en A service).
Kravet om regelbunden service kom senare då problemen kom.

Detta är från stenskott?
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2 ... stproblem/

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby vic viper » Fri 02 Dec, 2011 16:27

Skriver jag att stenskott specifikt orsakat de skador du beskriver?
Nej men det finns flera andra faktorer som framkallar korrosionsskador, te.x skav, smutsansamlingar, galvaniska strömmar eller liknande.

Jag vet inte riktigt vad det är du vill komma fram till?, jag förnekar inte på något sätt att bilarna rostar och att skyddet är fruktansvärt dåligt men att rosten skulle uppstå helt av sig självt är ju helt befängt.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

trucker164

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby trucker164 » Fri 02 Dec, 2011 17:11

vic viper wrote:Skriver jag att stenskott specifikt orsakat de skador du beskriver?
.


Nä det började med:
"problemen ligger troligtvis mycket i att folk valt att serva icke auktoriserat"
Sedan:
"12 år gammal bil som aldrig tvättats eller servats en enda gång av 6 olika ägare"
För att bli:
"det börjar inte rosta helt utan yttre åverkan, det kan räcka med ett mikrometerstort stenskott som sedan blommar upp, ett sandkorn mellan en list och lackad yta osv."

Du skriver:
"rosten skulle uppstå helt av sig självt är ju helt befängt."

Obehandlade ytor samt bristande kvalitet på plåten brukar ge rost.

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby vic viper » Fri 02 Dec, 2011 17:25

Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma, citaten du rabblar är tagna helt utanför sitt sammanhang.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

Paco
Expert
Expert
Posts: 619
Joined: Wed 15 Sep, 2010 22:29
Location: Göteborg

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Paco » Fri 02 Dec, 2011 18:34

Kontenan är väl ändå att Mercedes gömmer huvudet i sanden igen, istället för att erbjuda någon sorts hjälp.
Skicka bilfan till en utomstående part som kollar ifall det är konstruktionsfel eller inte.
Är det undermålig kvalitet på lacken då skall dom ta det.
Är det inte det ja då får kunden ta det, då behandlar man sina kunder på ett förnuftigt sätt.
Så fick jag på min Volvo, och den var 9 år gammal.
Servad dom 3 första åren på Volvo resten på en lokal verkstad.

En Mercedes är lite dyrare än dom andra, då skall man också förvänta sig lite bättre kvalitet med.
Dom kanske skall åka till Trollhättan och anställa lite konstruktörer från saab som kan det här med rostskydd....

Mina 50 cent efter lite tankegång.

User avatar
Jocce
Expert
Expert
Posts: 600
Joined: Fri 25 Nov, 2005 23:31
Location: Värmland

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Jocce » Sat 03 Dec, 2011 12:29

Jag kan absolut hålla med om att det är bedrövligt att bilarna rostar.

Men - själv har jag fått all plåt, framskärmar, dörrar och huv bytta på godwill + lack. Har kostat MB 80-90TSEK men inte mig ett öre.
Inte dåligt tycker jag med tanke på att bilen var 7år och gått 14.000mil..!

Fullstämplad servicbok är ett måste!

8)

PS - Från vilken årsmodell är problemen noll? Har hört E klass 2007 och framåt?
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met

Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby vic viper » Sat 03 Dec, 2011 12:32

Noll problem finns aldrig med någon bil, men kortfattat kan man säga att ju nyare 203.a desto bättre, likadant med 211 men där är problemen mest lacksläpp
202 och 210 har nog inte någon årsmodell som är bättre än någon annan.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

anytec
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 134
Joined: Mon 07 Apr, 2008 21:32
Location: Luleå
Contact:

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby anytec » Sat 03 Dec, 2011 14:19

Det verkar vara snålt med rostskydd på transportbilarna på min Sprinter (-11)har jag inte hittat något rostskyddsmedel
Adria Polaris 319cdi -11(Husbil)
E-220cdi -05
124-250D -88 Såld

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Rost frågan uppe igen.

Postby Roger J » Sun 04 Dec, 2011 11:41

Kan nämna ett litet exempel på rost utan yttre påverkan!

En bil som inte är omlackad och skärmkanter fram ska rostlagas! Jag mattar ner all färg och gör skärmen helt plåtren och vad hittar man mitt uppe på skärmen? jo brunsvarta prickar under lacken som är helt perfekt utan yttre påverkan, ser ut som föroreningar i plåten eller nått! man undrar om bilarna stått i fuktiga lokaler innan dem lackas?


Return to “W203/C203”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests